Jump to content

Trebåten lekker rundt propell hylsen

Trond-Ove

Recommended Posts

Hei har en tresnekke fra 67 som overtok i fjord, har hatt den i hagen siden overtakelsen og har drevet å resturere den. Sjøsatte den for 2 mnd. siden Da lakk den kun i overkant av propellhylsen ellers var resten av båten knusk tørr da jeg natet opp igjen hele båten i fjord. 2 uker før sjøsettelse stod den med vann og trutnet, etter 2 dager kom der ingen vann ut, men kunne ikke fylle til overkant av propellhylse da jeg ikke ville ha vann på motoren. Så en liten uke etter sjøsettelse stopet også lekasjen i toppen av hylsen og tok båten ut på en tur dagen etter merket jeg at det var begynt å lekke fra undersiden av hylsen og der har lekt jevnt siden. 60L pumpe går hvert 15min ca i 6-7 sek altså 6-7 liter hvert 15 min. Er ikke noe problem for pumpen og holde dette i sjakk så lenge der er strøm på batteri, men ting kan skje som jeg så bittert erfarte i helgen på ofentlig brygge da noen hadde drad ut pumpe ledningen, (men det er en anne historie og tråd). Har ikke lyst å ta båten opp på slipp om ikke 100% nødvendig...

Så det jeg lurer på er om det er mulig å maure på utsiden av propellhylse. I håp om at det reduserer vann så jeg deretter kan banke inn noe tjæredrev fra innsiden ?

Er det riktig taktik for problemet? Høres det ut som en varig løsnig?

Med tanke på maurings medium holder det med spon fra sagen eller må jeg sammle pusse støv fra pusse maskin noen som har erfaringer å råd og dele?

Edited by Trond-Ove (see edit history)

Jeg ville tatt båten på land og gjort jobben ordentlig. Mauring kan kanskje virke, men det blir uansett ikke annet enn løse partikler (les: løs sagflis) som i så fall hindrer lekkasje, og i litt rufsete sjø kan da det hele fort vaskes ut.

Min og lakk i Hylsa for ett par år siden. Prøv å stramme hylsemutteren med stor tang. Hvis ikke det går, så er hylsepakningen gåen. Det er en "tau" pakning du trer rundt akselen og stapper inn i hylseskruen. Viktig at den overlapper ellers blir det ikke tett. 

Rino werner skrev for 2 timer siden:

Min og lakk i Hylsa for ett par år siden. Prøv å stramme hylsemutteren med stor tang. Hvis ikke det går, så er hylsepakningen gåen. Det er en "tau" pakning du trer rundt akselen og stapper inn i hylseskruen. Viktig at den overlapper ellers blir det ikke tett. 

Talgpakning skal IKKE overlappe men kuttes så den blir liggende butt i butt. Neste runde kapper du også butt i butt men passer på at skjøtene havner på forskjellig sted. Legger du med overlapp får du ulikt press på deler omkretsen når du strammer til flensmutteren og det vil du ikke ha.

Edited by Lazyjack (see edit history)

ja er mellom treverk og utiden av hylsen, tanken med mauringen er å redusere vannet middlertidig til jeg kan banke inn tjerenat rundt utsiden av hylsen.. men ja å dra den opp på slipp er nok det aller beste. Men hva gjor jeg da? fjerne propellen og da ut akkslingen? Må jeg ut med hylsen og hva skal jeg tette med hva er prosedyren? her er jeg helt grønn

Når du tar båten på land vil du antakelig se årsaken. Vil tro hylsa er løs. Sjekk for korrosjon eller lut råte.

var ute i ei tresjekte med vridbar propell. Ved oppaking løsnet hele hylsa og gled ut. Båten sank i løpet av 15 min/ ble strandet. Heldigvis var vi ved land da det skjedde.