Jump to content

Hurley H30/H30+ daviter, noen med erfaring?

oberst1

Recommended Posts

Mulig det ikke er så mange av disse rundt omkring? Vel, bestiller en i dag med håndvinsj så får vi se hvor sliten jeg blir etter hvert :)

PS. Egentlig veldig rart ikke disse daviterne selges som varmt hvetebrød her hjemme. Har du ikke kran eller passarelle til å løfte med finnes det praktisk talt ikke konkurrenter for de som har en scooter eller rib med påhenger påmontert etter det jeg har klart å finne...

H3O + PLUS Davit

• 3 uker senere...

Tenkte å dele erfaringen for senere bruk. Daviteren kom levert på en uke med FedEx på døra...

Dro ned en ettermiddag og monterte, fire gjennomgående bolter og klikke på med hurtiglåsing:

5955fd8d4e988_IMG_60421.JPG.6cc29f7d6758b4db6393b225ecefafcc.JPG

5955fda725a5e_IMG_60431.JPG.80f2e506da13af29d6f3b46c33946689.JPG

De gamle Weaver-festene fjernes og fuges igjen. Scooteren gikk på den ;)

5955fdd035468_IMG_60621.JPG.de54ba68502a5bb1fd75f67477c127b4.JPG

Erfaring så langt; scooter med full tank er omtrent 310kg, vinsjing opplevdes ikke som tungt. Kunne bestilt med elektrisk vinsj, men droppet det. Ekstra strøm, latskap etc...må jo jobbe litt om bord også ;) Klart med stålrøret montert med vinsj i enden blir den lang og høy å nå for vinsjing. Gjorde bare ett forsøk i går kveld, tenker teknikken må inn.

PS. Denne daviteren klarer 329kg i motsetning til alt annet jeg fant. Se bort ifra stroppingen og montert feil vei foreløpig, må finne andre stropper i dag og snu scooteren slik at badestigen kan nåes. Scooteren i seg selv er over 100kg lettere enn "tilsvarende" størrelser, det var avgjørende for hele tanken her.

• 9 måneder senere...
nybhak skrev On ‎15‎.‎04‎.‎2018 at 14.42:

Hei

Hvor langt har du fra plattformen og til vannet hos deg?

Hos meg er det ca. 65 cm på ny båten(brukt båten) og er redd for at mitt gamle feste vil slite litt. Har i dag et slikt feste men ikke fått montert det ennå. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=61138680

Jeg kan måle på torsdag om du vil. Vil anta vi har rundt 40cm fra plattform til vannlinje.

Hva tenker du på med det gamle feste som vil slite litt? Du har kjøpt denne fra Hurley?

Jeg har den som jeg har referert til.(Finn annonse) Har ikke kjøpt noe fra Hurley. (Ennå) 

Mitt feste er endel kortere enn Hurley sitt og jeg er usikker på om vannscooter(Seadoo Spark) vil vri seg/kile seg og om festeanordningen er sterk nok med belastningen som blir ved vinsjing av vannscooter på plattform. 

Jeg må kanskje rett å slett montere det for å finne det ut :-) og eventuelt selge det jeg har og kjøpe Hurley sin modell hvis jeg plages. 

På gammelbåten min var høyden ca 30 cm fra plattform til havet- da fungerte festet mitt uten problemer. Hvis du har ca 40 cm? så vil jeg tro mitt feste også fungerer fint. 

Havlengt:

Det kunne gjerne vært mer støtte på sidene til scooteren men med surring så har det fungert problemfritt for min del i flere år. 

Redigert av nybhak (see edit history)

Jeg så det nå @nybhak du har kjøpt ProDav sin løsning. Hvis ikke jeg tar feil er det en enkel v-formet krybbe (?) og mange benytter nok den til Spark (2up ihvertfall).

Prinsippet er det samme.

Tviler på at skroget kiler seg i en krybbe, men klart den vi har er en mer forseggjort krybbe hvis man kan si det sånn. Stropping må man jo uansett for å sikre. Ville vært mer betenkt for belastningen på disse forskjellige daviterne, H30+ er konstruert for dobbel vekt av ProDav sin.

Skroget på scooteren vår er det samme som den lange Spark 3up mener jeg. Ligger veldig stabilt i H30+ krybba. Stropper med to bak og foran, sitter godt. Spenner da ned og inn, og de to andre inn mot akter på båten (låser svingbevegelsen i krybba).

Godt poeng med høyden for å en slik løsning til å fungere bra. Kan opplyse at Hurley viser i bruksanvisning at litt offset-montering kan være nødvendig om plassen er litt trang. Jeg sjekket ikke nøye og brant meg litt, men ikke verre enn at jeg kappet 15cm av stangen over vinsjen for å få den kortere. Uten det hadde jeg ikke klart «svingen» ned med stanga på. 

nybhak skrev for 3 timer siden:

Ok

Takk for svar. 

Jeg har en Spark 3 up men kunne tenkt meg en litt mer stabil scooter i litt bølger. 

Kan jeg spørre hvilken scooter du har på din krybbe?

Har SeaDoo GTI 90hk, derav lav nok vekt.. Relativt tørr sak i forhold til Spark.

Stødighet? Vet ikke, tror skroget som sagt er det samme som 3up. 

• 5 måneder senere...

Heisann, jeg selger davit system for rib/scooter. Denne er for rib/scooter opp til 250 Kg. Har en opp til 400 kg også, som snart er klar for markedet. Den som viser på annonsen har jeg hatt på markedet i 1 år, men utviklet en til min båt for 10-12 år siden.

Hvor lenge har Hurley holdt på?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=110809218

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...