Helleberg Startet 8.Juni.2017 Del på Facebook Startet 8.Juni.2017 På mandag så skulle jeg starte opp båten etter å ha ligget på anker i Middagsbukta. Hørte en ukjent lyd ifra motorrommet, og etter en litt sjekk så ble det påvist eksos lekkasje ifra en dyse. Alt funker som vanlig og jeg kom meg tilbake til havna. Skrudd mest bil så dro bekymringsløst til Lasa for å kjøpe en kobberpakning og en o-ring.......har deretter lest meg opp på kobberhylser osv. Det er en 2010 modell og dysene er enda nyere så antar at mye av det jeg har lest ikke gjelder i dette tilfellet. Måler er nå å få byttet ut kobberhylsa som antagelig er deffekt. Uansett hvor mye jeg søker her, eller andre steder så finner jeg ingen som har gjort denne jobben. Finner forøvrig veldig få tråder om D6 og "how to" i det hele tatt. Noen som har vært borti dette? Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 8.Juni.2017 Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 Du får og en "fres" i hardplast for å rengjøre nedi hylsa.. om det har samlet seg avleiring osv nedi og dysa ikke tetter mot bunn lengre.. om det er samme som på min Ad41p-a fra 97 så er det kun flata fra kobberhylse og dyse som tetter mot værandre.. skal ikke mye bøss til her før det skjer noe krøll.. På min så løste dette seg med noen tynne kobberskiver som jeg glødet og bråkjølte for å gjøre kobberet mykt som mulig.. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 8.Juni.2017 Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 Det første du må gjøre er å tappe ned kjølevæsken til ett nivå lavere enn toppen. Deretter må dyse og hylse ut, det trenger man spes.verktøy til, men det går vel med annet også. Så må hullet og tettningflater bli gullende rene før ny hylse monteres. Man trenger spes.verktøy til å montere hylsen korrekt, mulig det går an å jukse dette også til på ett vis. Deretter monteres dysen og trekkes til med moment. Kjølevann fylles, og er alt gjort riktig, er man klar for nye turer. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Helleberg Svart 8.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 Raymond Romsdal skrev for 1 time siden: Du får og en "fres" i hardplast for å rengjøre nedi hylsa.. om det har samlet seg avleiring osv nedi og dysa ikke tetter mot bunn lengre.. om det er samme som på min Ad41p-a fra 97 så er det kun flata fra kobberhylse og dyse som tetter mot værandre.. skal ikke mye bøss til her før det skjer noe krøll.. På min så løste dette seg med noen tynne kobberskiver som jeg glødet og bråkjølte for å gjøre kobberet mykt som mulig.. Men er det ok når det ikke egentlig er en kobberskive her? Dysa vil jo da stå tilsvarende høyere? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Juni.2017 Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 Skjedde dette helt av seg selv, eller har det blitt utført arbeide på motoren som kan ha forårsaket dette? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Helleberg Svart 8.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 nomen skrev 36 minutes ago: Det første du må gjøre er å tappe ned kjølevæsken til ett nivå lavere enn toppen. Deretter må dyse og hylse ut, det trenger man spes.verktøy til, men det går vel med annet også. Så må hullet og tettningflater bli gullende rene før ny hylse monteres. Man trenger spes.verktøy til å montere hylsen korrekt, mulig det går an å jukse dette også til på ett vis. Deretter monteres dysen og trekkes til med moment. Kjølevann fylles, og er alt gjort riktig, er man klar for nye turer. Her har jeg gjort så mye research som mulig i dag. Volvo hevder at på D6èn må toppen av for å borre hylsa ifra undersiden. Deretter må hylsa presses på med 2tonns trykk, og avsluttes med et spesial verktøy for å sitte riktig. Ragnar Ringstad i Fredrikstad hadde laget en patent for å løse dette uten å ta av toppen. Men de hadde ikke tid før etter ferien, som selvfølgelig er alt for sent. Sitér dette innlegget Link to post
Helleberg Svart 8.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 Brigg skrev 8 minutes ago: Skjedde dette helt av seg selv, eller har det blitt utført arbeide på motoren som kan ha forårsaket dette? Ingen jobb gjort. Gått feilfritt i hele fjor. Og siden tidlig mai i år Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Juni.2017 Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 Sitter å lurer på om det som har skjedd er at du har hatt et "nesten-havari" jf. tidligere episoder med havari pga at kobberhylsen har blitt sprengt. Jeg tror jeg også ville ha fått sjekket eller byttet injektoren i tillegg til å bytte kobberhylsen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Helleberg Svart 8.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 Brigg skrev 4 minutes ago: Sitter å lurer på om det som har skjedd er at du har hatt et "nesten-havari" jf. tidligere episoder med havari pga at kobberhylsen har blitt sprengt. Jeg tror jeg også ville ha fått sjekket eller byttet injektoren i tillegg til å bytte kobberhylsen. Ja tenkte på det når jeg søkte litt her på forumet. Men var ikke dette på eldre modeller og eldre dyser? Sjekker uansett dysa. På min så blåste det bare ut av dysa. Kjørte hjem på vanlig måte. Men etter å ha lest alle skrekk historiene så blir det rep før oppstart nå. Men kan ikke vente til etter ferien så må prøve å få løst dette selv. Hadde jeg ihvertfall fått ut hylsa så er jo resten av jobben ifra oversiden. Ragnar Ringstad sa at det var annerledes enn på KAD så metoden der kunne ikke overføres. Og de har jo laget et eget spesial verktøy for jobben. De sa også at hylsa sa kunne ryke når man prøvde å dra den ut. Men det er verdt forsøket for min del om jeg bare hadde hatt verktøyet.. Når jeg prøvde å få noe mer utfyllende om hva som var forskjellen så ble det litt vagt. Skjønner at man ikke vil dele sånt. Er jo det de lever av. Men jeg kan ikke vente til August heller. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Juni.2017 Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 Helleberg skrev 43 minutes ago: Men var ikke dette på eldre modeller og eldre dyser? Sjekker uansett dysa. Problemet var størst på tidlige modeller. Det har underveis kommet en annen type dyser. Om jeg ikke tar feil er det også en annen type o-ring som benyttes nå. Men hvilke endringer som faktisk er gjort et det kanskje bare Volvo som vet. Hvordan du skal gå frem for å bytte hylsa kan jeg ikke hjelpe deg med. Men det forundrer meg om det ikke er noen her på forumet som vet dette. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Helleberg Svart 8.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 Brigg skrev 1 minute ago: Problemet var størst på tidlige modeller. Det har underveis kommet en annen type dyser. Om jeg ikke tar feil er det også en annen type o-ring som benyttes nå. Men hvilke endringer som faktisk er gjort et det kanskje bare Volvo som vet. Hvordan du skal gå frem for å bytte hylsa kan jeg ikke hjelpe deg med. Men det forundrer meg om det ikke er noen her på forumet som vet dette. Har søkt og søkt. Finns ikke en tråd på google eller en eneste video om det på Youtube. Fant EN tråd om akkurat dette på en US side, men der var innleggene fjernet på grunn av "ongoing trial" ?! Fant masse om gamle TAMD osv . Merkelig, må jo være flere dette har skjedd med, og som har dokumentert det? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.Juni.2017 Del på Facebook Svart 9.Juni.2017 Både verktøynummrene på det som kreves for å få ut injector samt injector sleeve står forklart i verkstedsmanualen til motoren.: Puller injector sleeve 885 502 Reaming tool, injector sleeve 885 503 Reamer 885 512 (included in 885 503) Puller injector 885 515 Høres ikke bra ut om toppen må av på motor, den klarer du neppe å trekke opp gjen med korrekt moment uten å ta ut motoren av båten slik tilkomsten er i mange fritidsbåter. Kan ikke tenke meg at de har laget dette så vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juni.2017 Del på Facebook Svart 9.Juni.2017 (redigert) Kan eksoslekkasje fra dyse medføre høy temperatur? har en bekjent med D6 der impeller er OK, men temperaturen går i været ved belastning, kjølevæske fosser ut. Symptomene kan jo minne om toppakningslekkasje. Men på disse motorene kan det kanskje også være lekk på kobberhylsa på injektor? CO test av kjølevæske gir svar? Redigert 9.Juni.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.Juni.2017 Del på Facebook Svart 9.Juni.2017 Sikkert en bra ide, man burde vel få en indikering på forholdet ved å kikke på eksos samt nivået og tilstanden nede i ekspansjonstanken under gange også. Her bør man kunne se noe om det kommer trykk inn fra forbrenningen. Fosser kjølevannet ut via lokket på ekspansjonstanken? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juni.2017 Del på Facebook Svart 9.Juni.2017 (redigert) Ja, det fosset kjølevann ut av ekspansjonstanken. han måtte fylle på 4-5 liter etterpå. Motoren tåler visstnok å bli kjørt opp på 2000-2500 rpm og holder da temp. Men over det koker den og når 110-115 grader Vanskelig å se på eksosen på båt med drev Redigert 9.Juni.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Juni.2017 Del på Facebook Svart 9.Juni.2017 Dette kan like godt skyldes redusert kapasitet i sjøvannssystemet. Alt fra blåskjell i vanninntak, defekt s-slange, utett lokk på sjøvannsfilter (suger falskluft) til fremmedlegemer i kjølerne eller gjengrodde kjølere. Jeg tror dette er mer sansynlig enn deffekt toppakning. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jens_P Svart 9.Juni.2017 Del på Facebook Svart 9.Juni.2017 Kjenner ikke denne motoren så spør litt i uvitenhet. Får noen tanker om at foreslåtte inngrep kanskje er unødvendig drastiske. Er du sikker på at kobberhylsen er defekt? Er det mulig å ta ut dysen for kontroll uten å fjerne kobberhylsen? Er det mulig å inspisere kobberhylsen og muligens få sett eller målt om den er deformert uten å demontere toppen? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Chiefengineer Svart 9.Juni.2017 Del på Facebook Svart 9.Juni.2017 (redigert) Jeg kan ikke tenke meg til at VP har laget en løsning der man må av med toppen for å bytte kopperhylsene. Av flere årsaker: -Det er sannsynlig at disse må byttes om man må bytte en injektor -Dette medfører for mange av båtene disse motorene er installerte i at motoren må tas fysisk ut av båten pga. tilkomst og det svært høye momentet på topplokkene D-serien. Noe som gjør det umulig å dra boltene til korrekt moment ombord i "krypkjelleren". -Dette vil også medføre en hel del reklamasjoner i ettertid, etter at VP-forhandler har utført dysearbeid som følge av utette motorer (lekkasjer) osv. Alle lavtrykkspakninger på D-serien er flytende. -Med tanke på spesialverktøyet som er laget til dette indikerer også det at man kan gjøre jobben på "normalt" vis med toppen montert. Det finnes utvilsomt folk her på forumet som vet noe om dette. Prøv f.eks. IM til DieselDahl. Han har tidligere svart utfyllende på tekniske problemstillinger vedr. D-serien. Om ikke det løser seg så ville jeg tatt båten til nærmeste VP-forhandler og bedt pent om prioritet. En siste ting, du sier at dysene er nyere enn motor (2010 modell). Hva betyr det? Hvem har byttet dysene og av hvilken årsak? Byttet de ikke hylsene samtidig og har evt. ene hylsa vært utsatt for monteringsfeil under byttet som har forårsaket dette problemet? Redigert 9.Juni.2017 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helleberg Svart 10.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 (redigert) Boka sier av med topp. Borr opp ifra undersiden med 10mm borr. Deretter bruk spes verktøy for å dra ut resten av hylsa. Fått ut 5 dyser nå. Også den det lekker ifra. Men nr 6 sitter. Prøve igjen i morgen. Min motor har ikke hatt noen symptomer før jeg hørte eksos lekkasjen. Forrige eier byttet dyser i ettertid. Usikker på årsak. De dysene som ikke lakk kunne man ta opp med fingrene. Redigert 10.Juni.2017 av Helleberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helleberg Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Da fikk vi ut siste dysa i går, så da er det konstatert lekkasje på sylinder 3 og 6. Hylser ser hele ut, skal byttes uansett selvfølgelig. Så det blir neste prosjekt. Dysene skal jeg få levert til noen som kan teste de, hvem tar sånt i Oslo? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Lekkasjene må ha noe med forrige dysebytte å gjøre. Annen test enn den VP-forhandlerne utfører med målebegrene (returmengde) mens motoren kjører i tomgang ombord har jeg ikke hørt utført ang. disse dysene. Spørs om du ikke da må kontakte et spesialfirma som f.eks. Lønsethagen. http://www.lønsethagenelektrodiesel.no/bilverksted/dieselservice/ Men skal du sende dysene vekk så tenk på at de koster 6 tkr/stk vedr. valg av forsendingsmetode.... Du får oppdatere på hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
Helleberg Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Chiefengineer skrev for 3 timer siden: Lekkasjene må ha noe med forrige dysebytte å gjøre. Annen test enn den VP-forhandlerne utfører med målebegrene (returmengde) mens motoren kjører i tomgang ombord har jeg ikke hørt utført ang. disse dysene. Spørs om du ikke da må kontakte et spesialfirma som f.eks. Lønsethagen. http://www.lønsethagenelektrodiesel.no/bilverksted/dieselservice/ Men skal du sende dysene vekk så tenk på at de koster 6 tkr/stk vedr. valg av forsendingsmetode.... Du får oppdatere på hvordan det går. Pratet med forrige eier nå. Han hadde hatt samme lekkasjen viste det seg. Han hadde fått honet opp festene der hvor dysene ligger i mot hylsa. Det har da åpentbart ikke vært en varig løsning. Men dysene var nye rett før jeg kjøpte båten i fjor så dropper å få de testet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Dette er vel en støpejernsblokk. Hva er løsningen om hullene til hylsene er for store? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Helleberg skrev 39 minutes ago: Pratet med forrige eier nå. Han hadde hatt samme lekkasjen viste det seg. Han hadde fått honet opp festene der hvor dysene ligger i mot hylsa. Det har da åpentbart ikke vært en varig løsning. Men dysene var nye rett før jeg kjøpte båten i fjor så dropper å få de testet. Var denne honingen/reparasjonen et garantiarbeid fra VP i første omgang.? Hva tror du om valg av reparasjonsmetode denne gangen da for at dette skal bli en varig løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Helleberg Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Chiefengineer skrev 27 minutes ago: Var denne honingen/reparasjonen et garantiarbeid fra VP i første omgang.? Hva tror du om valg av reparasjonsmetode denne gangen da for at dette skal bli en varig løsning? Nei ikke utført av VP, kun av selger. Verktøyet var lånt av noen som har hatt en lignende problem og hadde laget seg et verktøy til jobben. Har jo i og for seg fungert en stund. Jeg vil minimum få byttet hylsene på de to som lekker, men aller helst alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.