Astor Startet 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2017 (redigert) Jeg tror disse sorte flakkene på båten vår kom etter at vi hadde en pinsehelg i Horten gjestehavn. Vi vet fra tidligere at ferjene legger igjen mye sort guffe når de kjører propellene hardt inn til kai og når de går fra kai. Problemet er at dette sitter fryktelige godt. Jeg har prøvd mye forskjellig i dag av midler men er slett ikke fornøyd. Noen som har hatt samme problemet etter et Horten-besøk? Vi lå ute ved moloen under pinsedagene. Redigert 8.Juni.2017 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
TB22 Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 (redigert) Prick bort? Edit: ser nå at du egentlig ikke stilte spørsmål om middel for å få det vekk, men om noen hadde vært borti dette i Horten. Redigert 8.Juni.2017 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Seiza Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 (redigert) Jeg var der fra august i fjor, til mai i år. Kan ikke si at jeg har lagt merke til noe som dette. Tror nok det er mer sannsynlig at det er en nabobåt som har "prikka" båten din... Redigert 9.Juni.2017 av Seiza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Går ikke Bastøyferjene på gass? soter vel ikke så gæli da? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Gudrun Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Hvor dette kommer fra har jeg ingen formening om, men å fjerne sot (hvis det er det du har her) så er det beste å prøve med litt såpe og kaldt vann. Varmt vann sørger i mange tilfeller til at den setter seg fast og blir veldig vanskelig å få fjernet. På store stempler satte vi de i tønner med kun kaldt vann og en tynn luftslange nedi med så vidt åpning. Da ble det svak sirkulasjon. Neste morgen var soten helt løs. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Hva slags børste bruker du? Tror kombinasjonen av et bra middel og den mekaniske skrubben fra en hard børste vil klare dette. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Flügger sot-og nikotinrens er tingen. Koster en 100-lapp. Brukte den på båten min når jeg fikk sot fra en husbrann nær Båtplassen min. Skylles av med vann. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Jeg kan ikke se at noen har foreslått "Black Streak Remover" (fra bl.a. BT). Det er et produkt som fjerner mineralsk nedfall som feks. sot. Det er i hvert fall utrolig effektivt på svarte striper nedover båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chiefengineer Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Zalo løser opp sot. Og er billig også. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 (redigert) Bare en tanke: når jeg vasker glasset på peisen hjemme bruker jeg en fuktig fille som jeg dypper i sot, da forsvinner alt som dugg for solen. Kanskje det fungerer på gelcoat også? Redigert 9.Juni.2017 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 Da fikk jeg endelig bort skitten. Jeg har mye remedier liggende, bla Black Streak Remover fra Bt. Lite hjalp før jeg tok i bruk en melanin-svamp og Deep Clean fra maritimstart.no. http://maritimstart.no/produkt/deep-clean/ Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.