Jump to content

Sot fra ferjene i Horten?

Astor

Recommended Posts

Jeg tror disse sorte flakkene på båten vår kom etter at vi hadde en pinsehelg i Horten gjestehavn. Vi vet fra tidligere at ferjene legger igjen mye sort guffe når de kjører propellene hardt inn til kai og når de går fra kai.
Problemet er at dette sitter fryktelige godt. Jeg har prøvd mye forskjellig i dag av midler men er slett ikke fornøyd.
Noen som har hatt samme problemet etter et Horten-besøk?
Vi lå ute ved moloen under pinsedagene.

Skitt 2.jpg

Skitt 3.jpg

Skitt.jpg

Edited by Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg var der fra august i fjor, til mai i år. 

Kan ikke si at jeg har lagt merke til noe som dette.

Tror nok det er mer sannsynlig at det er en nabobåt som har "prikka" båten din...

Edited by Seiza (see edit history)

Hvor dette kommer fra har jeg ingen formening om, men å fjerne sot (hvis det er det du har her) så er det beste å prøve med litt såpe og kaldt vann.

Varmt vann sørger i mange tilfeller til at den setter seg fast og blir veldig vanskelig å få fjernet.

På store stempler satte vi de i tønner med kun kaldt vann og en tynn luftslange nedi med så vidt åpning. Da ble det svak sirkulasjon. Neste morgen var soten helt løs.

Flügger sot-og nikotinrens er tingen. Koster en 100-lapp. Brukte den på båten min når jeg fikk sot fra en husbrann nær Båtplassen min. Skylles av med vann.

Jeg kan ikke se at noen har foreslått "Black Streak Remover" (fra bl.a. BT). Det er et produkt som fjerner mineralsk nedfall som feks. sot. Det er i hvert fall utrolig effektivt på svarte striper nedover båten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.