Jump to content

Del av anode brakk inni motor Yamaha F30 2004 4t

Kbmb

Recommended Posts

Hei.

Klarte å brekke den øverste anoden når jeg skulle bytte den. I mitt forsøk på å få den ut falt den selvfølgelig inn i kjølekanalen i toppen av motoren.

Forstår at dette ikke er helt heldig, men tar gjerne imot kvalifisert gjetning og eventuelt andres erfaringer om sannsynligheten for at denne skal tette en av kjølekanalene. Vet ikke hvor stor biten var. 

Har opplevd det samme på min 4LHA, det gikk bra. Igår satt en anode igjen da jeg skrudde ut holderen. Skrudde inn holderen igjen og regner med at det også går bra.

Nå er nå dette 2 helt forskjellige motorer. Yanmaren har mye større volum og kanaler en en Yamaha

påhenger.

Du snakker om den oppe mellom pluggene, Vet du om det var mye som knakk av? Tror jeg på denne ville ha hørt med forhandler eller rett og slett skrudd den opp og fjernet biten. Nå antar jeg, men tror det er ganske små kanaler på denne og biten kan komme til å begrense gjennomstrømmingen av vann. 

På 4LHA er det helt andre dimensjoner vi snakker om og jeg har selv mitstet en zink inn. Jeg lot den også bare være, men så er det bare 1skrue så har du åpnet opp og får ut restene, om det er varmeveksler eller oljekjøler vi snakker om. Intercooler er det 3 skruer. 

Redigert

Ser nå at du ikke vet om det er mye. Kan gå an å bare følge med, men tetter den så blir det bom stopp.

Edited by Kjellg (see edit history)

Ja det er nok litt andre dimensjoner på kjølekanaler på en liten påhenger. Regner med at sinkbiten er ca 3cm lang og 0.5cm i diameter, utifra de to andre anodene som ikke brakk. 

Har verken tid eller verktøy til å demontere topp her og nå, så tror jeg får krysse fingre og tær og håpe på det beste.