Jump to content

Vannscootere igjen

roeren

Recommended Posts

Vannscootere - den “gode fiende”? - 2

Det er mye opphisselse om disse vannscooterforskriftene.  Noen raser og snakker om “frislepp”, miljøskader, støy og utrygghet, andre godter seg og sier “endelig!”

Vannscooterne først og fremst er fartsleketøy.  Selv helt små joller med motor er mer anvendelige til praktiske formål enn vannscooterne.

Men hva så? Det er vel ingen som er prinsipielt imot fartslek på sjøen - bare den foregår på “egnede steder” - om hvilke det er svært ulike meninger!  

Men noen gir fullstendig blanke i hva andre synes, hva andre føler, hva forskriftene sier og hva kjøringen betyr for fugl og dyr. De er fullstendig hensynsløse.  

Og DISSE er et problem, disse hensynsløse folkene, enten de nå kjører vannscooter eller jolle. Og hensynsløs og uvettig kjøring foregår MYE mer med små joller og “racerbåter” enn med vannscootere! Ofte er det barn som kjører båter som går fortere enn hva de har lov til å kjøre. Hva skal gjøres med DISSE problemene??

Men egentlig bryter jo nesten alle fartsbestemmelsene mer eller mindre hele tiden. En god del kjører gjerne 15-20 knop eller mer det meste av tiden, og flertallet av resten kjører godt over 5 knop der dette er fartsgrensen.

Så når det gjelder fart, hersker det altså stort sett rent anarki.  Det kan se ut til at ganske mange synes det egentlig er helt OK å kjøre max av det de selv anser som “ufarlig”, og at det er “umulig” eller “unødvendig” å rette seg etter reglene.  

Og det er det forsåvidt en slags logikk i: Ca 10 knop er såpass langsomt, at man føler man i god tid kan se hvor båten svinger hen; den føles FORUTSIGBAR. Dessuten oppfører mange båter seg riktig dårlig dersom farten er under 6-7 knop. Til sammen gjør disse fakta det opplagt at den vanlige fartsgrensen bør være 10 knop.

Et godt virkemiddel for å få folk til å beherske seg og følge reglene, er å registrere samtlige båter, og forlange riktig store nummerskilt på dem, f. eks. minst 20 - tyve - cm store tegn, minst 2 cm tykke streker, sorte tegn på (nærmest) hvit bunn - eller omvendt, slik som fiskefartøyene. En del land har slike regler for fritidsbåter.

Selvsagt vil noen syte om at slike digre nummer er stygge, men det er ingen viktig grunn for å la være!  Mye viktigere er det at nummerne kan leses med det blotte øye på flere hundre meters avstand, slik at INGEN KAN FØLE SEG ANONYME OG VANSKELIGE Å KJENNE IGJEN! Tvert imot skal enhver båt som kjører forbi være lett identifiserbare, så dersom man ser samme båten kjøre gris 3-4 ganger, er det bare å ringe politiet og oppgi nummeret og - vips! - har båteieren et bøteansvar! Etter mange gjentakelser kan båten rett og slett beslaglegges! Det vil nok få de hensynsløse til å skjerpe seg!

Men dette er ikke tiltak mot vannscooterne spesielt?  Neivisst! For jeg har en mistanke om at nå snakker alle MASSE om “problemet vannscootere” - og unngår slik å snakke om de mye mer omfattende problemer med båtkjøring generelt. Gode regler gjelder jo vannscootere også, så er reglene gode og blir overvåket skikkelig, ER det ikke noe problem! Vannscooterne får rollen som “den gode

"Vannscooterne først og fremst er fartsleketøy"

Fordi dette gjentas om igjen og om i gjen er det ikke nødvendigvis sant. Hvorfor dette bombastiske synet på vannscootere når mopeder, scootere og motorsykler som en selvfølge ansees som nyttekjøretøy for å forflytte personer til jobb, skole eller ren fornøyelse? 

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Stella Polaris skrev 4 minutes ago:

"Vannscooterne først og fremst er fartsleketøy"

Fordi dette gjentas om igjen og om i gjen er det ikke nødvendigvis sant. Hvorfor dette bombastiske synet på vannscootere når mopeder, scootere og motorsykler som en selvfølge ansees som nyttekjøretøy for å forflytte personer til jobb, skole eller ren fornøyelse? 

Mopeder, scootere og motorsykler = nyttekjøretøy. Go-kart, drag racer, crosser, pull tractor, rally car o.l. kjøres på lukket område og tillates ikke brukt i trafikken. Snøscooter, ATV forholder seg til sær reguleringer. Hvilken kategori vannscooter havner er det litt sprikende meninger om. 

Slutt å trekk paraleller til landjorda, hvis ikke så må man ta luftfart,  romfart og banetrafikk (ja, noen satt likhetstegn mellom trikkefører og bastø kaptein i annen tråd) i betraktning også. 

Www.slettmeg.no

Det jeg liker best med vannscooteren er at den kan ta meg raskt og effektivt mellom hytta og handelsstedet eller andre destinasjoner. Den kan i tillegg frakte 2 personer om ønskelig. Med vannscooter er man ikke på "kosetur", men på kjøretur. Bortsett fra leking, som også går med vannscooter, men også med andre båter, så er det viktigste at den er et flott verktøy å ha på hytta for å komme seg enkelt inn til byen. I tillegg er de meget lette å manøvrere og tar mye mindre plass ved bryggene, slik at det blir plass til langt flere.

At de er supersportslige å manøvrere gir vannscooteren i de rette hender økt trygghet om noe uforutsett skulle dukke opp i forhold til en RIB med påhengsmotor.

Vannscooteren er en genial småbåt/personfraktebåt.

Lingefan

Den perfekte personfraktebåt som i tillegg kan fakte to personer, fantastisk! Kanskje en ide for taxibåtene i Kragerø å gå over til vannscootere. Den er jo også genial som fraktebåt, eksempelvis køyesenger, TV'er og cementsekker. Du milde himmel for argumentasjon!

Edited by Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

takk, der jeg ligger fortøyd skal ikke farten være 10kn. vannscootere og andre som lager minimalt med sjø må gjerne dundre forbi i 20+ men fjordplogene må nok holde seg under 5.

Mouche skrev 49 minutes ago:

Den perfekte personfraktebåt som i tillegg kan fakte to personer, fantastisk! Kanskje en ide for taxibåtene i Kragerø å gå over til vannscootere. Den er jo også genial som fraktebåt, eksempelvis køyesenger, TV'er og cementsekker. Du milde himmel for argumentasjon!

Såkalte "stand up JetSki" som f eks denne er en-persons leketøy:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=96164105

Det eneste man kan gjøre med slike er å tryne og bli våt og å lage støy for omgivelsene (de er dog stillegående 4-takter nå), omtrent som å stå på vannski eller wakeboard eller tube, bare at man bruker en vannscooter der man står og holder balansen og leker på bølgene. Dette var jo slik vi først ble kjent med jetski på 90-tallet.

En Seadoo 260 AS limited med gassdemping og cruisecontrol frakter tørt, komfortabelt og sikkert 1, 2 eller 3 personer hurtig fra en destinasjon til en annen. Man kan kjøre i sirkler og leke med den også, slik man kan med en vannjet-båt, f eks min Stormway X-17, men på en scooter er det mindre kompromiss, men ogsåen mindre båt (13 fot). Men for meg ville den først og fremst bli brukt med vanlige klær på for vanlig båtkjøring. Selvsagt ville jeg kjøre mye i 50-65 knop. Jeg er en person som liker fart og nærhet til sjøen i små båter. Men på forsvarlig vis.

Det geniale ville være om alle hytter hadde en vannscooter til handling i byen. Da får man spart masse bryggeplass i Kragerø, eller hva Mouche? Snakk om politisk genialitet ?

Edited by Lingefan (see edit history)

Lingefan

quantumduck skrev 37 minutes ago:

takk, der jeg ligger fortøyd skal ikke farten være 10kn. vannscootere og andre som lager minimalt med sjø må gjerne dundre forbi i 20+ men fjordplogene må nok holde seg under 5.

100% enig...

Der jeg bor, så er det vannscootere innom av og til, lite problem med disse. Noen tar riktignok litt "av" og bør nok heller selge doningen. De verste hos meg er nok de (egentlig forholdsvis "få") båtførerene som "ploger" i 8-12 knop, og aldri snur seg og følger med litt på hekkbølgene.. 

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Mouche skrev 1 time siden:

Har til gode å se folk frakte sementsekker og køyesenger på motorsykler også...hvordan skal noen ta deg alvorlig Mouche?? :giggle:

Vi får håpe hele debatten får en ny og mer korrekt vinkling utover. Ser mange er på rett spor om dagen :)

Se helheten som omfatter bruk av alle fritidsfartøy, praktiske krav og ikke bare teori...gjerne med utvidelse for alle hurtiggående fartøy (30 knop) etc etc.

Tror nok flertallet hadde vært tjent med en slik debatt fremfor den vi har sett...god sommer! :)

Så en video av en i Arendal, på moped, med et stort stuebord på ryggen...(filmet på litt avstand). Lyden på videoen avslørte en kvinnestemme, og innimellom litt latter og fnis, så mener jeg at det ble sagt noe slikt som; "se, det er din far" / "han ekje go"...

Seilbåten min, er forresten også nokså langt ifra noe "nyttekjøretøy", sett ut ifra selve bruken, men der er vel de fleste båter her i landet. 

Edited by sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

her er en annen variant ... skikkelig nyttefartøy - udiskutabelt...

og her er også nyttefaktoren sterk tilstede.... bruk i næring.....

som redningfarøy....

Edited by Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Lingefan skrev for 1 time siden:

Det geniale ville være om alle hytter hadde en vannscooter til handling i byen. Da får man spart masse bryggeplass i Kragerø, eller hva Mouche? Snakk om politisk genialitet ?

Eller kanskje man kunne ha planlagt sine innkjøp bedre, spredt på tidspunkt for handling slik at ikke "alle" skal handle samtidig midt på dagen for å se, og bli sett? Problem solved!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

oberst1 skrev 1 time siden:

Vi får håpe hele debatten får en ny og mer korrekt vinkling utover. Ser mange er på rett spor om dagen :)

Se helheten som omfatter bruk av alle fritidsfartøy, praktiske krav og ikke bare teori...gjerne med utvidelse for alle hurtiggående fartøy (30 knop) etc etc.

Tror nok flertallet hadde vært tjent med en slik debatt fremfor den vi har sett...god sommer! :)

Og ikke den utrolig tåpelige generaliseringen som hersker i enhver diskusjon vedr dette temaet! 

I Vietnam er det helt vanlig å laste det nyinnkjøpte kjøleskapet på scooteren sin. De hadde sikkert gjort det samme med vannscooter om de hadde tatt sjøveien hjem.

vietnam.jpg.9e21287bb92deb85a8b9dc1955e59b1c.jpg

Mouche skrev 37 minutes ago:

Eller kanskje man kunne ha planlagt sine innkjøp bedre, spredt på tidspunkt for handling slik at ikke "alle" skal handle samtidig midt på dagen for å se, og bli sett? Problem solved!

Hehe, denne var fjollete og morsom. Et sosialt menneskes liv handler jo om å treffe andre og å være blant folk. Se og bli sett er jo en viktig del av et sosialt liv. Spise is, dra inn til byen for moroskyld etc. Viktig for det lokale næringslivet også.

I tillegg er det argumentet en selvmotsigelse. De som vil se og bli sett kjører gjerne kanskje store båter og legger de helt innerst der de egentlig ikke har plass eller egentlig ikke bør ta opp bryggeplass. Vannscootere og båter smalere enn 2 meter og kortere enn 5 meter bør ha egne bryggeplssser lengst inn da de rett og slett er mindre plasskrevende. Da blir det plass til 2-3 ganger antall folk i byen.

Edited by Lingefan (see edit history)

Lingefan

Korrekt vinkling og saklig diskusjon rundt dette temaet tror jeg er viktig. 

Blir alt for mye surmuling ut i fra egne følelser og synspunkter. Selv om jeg selv er en seiler og foretrekker å seile, så har jeg overhodet ikke noe som helst grunnlag for å mene at alle andre også skal seile!

Det er vel derfor vi har lover og regler i dette landet som faktisk er demokratisk, fordi mennesker har ulike meninger og holdninger, som er til for å verne om folk og fe (og natur) fra egne personers synspunkter på hva som er rett og galt.

Mye har skjedd i båtlivets utvikling siden jeg var liten, og har kunnet følge dette i fra stuedøra i 37 år.

Her er noe jeg mener som burde være nevnt/tenkt på i denne saken;

-Hvordan skal man tilpasse nye lover og regler for å ikke være til hinder for fastboende øyfolk, eller andre som er avhengige av et fartøy for å komme seg til jobb/skole/butikk e.l. (å kjøre 5 knop i en time fremfor 10 minutter, når du så og si er alene på vannet en vinterkveld, er ikke sååå artig..)

-Regjeringa burde sette flere folk/bruke mer ressurser i arbeid med å få laget et skikkelig lovverk. (tror de brukte idiotisk mye på et idiotisk svømmevest vedtak (min mening)).

-På de siste 20 år så kan man si at antall fartøy og brukere har eksplodert, og hastigheten er høyere.

-Det er mange flere uerfarne brukere med raske fartøy .

-Fartsbegrensning bør den gjelde for alle type fartøy? "Maks fart 5 knop, alle fartøy under 15 fot maks fart 20 knop". Kunne dette ha vært noe?

-Den "plagsomme" støyen har gått betraktelig ned, pga utvikling og moderne utstyr. 

-Stoppe diskusjonen om vannskuter er "nyttig" eller ikke.

-Egne båtførerprøver på fartøy som går raskere enn 25 knop? Og 18 års aldersgrense?

-Mer fokus uvettig kjøring, alt i fra fart til "pløying" av fjorden. (Personlig så tror jeg "pløyinga" med påfølgende "hissige hekkbølger" som gjør mest skade, av båtbruk, langs kysten.

-Mer politi på vannet (helst etter at det er fattet et ordentlig lovverk.. :)

-Mer tilrettelegging i havner for større fartøy, slik at det blir plass for flere brukere. 

-Fokus på hvordan man skal ta hensyn til de "myke" sjøfarerne som padlere, roere o.l.

-Norge har en utrolig lang og varierende kystlinje, et lovverk burde være fleksibelt og tilpasses regioner. Mer arbeid, men et lovverk som virker vettugt er vil også være lettere å følge, som og bør føre til mindre ulykker/skader/sjenanse. 

-Tilrettelegging av egne områder for lek med vannskuter er o.l. ?

Her var noe som jeg tror bør være med for å diskutere dette, og helt sikkert mye mer!

Det hadde vært fint å få til en saklig debatt rundt dette temaet :)

Jeg skyter inn en tanke jeg fikk her forrige dagen. Da passerte en liten gutt meg på denne, i circa 40 km/t. Han var vel 9-10 år gammel. Det er lov, men er det ok ?:

elsykkel_1.jpg

(ja, det er en el-sykkel, og barnevernet anbefaler bruk til de ove 14, men fullt lovlig for de som er yngre)

Det jeg vil fram til, er at lover og regler må justeres etterhvert som det kommer nye produkter.

Edited by Worry II (see edit history)
Worry II skrev 16 minutes ago:

Jeg skyter inn en tanke jeg fikk her forrige dagen. Da passerte en liten gutt meg på denne, i circa 40 km/t. Han var vel 9-10 år gammel. Det er lov, men er det ok ?:

elsykkel_1.jpg

(ja, det er en el-sykkel, og barnevernet anbefaler bruk til de ove 14, men fullt lovlig for de som er yngre)

Det jeg vil fram til, er at lover og regler må justeres etterhvert som det kommer nye produkter.

Jeg vil si at dette overhodet ikke hører hjemme i denne tråden.

https://www.nrk.no/hordaland/redda-radvill-ku-med-vasskuter_-_-ei-heilt-absurd-oppleving-1.13552012

IMG_1464.JPG.363845c3cf5e86569fa425ae7e00009d.JPG

Ikke at jeg har så veldig mye til overs for vannskutere, men her er et eksempel på at de kan gjøre nytte for seg. Hvordan blir vikepliktsreglene i et slikt tilfelle mon tro?

Edited by Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP