Jump to content

Vannscootere igjen

roeren

Recommended Posts

Brigg skrev 31 minutes ago:

https://www.nrk.no/hordaland/redda-radvill-ku-med-vasskuter_-_-ei-heilt-absurd-oppleving-1.13552012

IMG_1464.JPG.363845c3cf5e86569fa425ae7e00009d.JPG

Ikke at jeg har så veldig mye til overs for vannskutere, men her er et eksempel på at de kan gjøre nytte for seg. Hvordan blir vikepliktsreglene i et slikt tilfelle mon tro?

Da bør vel selv Bastø III holde unna...?

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Lingefan skrev for 3 timer siden:

Hehe, denne var fjollete og morsom.

Var det ikke raskt inn og ut igjen etter handling som var det store med disse scooterne i dine øyne da? For ikke å sanakke om hvor geniale de var til både å transportere folk og gods. Vel, vel, noen like rå oppholde seg i Kragery by på dagtid midt i den mest hektiske perioden av dagen/sommeren/året mens andre foretrekker å tilbringe sin tid ute i skjærgården. Godt vi er forskjellige.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Avmønstret#

Så akkurat på dagsrevyen (østfoldnytt) at ordførere og rådmenn i alle Østfoldkommunene nå jobber for totalforbud av vannscooter i hele Østfold. Om de ikke får det til så var det også forslag om max 5 knop 300 meter fra land overalt. 

--

Så hva skal alle med fartøy som går over 5 knop si til vannscooterkjørerne. Tusen takk for at de påfører alle strenge reguleringer..

Må nesten håpe på at de får til et totalforbud mot scootere slik at alle andre båter ikke rammes. Det vil være utrolig urettferdig. 

Mouche skrev for 6 timer siden:

Var det ikke raskt inn og ut igjen etter handling som var det store med disse scooterne i dine øyne da? For ikke å sanakke om hvor geniale de var til både å transportere folk og gods. Vel, vel, noen like rå oppholde seg i Kragery by på dagtid midt i den mest hektiske perioden av dagen/sommeren/året mens andre foretrekker å tilbringe sin tid ute i skjærgården. Godt vi er forskjellige.

Vannscootere er geniale på å frakte 1-3 personer fort fra sted til sted på en smidig måte. Det er egentlig litt frekt og tullete å handle i Kragerø by med mer enn 20 fot som hytteeier dersom man skal bruke fellesbrygge. Ikke akkurat stor plass til andre.

Personlig kan jeg oppleve både by og skjærgård i løpet av en dag, synes begge deler er hyggelig. At folk rundt stresser i halvplan og ikke klarer å legge til brygger pga dårlige kjøreevner og turer seg frem før andre er utrolig artig å beskue mens man selv er helt avslappet. Jeg tar selvsagt i mot om noen skulle trenge hjelp.

Lingefan

Pinkvin skrev 1 time siden:

Så akkurat på dagsrevyen (østfoldnytt) at ordførere og rådmenn i alle Østfoldkommunene nå jobber for totalforbud av vannscooter i hele Østfold. Om de ikke får det til så var det også forslag om max 5 knop 300 meter fra land overalt. 

--

Så hva skal alle med fartøy som går over 5 knop si til vannscooterkjørerne. Tusen takk for at de påfører alle strenge reguleringer..

Må nesten håpe på at de får til et totalforbud mot scootere slik at alle andre båter ikke rammes. Det vil være utrolig urettferdig. 

Høres fornuftig ut med 5 knop nærme land, men 300 meter fra land var kanskje litt drøyt. Må si de går langt for å stoppe vannscooterne. Det er selvsagt politikerne/ørdførerne som setter lover og regler og ikke de som eier/kjører vannscootere.

Tror du at regler blir til på et populistisk forum?

Tror nok du kan se på en person på en vannscooter på samme måte som en på en seilbåt eller en i en snekke. Alle er forskjellige og det finnes bøller/tullinger og ordentlige hensynsfulle folk i alle båttyper. 

Lingefan

Ja, enig i at 300m er litt drøyt. Og, ja, de går så langt de kan for å stoppe dette desverre. Jeg syntes det er maktmisbruk. AP leder vei ift å tenke for oss.

Men for deg @Pinkvin, så har vel du seilbåt, så derfor blir dette ikke noe problem.

Når det er sagt. Som i så mange andre saker, så vet ikke alle politikere hva de snakker om. Denne er fra Marianne Rieber-Mohn (AP):

https://www.budstikka.no/debatt/vannscooter/marianne-rieber-mohn/vi-trenger-ikke-fri-ferdsel-av-vannscootere/s/5-55-494921

Muligens fra et kontor i Oslo. Skateboard/vannscooter. Samme greia liksom. Leser dere innlegget hennes, så blir det tydelig at hun ikke kjenner til vannscootere. Vi har en 3-seter og en 2-seter. Ikke veldig relevant/viktig, men sistnevnte har et "bagasjerom" på 116 liter:seeya:

Budstikka.no har forøvrig en rekke innlegg om dette

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Guest Avmønstret#

Så nå skyldes det på populistiske politikere som ikke vet hva de driver med, maktmisbruk osv.. Politikerne gir bare det de som er bosatt i kystkommunene ønsker. 

Men jeg er helt enig i at det er trist at en liten gruppe brukere av sjøen til de grader klarer å ødelegge for alle. For nå går det akkurat som jeg fryktet, det kommer reguleringer som ålefisker Knut i sin Rana 16 med 15hk Yamaha blir rammet av når han skal ut og gjøre jobben sin, eller for den saks skyld alle andre som i all fordragelighet har en båt som går over 5 knop. 

--

Det er bare en eneste plass å legge skylda her folkens, hos de som, nå i flere år, har kjørt som idioter med vannscootere. 

Uten de hadde ikke dette skjedd, så enkelt er det. 

Det har vel vært politikernes feil hele tiden?

Pinkvin skrev 5 minutes ago:

Politikerne gir bare det de som er bosatt i kystkommunene ønsker.

Nope. Nå har heldigvis ordføreren i Kragerø dratt av på gassen. Men politikerne gjør ikke det vi ønsker. De overreagerer.

Jeg er enig med deg i at det har vært for mye grisekjøring med båt. Men dersom det ikke hadde vært det, hadde det blitt lovlig sånn uten videre med vannscooter? Niks. Ikke med de poltikerne vi har. De har en tendens til å angripe de 80% som forårsaker 20% av problemene. Burde vært omvendt. Er det slik at alle kystkommuner er Ap styrt?

Når det er sagt, så har jeg også brukt (en saklig) utestemme et par ganger på vannscooter førere som ødelegger for oss entusiaster.

Mange fasetter her.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Å herre... Den andre tråden er jo ikke død ennå og her dukker det opp en til. Kan man ikke bare være enige om å være uenige???:diving:

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Det viktigste hensynet på sjøen er å ikke lage unødvendig store bølger for hverandre (spesielt inn ved båthavner etc), kjenne til vikeplikt og andre regler, samt overholde disse, og i tillegg ikke minst det å faktisk kunne kjøre båten, uansett hva slags båt man har. Man kommer langt med førerkort og kunnskap på sjøen og sunt vett.

Er veldig mange landkrabber på sjøen som ikke kan håndtere båten sin med en gang det blåser opp. Og noen kan ikke kjøre i det hele tatt.

Uten direkte sammenligning legger jeg her ved en video av bølger som typisk kan være rundt havner enkelte steder (en behagelig video å se på egentlig):

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Pinkvin skrev On 6/9/2017 at 18.52:

--

For dette er brukerene av vannscooterene sin feil? Eller?

Dette her viser jo  hvor inkompetente mange av våre politikere, når det gjelder dette temaet!

Jeg kan garantere at hvis politiet hadde hatt patruljebåten ute èn helg med fint vær, og plassert seg nær min båtplass i kristiansand.(5knop-grense). Så hadde de finansiert patruljebåten ut sommeren i bøter(hvis dem hadde tatt alle). Så at vannscootere skal bli svartmalt er jo bare helt latterlig! 

Og for ordensskyld: Jeg er ikke eier av vannscooter ! :)

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Vannscootere som følger de samme reglene som gjelder for andre båter kan ikke være noe større problem enn at noen ergrer seg av prinsipp. Jeg synes personlig at vannscootere er noe dritt, men det skal da ikke hindre andre i lovlige aktiviter. Det er og blir min personlige oppfatning som jeg ikke har rett til å påtrykke andre. Der jeg holder til med båten er dessuten vannscootere et langt mindre problem og irritasjonsmoment enn overmotoriserte rib-er og joller i fullt plan langs bryggene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...