Jump to content

Trimming av yamaha 9.9 2-takt 1989

Marjusxd

Recommended Posts

Hadde en 1993-mod. 9.9D i flere år, der besto plomba (hvis man kan kalle delen det) av en slags turtallsvegrenser. Ikke som for enkelte andre motorer som har fysisk luftstruping, mindre reedventiler eller trenger større forgasser for å få økt effekt. Delen jeg snakker om er et slags anlegg til ei plastrulle som gikk langs tidligere nevnte anlegg og forandret vinkel på en arm når man ga gass. Prøv å gi gass (uten å starte motoren) og se om du ser et lite hjul/rulle som går mot et anlegg en plass mellom forgasseren og blokka, i overkant mener jeg å huske. Hvis du har denne rulla, prøv å ta tak i den og løft den opp slik at armen den er festet i får større utslag enn det den får når du gir full gass med gasshendelen. Får du dette til vet du hvor du må modifisere for å få mer effekt? Delen som skal gi 15hk er lignende det anlegget som står på 9.9-hesteren, bare med brattere vinkel og litt høyere. Så når du gir gass vil utslaget på armen bli større og turtallet øker. Slik var det i alle fall på min motor, men så var den 4 år nyere enn din, så ikke sikkert det er helt likt. 15hk-delen fulgte med da jeg kjøpte motoren, var enkel å skifte selv, 2-3 bolter/skruer. Har du ikke delen bør det ikke være så mye arbeid å lage til ei flis i tre eller plast og lime på med epoksy.

Edited by Hakkannen (see edit history)

Enklest er det kanskje å se inn i forgasseren; sjekke at det messingfargede spjeldet i forgasseren ligger vannrett i forhold til venturiet i forgasseren, når du gir full gass.

Dessverre ganske vanlig at kontroller og kabler ikke er riktig justert...

Marilius skrev for 7 timer siden:

er det sånn at den ikke gir full gass?

IMG_0071.JPG

Der har du det hjulet jeg snakker om ja. Prøv å dra det enda lengre, 15hk-delen på min ga armen mer utslag. Det er i alle fall en mulighet å prøve☺️

• 2 weeks later...

Finner det ikke ut... Har prøvd å snakke med yamaha forhandler men de er jo heilt tullerusk :giggle: Skjønner meg ikke helt på det da de motorene er en nedstrupet 15hk.

15 hesteren har 6 blader i reedventilen mens 9.9 har 4.

Ta av forgasser og se på reedventilene samt delenummer som står på forgasser for å finne ut om den er original 9.9 fortsatt eller om den er trimmet til 15.? 

Edited by Diddn (see edit history)
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...