Marjusxd Startet 8.Juni.2017 Del på Facebook Startet 8.Juni.2017 Hei jeg har litt problemer med å finne plomba på en Yamaha 9.9D 1989 mod tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Juni.2017 Del på Facebook Svart 8.Juni.2017 (redigert) Hadde en 1993-mod. 9.9D i flere år, der besto plomba (hvis man kan kalle delen det) av en slags turtallsvegrenser. Ikke som for enkelte andre motorer som har fysisk luftstruping, mindre reedventiler eller trenger større forgasser for å få økt effekt. Delen jeg snakker om er et slags anlegg til ei plastrulle som gikk langs tidligere nevnte anlegg og forandret vinkel på en arm når man ga gass. Prøv å gi gass (uten å starte motoren) og se om du ser et lite hjul/rulle som går mot et anlegg en plass mellom forgasseren og blokka, i overkant mener jeg å huske. Hvis du har denne rulla, prøv å ta tak i den og løft den opp slik at armen den er festet i får større utslag enn det den får når du gir full gass med gasshendelen. Får du dette til vet du hvor du må modifisere for å få mer effekt? Delen som skal gi 15hk er lignende det anlegget som står på 9.9-hesteren, bare med brattere vinkel og litt høyere. Så når du gir gass vil utslaget på armen bli større og turtallet øker. Slik var det i alle fall på min motor, men så var den 4 år nyere enn din, så ikke sikkert det er helt likt. 15hk-delen fulgte med da jeg kjøpte motoren, var enkel å skifte selv, 2-3 bolter/skruer. Har du ikke delen bør det ikke være så mye arbeid å lage til ei flis i tre eller plast og lime på med epoksy. Redigert 8.Juni.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 9.Juni.2017 Del på Facebook Svart 9.Juni.2017 Jeg hadde en 1986 modell av samme motor. Der må man bygge om forgasser, bytte reed ventiler, samt bytte propell. Det er ingen plombe i denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Marilius Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 er det sånn at den ikke gir full gass? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 Enklest er det kanskje å se inn i forgasseren; sjekke at det messingfargede spjeldet i forgasseren ligger vannrett i forhold til venturiet i forgasseren, når du gir full gass. Dessverre ganske vanlig at kontroller og kabler ikke er riktig justert... Sitér dette innlegget Link to post
Marilius Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 Tror det er best å bare kjøpe en 15hk forgasser og kansje skifte reed ventiler til de fra boyesen Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 Marilius skrev for 7 timer siden: er det sånn at den ikke gir full gass? Der har du det hjulet jeg snakker om ja. Prøv å dra det enda lengre, 15hk-delen på min ga armen mer utslag. Det er i alle fall en mulighet å prøve☺️ Sitér dette innlegget Link to post
Marjusxd Svart 22.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2017 Finner det ikke ut... Har prøvd å snakke med yamaha forhandler men de er jo heilt tullerusk Skjønner meg ikke helt på det da de motorene er en nedstrupet 15hk. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 25.Juni.2017 Del på Facebook Svart 25.Juni.2017 (redigert) 15 hesteren har 6 blader i reedventilen mens 9.9 har 4. Ta av forgasser og se på reedventilene samt delenummer som står på forgasser for å finne ut om den er original 9.9 fortsatt eller om den er trimmet til 15.? Redigert 25.Juni.2017 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marilius Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Så om jeg skifter forgasser og reedventilen til original 15hk er den nett som originalen? Og passer desse delene til 9.9 modellen? Sitér dette innlegget Link to post
Marilius Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Flott, da skal jeg prøve å finne en 15 hk delemotor :) takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.