Jump to content

Skisse av pumpe til wallas 100x

Kvarven 22

Recommended Posts

Hei

Har nokon ein detaliert skisse/ tegning av paknings rekkefølgen i pumpa på ein wallas safeflame100x?

Tar i mot eventuele tips om kva som kan være galt da parafinen siger ned i tanken etter apparatet er alått av, og lagar vidare problem ved neste oppstart..

Edited by Larsjr (see edit history)

Du finner sprengskisse av pumpene i dokumentarkivet.

Det finnes 2 forskjellige pumper som har vært brukt til 100x, alt etter hvor gammelt kokeapparatet ditt er.

FC pumpe (ny type); Smuss/rester etter voks (om du har brukt lampeolje) mellom 9 og 12 (venstre side på fig.), mellom 9 og 3 (høyre side på fig.), eller defekte o-ringer mellom disse.  

"Gammel pumpe"; Smuss/rester mellom 17 og 19 (venstre side på fig.), mellom 11 og 13 (høyre side på fig.), eller defekte o-ringer mellom disse.

En annen årsak kan også være at det trekkes inn falsk luft i koblingen mellom slange og pumpe. Her bør du uansett skifte tetningsringen og støttehylse mellom slange og pumpe.

Det finnes ikke enkeltdeler til pumpen, og komplette sett med innerdeler til pumpen er det i utgangspunktet slutt å levere fra Wallas. Jeg har noen få slike komplette sett liggende om det skulle være av interesse. Nye pumper har jeg også. Ta kontakt om du trenger deler.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

kr 784,- (inkl. porto/frakt) for et sett med innerdeler, må i så fall vite om det er til en "gammel type" eller FC.

Ny pumpe koster 2140,- inkl porto/frakt

Sette pumpen sammen igjen etter tegningen og har komet til at eg vil sette in en liten kuleventil som kan stenges etter kvar gong apparatet har vert i bruk,.. så veit nokon kva dimensjon gjengene på puma har?(gammel type pumpe)

Apparatet var bare eitt rep. objekt eg fekk kjøpt til 250kr.. Eg skulle få det tilsend, men posten klarte å knuse toppen. Fekk kun det eg betalte for det igjen. Og vil dermed ikkje bruke store summer på deler.  Så nå har eg lagt til med ei stålplate og testkjørt det, då er det bare pumpa som ikkje fungerer som den skal....  har ikkje peiling på kva gjenge dimensjonsjon som er på pumpa, 1/8"?

Ta loss pumpen och tvätta ur den med rödsprit (Etanol). Ofta bara avlagringar som behöver lösas upp. Ev kan du låta pumpen jobba lite genom att pulsa ström från ett batteri eller nätaggregat till den. 

Försök INTE tända spisen med rödsprit bara... 

Larsjr skrev for 6 timer siden:

Apparatet var bare eitt rep. objekt eg fekk kjøpt til 250kr.. Eg skulle få det tilsend, men posten klarte å knuse toppen. Fekk kun det eg betalte for det igjen. Og vil dermed ikkje bruke store summer på deler.  Så nå har eg lagt til med ei stålplate og testkjørt det, då er det bare pumpa som ikkje fungerer som den skal....  har ikkje peiling på kva gjenge dimensjonsjon som er på pumpa, 1/8"?

De gangene jeg har fått tilsendt apparater, eller sendt fra meg, og posten har klart å knuse glassplaten selv om det var skikkelig emballert, har posten betalt erstatning for glassplaten og kostnad ved å skifte den. Aldri vært snakk om hva apparatet i seg selv har av verdi, det er hva det koster å rette opp skaden.

Har ikke gjengedimensjonen på pumpen, men du kan jo ta med deg pumpen eller mutteren som kobler slangen til pumpen til en butikk hvor de selger stengekraner.

Så det hjalp ikke med demontering og rensing av pumpen?

Legg gjerne ut et par bilder over apparatet, også undersiden.

Det med stålplaten som erstatning for ceramic-platen - tja, hva skal jeg si?

Stroker skrev for 4 timer siden:

Ta loss pumpen och tvätta ur den med rödsprit (Etanol). Ofta bara avlagringar som behöver lösas upp. Ev kan du låta pumpen jobba lite genom att pulsa ström från ett batteri eller nätaggregat till den. 

Försök INTE tända spisen med rödsprit bara... 

Helst ikke rødsprit, bedre med Isopropanol (kondensfjerner for bensinmotor), renere og renser bedre.

Det blei ikkje betre etter ein demontering og rens.. 

Bildet av apparatet, ikkje fint med stål-topp men det funker(dette kunn når eg sett tanken på nivå med apparatet slik pumpa får tak i parafinen..)

20170611_125357.jpg

Wallas Service skrev for 20 timer siden:

De gangene jeg har fått tilsendt apparater, eller sendt fra meg, og posten har klart å knuse glassplaten selv om det var skikkelig emballert, har posten betalt erstatning for glassplaten og kostnad ved å skifte den. Aldri vært snakk om hva apparatet i seg selv har av verdi, det er hva det koster å rette opp skaden.

Jeg måtte jo betale for knust plate når apparatet ble sendt til deg i 2015?

Nå ble den jo knust igjen påvei til meg på returen, det betalte Posten for, dvs gang nummer2.

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Windy37GM skrev 1 time siden:

Jeg måtte jo betale for knust plate når apparatet ble sendt til deg i 2015?

Nå ble den jo knust igjen påvei til meg på returen, det betalte Posten for, dvs gang nummer2.

Da den kom til meg var den for dårlig pakket, og posten ville ikke godkjenne dette.

Ble sendt fra meg godt pakket og kom frem til deg knust, Posten betalte for å skifte platen på nytt.

eks 2:

Et annet medlem her inne (husker ikke nicket) pakket godt inn siden jeg fortalte om din hendelse, kom frem knust og Posten betalte.

Pakket godt inn på nytt og sendt til kunde, kom frem knust, og Posten betalte.

Dette var de siste 2 hendinger med knuste plater under transport. Vi lærer mens stien blir lagt og har unngått knuste plater siden - bank i bordet :yesnod: