Nilsfugl Startet 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2017 Hei, I alt arbeid for å få båten på vannet før sommeren slår til har ankervinsjen gått i stykker og jeg har måttet se meg nødt til å gå til innkjøp av ny. Men da jeg skulle fjerne den ødelagte, var den ikke til å rikke på. Har skrudd av alle muttere, men da det har blitt brukt Sikaflex til å holde vinsjen på plass er den ikke å flytte på.. er det noen som har noen tips, forslag eller anbefalinger til hva jeg kan gjøre for å få løsnet sikaflexen og vinsjen? setter stor pris på alle henvendelser, og ha en fin båtsommer :D Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Kommer du til så du kan "file" deg gjennom sikaflexen med en tynn metalltråd, tanntråd eller tilsvarende? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
adeneo Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Det er jo litt forskjell på "sikaflex"? Er det noe ræl fra en svensk billigkjede så er det av erfaring som oftest bare å nappe til, så løsner det. Er det derimot Tec7, Simpson, Wurths "kleb og tett" eller lignende greier, så ryker enten bunnen av vinsjen eller laminatet på båten før limet ryker, ettersom det tåler fantastisk mye. Løsningen er nok uansett som beskrevet ovenfor, forsøke å kutte igjennom limet på et eller annet vis. Er du heldig er det kun limt mot ytterkantene, å at en eller annen nisse har benyttet superduper polyuretanlim som vanntetting rundt vinsjens ytterkant. I så fall kan det være du kan slippe unna med å bruke en skarp kniv til å kutte rundt kanten. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Popeye70 skrev 1 time siden: Kommer du til så du kan "file" deg gjennom sikaflexen med en tynn metalltråd, tanntråd eller tilsvarende? Pianotråd er tingen til dette. Fås i en rekke tykkelser, og selv de tynneste klarer du ikke å rive av. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Bruk en tapetkniv til å kutte så langt du kan langs kanten, forsett med å kile inn en morakniv e.l ved å slå den passe forsiktig inn med hammer så du får litt sprengekraft. Da pleier det å komme. Hvis ikke: pianotråd Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Varmepistol kan med fordel brukes. Tech-7 produkter blir som regel smør-myke ved 80 grader. Da slipper gjenstanden mye lettere uten at gelcoaten følger med. Kombiner gjerne med tapet-kniv eller lignende som nevnt ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 (redigert) Enig med Karl Norge. Jeg har løsnet metervis av fugemasse av typen Sikaflex og Tech 7. Kombinasjonen tapetkniv og varmluftpistol har funket hver gang. Fugemassen blir myk og "skjærevillig" også før den holder 80 grader. Rester av fugemasse fjernes lett med et skarpt stemjern og aceton. Redigert 9.Juni.2017 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Karoline2309 Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Ikke vært borti tec7 på båt, men brukt det mye til kostymer jeg lager. Prøvde mye for å løsne ting som ikke ble rett uten å ødelegge noe annet og sverger til en skalpell fra clas Ohlson. Pakke med en kniv med hvit plasthåndtak som koster noe sånn som 29 kr. Ekstremt skarp en stund, men man må ha ny/slipe den ganske fort i gummiaktige materialer som dette. Varmepistol skal også funker bra (var dog borti en som skulle tåle ekstrem varme) om det under tåler varmen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Om arbeidet med rengjøring er skikkelig utført, så sitter det som f... Holdt på selv nylig med noe lignende, men brukte rå makt. Var et batteribrett jeg skulle ha ut og det endte faktisk med en times arbeid og laminatrester fra brettet igjen på "dørken". Ante ikke at det kunne sitte så godt. Hvem tenkte på varmepistol når man stod der med hammer, skrujern etc :) brettet skulle jo bare ut. Hehe :) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Hvis det er Sikaflex 291 som er benyttet, så biter ikke varmepistol på den. Den blir mye brukt til å feste skap og annet på hurtigbåter. Tynn pianostreng med et håndtak i hver ende skjærer den løs. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.