Jump to content

Gjestehavner - samarbeid mellom havnene

John_Kr

Recommended Posts

Hei

Starter en ny tråd på dette så får vi se hvordan dette bærer hen...

Jeg driver i dag ei Gjestehavn, plass til 20-30 båter med strøm, vann og mulighet for dusj og vask på hotellet, sistnevnte er gratis. Det jeg er interessert i å prøve å lage et nettverk mellom Gjestehavner langs kysten, dette for å ha litt styring med Gjester vi ønsker å følge opp fra havn til havn. Det kan være mange årsaker til at vi ønsker å denne kontakten "oss i mellom", det være seg hjelp på mange måter til ubatalte havneleie...

Er det flere her inne som driver denslags virksomhet? Er det mulig å lage noe i den retning?

John Kr

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Lykke til, men blir det noe av så får båtfolket håpe dere holder orden i systemene deres så man ikke risikerer å bli stemplet som uønsket langs hele kysten fordi en kvisete feriehjelp glemte at du hadde betalt........:diving:

Dette høres ut som overvåking. Dersom jeg ikke av en eller annen grunn ikke hadde fått betalt eller av betalingen ikke var blitt registrert i en havn; skulle jeg da bli møtt av deg i "din" havn med "havnepoliti" og ikke fått legge til før jeg ikke hadde betalt i forrige havn? Er det noe slikt du antyder, så: NEI, NEI....! Jeg er glad mitt område er sør/østlandet og Sverige.

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg ser ikke bare negativt på en slik ordning. Hvis problemet er at folk ikke betaler havneleien  de plikter, vil det jo til syvende og sist gå utover andre i form av dårligere eller dyrere tilbud. Kan da vanskelig  se at det skulle by på mange problemer for vanlige ærlige folk med et slikt system. Det hender det piper fra sensorene i butikkene uten at folk har stjålet, det meste kan forklares. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Håper du kan forklare at en ikke får betalt i en gjestehavn pga. feil på automaten også og at en ikke må stå til ansvar for det i neste "overvåkete" havn.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bransjene offentliggjør sjelden sitt nettverk seg i mellom. Ingen må tro at såkalte "stikkere" ikke blir varslet internt i bensinstasjonmarkedet. Eller at hotellene ikke informerer andre i bransjen om "uønskede" gjester. Det uvanlige her er at en drifter spør oss som kunder :smiley:

mvh

Arne L

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Sitat

Det uvanlige her er at en drifter spør oss som kunder 

Nå spør han vel egentlig: "Er det flere her inne som driver denslags virksomhet? Er det mulig å lage noe i den retning?"

Jeg har full forståelse for at det må være fortærende for folk som investerer masse penger i å lage et tilbud til oss båtfolk (jada selvfølgelig i håp om at vi besøker hotellet hans også :smiley:

også stikker mange av fra regninga fordi man f.eks ikke ser seg råd til å ha permanent vakt på brygga... Og det er vel litt tilfelle her med 20-30 plasser tilgjengelig.

Jeg håper virkelig ikke det blir noe av en landsomfattende svartelisting av båter i havnene, men vi må kanskje bli bedre på å gjøre opp for oss slik at tilbyderne ikke føler dette behovet???

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Etter det jeg har hørt fra båtforeninger som tilbyr gjesteplasser er det et utstrakt problem at gjestende båter drar uten å betale. Den slags har jeg overhode ingen sympati for, og synes det er helt greit om drifterne av havnene har et samerbeid knyttet til slike tilfeller. 

Om man av en eller annen grunn ikke får til å betale blir selvfølgelig noe annet. Men oftest finnes det kontaktinfo slik at man kan få oppgitt et bankontonr for betaling i ettertid. 

Og en slik ordning kan jo også brukes til annet også, feks varsling om noen har glemt noe i en havn. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev for 2 timer siden:

Håper du kan forklare at en ikke får betalt i en gjestehavn pga. feil på automaten også og at en ikke må stå til ansvar for det i neste "overvåkete" havn.

Skjønte ikke. Er ikke det greit da? Om en ikke får gjort opp for seg så får man gjort det i neste havn. Topp det, er jo ikke noe stas å ikke gjøre opp for seg. 

Guest Avmønstret#
Golden Gate 37 skrev for 1 time siden:

Jeg håper virkelig ikke det blir noe av en landsomfattende svartelisting av båter i havnene, men vi må kanskje bli bedre på å gjøre opp for oss slik at tilbyderne ikke føler dette behovet???

Hvis noen faktisk med vitende og vilje stikker fra regninga så er det da helt greit med svartelisting. 

Og alt bunner i mangelen på obligatorisk båtregister så en ikke kan forfølge krav på en ordentlig måte. Med båtregister kunne man enkelt sendt kravene til inkasso. 

Hva en har gjort seg skyldig i en gjestehavn har vel ikke eieren av en annen havn noe med å gjøre? Og ja, jeg har hatt problem med betalingsautomater, men da har det vært helt greit å ringe til oppgitt havnevert for å ordne opp, ikke til han som driver neste havn.

Det er vel heller snakk om at når neste havn er informert kan de kreve sin havneavgift på forskudd.

Jeg ser overhode ingen ulempe med en slik ordning for de av oss som er i stand til å utvise normal folkeskikk. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Med rent mel i posen ser jeg ingen grunn til å være i mot dette. Det er ikke veldig krevende å se dette fra eier av gjestehavnen sitt perspektiv. Det er jo tydeligvis et problem at enkelte ikke gjør opp for seg. Om automaten ikke skulle fungere et sted eller det er andre tekniske utfordringer kommuniserer man så løses dette. Det er jo ikke slik at alle varene på Kiwi blir gratis om kortterminalen er nede for telling. Er det gjester som konsekvent ikke betaler for seg så er det selvfølgelig eier av havnens rett å bortvise eller nekte disse tilgang.

Edited by diaX (see edit history)
Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 20 minutes ago:

Hva en har gjort seg skyldig i en gjestehavn har vel ikke eieren av en annen havn noe med å gjøre? Og ja, jeg har hatt problem med betalingsautomater, men da har det vært helt greit å ringe til oppgitt havnevert for å ordne opp, ikke til han som driver neste havn.

Om gjestehavner vil samarbeide sånn at en kunde kan få gjort opp for seg i en annen havn om en betalingsautomat svikter eller noe så er det god kundeservice.

Med samarbeid kan en vel også se for seg andre løsninger som også kan være til fordel for kundene, rabatter osv. Eller "vi kan bestille for deg så snakker jeg med "Kurt" i xxx gjestehavn så ligger det å venter der når du kommer dit". Eller type "polettene kan du bruke i alle disse gjestehavnene" osv.  

Pinkvin skrev 4 minutes ago:

Om gjestehavner vil samarbeide sånn at en kunde kan få gjort opp for seg i en annen havn om en betalingsautomat svikter eller noe så er det god kundeservice.

Med samarbeid kan en vel også se for seg andre løsninger som også kan være til fordel for kundene, rabatter osv. Eller "vi kan bestille for deg så snakker jeg med "Kurt" i xxx gjestehavn så ligger det å venter der når du kommer dit". Eller type "polettene kan du bruke i alle disse gjestehavnene" osv.  

Akkurat! Det var noe sånt jeg hadde håpet at trådstarter kunne kommet med i mitt forrige innlegg. At vi skal betale for oss, uansett omstendigheter, ser jeg på som en selvfølge.

Guest Avmønstret#
Zitt skrev 3 minutes ago:

Akkurat! Det var noe sånt jeg hadde håpet at trådstarter kunne kommet med i mitt forrige innlegg. At vi skal betale for oss, uansett omstendigheter, ser jeg på som en selvfølge.

Er nok ikke alle som er enig med deg i det. Husker det var noen som la ut på FB at denne helga var det ikke noen som sjekket om avgifta var betalt i en gjestehavn på Tjøme, hvor det fulgte "blir ikke mange betalende gjester denne helga da gitt" osv. i kommentarfeltet. 

Er tydeligvis en del som mener at man ikke trenger å betale hvis en ikke blir kontrollert. Triste greier. 

Pinkvin skrev 19 minutes ago:

Med samarbeid kan en vel også se for seg andre løsninger som også kan være til fordel for kundene, rabatter osv.

Endelig et positivt forslag til hva slikt kan brukes til. Men slikt er jo ikke noe nytt. Her nede i Sverige var det en ordning i de kommunalt drevne havnene på Orust at den 5. overnattingen var gratis, selv om det var i 5 forskjellige havner i kommunen. Det er det dessverre slutt på. I år slapp vi forresten å betale en natt i Skärhamn. Men det var på grunn av at vi måtte ligge en ekstra dag for å vente på dykker som kunne få løs fortøyningslinen til havnen som vi hadde fått i propellen.

Guest Avmønstret#

Men når en først er inne på temaet, uavhengige gjestehavner gir vel noe nær optimal konkurranse til fordel for kundene.

Se i enkelte land i middelhavet med kjeder av marinaer. Ja, god standard, service osv, men duverden for et prisnivå i forhold til Norge. Da i kostbar retning. Det er fortsatt billig i Norge. 

--

Så om pris er viktig er kanskje ikke utbredt samarbeid mellom gjestehavner noe vi kunder skal etterspørre? ;-)  

Hvordan prisene er her i Sverige er, varierer enormt. For 2 uker siden betalte vi SEK250 pluss SEK50 for strøm i Fjällbacka, i mai!  For 1 uke side, 50 pluss 50 for strøm i Hunnebostrand. her på Källö Knippla 250 med strøm. Men alle disse prisene kommer til å øke kraftig mot midtsommar.

Guest Avmønstret#

Sjekket for sånn ca priser i Kroatia (varierer selvsagt mye, men uansett), 32-38 fot sånn ca 600,- til 900,- pr døgn: 

"The daily berth price in marinas changes during seasons and depends on the length of the vessel. The most expensive daily berth is always in the middle of the season (from the middle of June to the end of August). The daily berth prices for a sailing boat of 10-12 m (32-38 ft.) length are from 60-90 EUR per day. The daily berth prices for sailing boats of 14-16 m (45-52 ft.) length are from 90-130 EUR, depending on the period and the marina. The price of berths for catamarans are mostly charged per length multiplied by 1.5"

--

Mtp hvor mye penere det er store deler av Norge så er det, foreløpig, latterlig billig i gjestehavner her. Jeg tror ikke det kommer til å vare. Mener da ikke at det er stygt i Kroatia, men det er jo lite som kan måle seg med gode gamle moder Norge rent naturmessing da..

Jeg får håpe trådstarter kommer i kontakt med andre båthavner i samme situasjon,  et samarbeid tror jeg bare vil ha positiv effekt. Samtidig håper jeg konkurrenten frihavne blir mer utbredt i Norge, slik at vi kan utnytte hverandres ledige båtplasser. Det vil antagelig ta lang tid i Norge hvor det tenkes fortjeneste  fra første sekund. I Danmark parkerer man mange steder  (de fleste) gratis ved bare å bruke urskive i vinduet, der kryr det også av frihavne. I Norge betaler vi blodpris for å parkere noen minutter og det finnes knapt frihavne. Enten er det vi som er snåle, eller så er det danskene. Jeg liker best den måten danskene er snåle på.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.