Jump to content

Gjestehavner - samarbeid mellom havnene

John_Kr

Recommended Posts

det er vi som har en plass i en båtklubb, som tilhører frihavnordningen, som 'finansierer' dette......

vi stiller vår egen båtplass til disposisjon, a vi er ute å seiler........så kan vi låne en gratis plass i en annen klubb som tilhører frihavnsordningen.

jeg ligger for eksempel gratis i sentrale Køpenhavn i 3 døgn med denne ordningen !  :thumbsup:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Problemet er vel at dersom det blåser opp og du gjerne vil bli liggende videre samtidig som eieren gjerne vil hjem til sin faste plass i dårlig vær? Hva gjør du da?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

bliss X skrev 48 minutes ago:

Hvem finansierer de danske frihavne?

Fri havne er en null profitt ordning.

Meningen er at når du er på ferie, så kan et annet medlem  ligge "gratis " på din plass i 3 dager. (Noen havner har begynt å ta et miljøgebyr da noen båter bruker mye strøm)

http://www.skivesoesportshavn.dk/frihavnsordningen/   det er en gammel dansk ordning som Skive organiserer og som var på et A4 ark.,

Så ble det lager en hjemme side http://www.frihavne.com/  og innledet et samarbeid med OF. for å få flere Norske havner med. det resulterte i at fra 3 så ble det 13 norske havner.

Havnen  betaler kr 300 og medlemmene betaler kr. 1oo for årets klistremerke dette gjelder Norske havner..( fritt tilsendt). 

"Lars "  det er et søkt  eksempel ikke hørt om det i de åra jeg har brukt ordningen. alle havner har kontroll på når medlemmene kommer tilbake.

og skulle du finne på å komme tilbake noen dager før du skal, er det  da ikke naturlig å ringe hjemmehavnen å si i fra. Så enkelt er det.

Alle havner har normalt en ledig plass  hvis det skulle skje.

PS Har inntrykk at styrene i Norske havner boikotter ordningen , de vill ikke at medlemmene skal ligge gratis og spare penger.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Styre melder inn havnen og medlemmene kjøpet merke selv.

Alle havner har vel en vakt og noen havner tar betalt av gjesteseilere, det er bare å ikke ta betalt av de med Frihavnsmerke, er det ikke så enkelt.

Har ikke hørt om noe problem i noen havner, sitter du i styre?

PS::Det er en fordel  at havnen har Grønne og røde skilt så gestseileierne vet hvor de kan ligge.

Det er 205 havner som ikke ser problemer, bare fordeler for medlemmene og handelstanden

I Ebeltoft var det så vidt jeg kunne se, ikke frihavne, men mulig jeg tar feil for jeg var ikke klar over ordningen på det tidspunktet.  Uansett, de som hadde båtplass og ikke brukte plassen, ble henstillet til å snu skiltet fra rødt til grønt slik at plassen kunne leies ut og på den måten styrke båthavnens økonomi. Veldig bra opplegg, la til på grønn plass, kjøpte klistremerke på automat, ferdig. Bare å sprette ølen til kr. 2,50. :wink:

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Ganske mye å holde styr på Det vises til havnemyndighed eller havnefoged (hvem nå det måtte være).

Frihavnsordningen – regelsæt. Gældende fra den 1. januar 2015

1. Alle havne, klubber, lav og sammenslutninger (i det følgende kallet havne), uansett medlemskap af en hovedorganisasjon eller ei, kan tilsluttes FH ordningen, såfremt de godtendes af administrasjonen af FH ordningen, eller en representant herfra, vedrørende seilingsforhold og havne plass.Tilsluttene havner skal tilbyde/anvise plass til fartøyer der fører FH etiket (se punkt 4.)FH ordningen omfatter kun fartøyer, der har pågældende medlemshavn – og kun denne – som fast hjemhavn, og at der er betalt for fast havneplads i den pågældende havn.
  2. Fartøjer med hjemsted i en havn, der er med i FH ordningen, kan ligge som gæst i op til tre døgn uden at betale havneafgift. En ny tre døgns periode kan først begynde efter tre døgns fravær. For ophold herudover betales den i havnen gældende havneafgift for gæstesejlere.
  3. Herudover kan havnene i specielle tilfælde opkræve miljø-og elafgift fra ankomstdagen, hvilket skal fremgå af opslag og der skal udstedes kvittering herpå. Ingen havnemyndighed eller havnefoged i havne der er tilsluttet FH ordningen har tilladelse til at opkræve afgifter i Frihavnsordningens navn.
  4. Fartøjer, som er med i FH ordningen, skal føre årets FH etiket. FH etiketten skal placeres på et for havnemyndigheden synligt sted. Kvittering for betalt pladsleje i hjemhavn skal på forlangende forevises den stedlige havnemyndighed.
  5. FH ordningen kan kun anvendes i forbindelse med ferie-eller tursejlads og må ikke benyttes som parkeringsordning. For at undgå misforståelser, skal den stedlige havnemyndighed underrettes, hvis båden forlades i mere end et døgn. Havnemyndigheden afgør i så fald suverænt, om der skal betales gæsteafgift.
  6. Overdrager en bådejer i en frihavn sin båd i sæsonens løb til en ny ejer, der ikke ligger i en frihavn, er den tidligere ejer forpligtet til at fjerne FH etiketten senest ved overdragelsen.
  7. De deltagende havne har pligt til at informere alle deres pladslejere om reglerne i FH ordningen og orientere om ordningens omfang ved at offentliggøre deltagerfortegnelsen og kort.
  8. Såfremt en deltager i FH ordningen erfarer, at en anden deltager i ordningen misbruger denne, ved eksempelvis at udlevere FH etiketter til andre end ordningens deltagere, underrettes FH administrationen omgående på e-mail FH(At)skivesoesportshavn.dk , eller på telefon: 26258564. Eksklusion af FH ordningen vil i sådanne tilfælde kunne finde sted.
  9. Intet i disse regler forhindrer nogen havn i at kræve standardreglementet for overholdelse af orden m.v. i de danske havne af 1931 med senere ændringer overholdt. Det gælder også førerens pligt til ved anløb at foretage anmeldelse til havnemyndigheden.
Guest Avmønstret#

Har også frihavne plass men ikke skilt så jeg pleier å henge opp et grønt merke og antatt dato for retur i båsen når vi drar på sommerferie. 

Syns det er stas at foreningen jeg har båtplass i er med i ordningen. Solidarisk non-profitt må da være mulig det også. 

Høres ut som en interessant ordning. Spesielt dersom man kan få noen rabatter etter et visst antall besøk. Overvåking føler jeg meg ikke spesielt truet av. Skal være ærlig å innrøme at jeg har glemt å betale for meg et par ganger, men om det plukkes opp av neste havn, så er det ok. I Stavern i Påsken, så fikk jeg ikke betalt, men en avtalt Vipps transaksjon via havneverten der fikk ting på stell.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

bliss X skrev for 7 timer siden:

Og hvem skal håndheve at alle de reglene jeg viste til håndheves? Jeg har markert det jeg anser som ganske plundrete hvis man da ikke har en ansatt til å ta seg av det. Antar det er årsaken til at de er så få frihavne i Norge

Årsaken til at det ikke er flere Norske er etter min mening Styrene tror at det er mye jobb og er redd for å tape havneinntekter hvis de har gjesteplasser .

Som styreforman sa til meg "jeg driter i om medlemmene kan spare   havneutgifter, jeg er bare ute i skjæra.

bliss X skrev for 7 timer siden:

Ganske mye å holde styr på Det vises til havnemyndighed eller havnefoged (hvem nå det måtte være).

En kan se mye jobb i lite.

Når jeg kommer til en "havn/frhavn" sjekker jeg om de har havnekontor og melder min ankomst, noen steder  er det to postkasser en med konvolutter i som jeg skriver båtens navn, nasjonalitet  og  hjemmehavn og putter eventuelt miljøgebyr i og poster den i den  andre kassen.

Så enkelt han det gjøres.

Minimum av jobb,  er å melde inn havner  til E-mail: terje(at)oslofjf.no  ) å sette opp skilt i på de plassene til medlemmene som er med i ordningen. (det  kan  medlemmene ordne selv) Fordel å skrive på når en kommer hjem. 

Mer skal det ikke til. Så kan en la humla suse.

Hvis en skulle registrere fremmende båter.  Og har en lyst til å finne ut om hvem som kommer på besøk må en opp med et skilt  og postkasser.    

Ja da har du litt å gjøre. Passer du f.eks på at "ligge som gæst i op til tre døgn uden at betale havneafgift. En ny tre døgns periode kan først begynde efter tre døgns fravær." eller er det denne "Noen Andr'e" som passer på?

Glad jeg slipper å ha noe ansvar for å passe på at et frihavne reglement håndheves.

Guest Avmønstret#
bliss X skrev 4 minutes ago:

Ja da har du litt å gjøre. Passer du f.eks på at "ligge som gæst i op til tre døgn uden at betale havneafgift. En ny tre døgns periode kan først begynde efter tre døgns fravær." eller er det denne "Noen Andr'e" som passer på?

Glad jeg slipper å ha noe ansvar for å passe på at et frihavne reglement håndheves.

Jeg kan da telle til tre. Og passer meg selv, ikke andre, de kan da telle til tre de også. Men hvorfor all denne mistroen?

Norge sparer milliarder i året på at vi har tillit til hverandre og slipper mange kontrollsystemer. 

Men én kan jo velge å la være og heller betale for å la seg bli kontrollert nøye av andre hvis en trenger/ønsker det. 

.. 

Så kan de som ønsker delta i en tillitsbasert løsning og høste gevinst av det. 

Du passer på deg selv men hvem i havna der du har båt passer på at de besøkende i havna holder seg til reglene - f.eks den regelen jeg viste til?

Kan ikke forstå at det er mulig å ha denne ordningen uten at man har en kvalifisert havnesjef som har daglig oppsyn med dette. 

bliss X skrev for 1 time siden:

Ja da har du litt å gjøre.

bliss X skrev 45 minutes ago:

Du passer på deg selv men hvem i havna der du har båt passer på at de besøkende i havna holder seg til reglene - f.eks den regelen jeg viste til?

Det virker som du leter problemer som ikke er der .

Skulle havna du ligger i være så attraktiv at en vil ligge lenger en 3 dager er du heldig.

Da kan du være overbærende eller leke politi og kreve havneavgift.

Om en havn skal være medlem eller ikke kommer an på om ordningen gavner medlemmene

så de kan ligge "gratis"  i de andre medlemshavnene.

En forening  hvor medlemmene  plasker rundt i nærområde trenger ikke ordningen.

Som jeg har sagt før det er mange selvbetjente havner  med  registrering i konvolutt det har fungert i 86 år .

bliss X skrev for 13 timer siden:

Og hvem skal håndheve at alle de reglene jeg viste til håndheves? Jeg har markert det jeg anser som ganske plundrete hvis man da ikke har en ansatt til å ta seg av det. Antar det er årsaken til at de er så få frihavne i Norge

hei bliss X, ...håndheve.?!?.......det er ju mindre plunder med en FH-båt enn en normal gjestebåt........hele ordningen går ut på att vi låner ut vår egen plass, mot att vi kan ligge gratis

i andre havner, noe som FH-folket respekterer selv.....skulle nesten si att man blir bedre behandlet som FH-båt i en gjestehavn enn vanlig gjestebåt....de fleste føler en samhørighet mellom disse FH-havner.........att det er så få norske havner beror sikert på att man ikke kjenner til ordningen så godt.

Lars hvis jeg skulle vilje avbryte min ferie en uke eller noen dager tidligere......ringer jeg hjem til hjemmehavnen og ber att nattvakten går ut å skifter fra grønnt til røtt på plassen.

skulle det da ligge noen gjestebåt på min plass......så hjelper de til o finne en ny plass i havnen........

(dette har aldrig skjedd på mine 30 år i havnen, så det blir mer ett hypotetisk spm........) 

S/Y Gunga Din

Guest Avmønstret#
bliss X skrev for 2 timer siden:

Kan ikke forstå at det er mulig å ha denne ordningen uten at man har en kvalifisert havnesjef som har daglig oppsyn med dette. 

Har du vært i en posisjon/situasjon der du har argumentert mot innføring av frihavne i egen båthavn? Får på alle måter en følelse av at du har vært gjennom en negativ argumentasjonsrekke tidligere :-) 

Om jeg satt i styret i egen forening og skulle vurdere noe sånt så ville jeg kontaktet noen av havnene som har erfaring med ordningen og forhørt meg om hvordan det fungerer, negative og positive effekter. 

--

Selv ser jeg med glede frem til å kunne møte nye seilere i hjemmhavna, tenk om det til og med er utlendinger såsom dansker og svensker ;-) Foreløpig har jeg ikke møtt noen, men jeg er jo ute og seiler selv om sommeren så det er jo ikke så rart. 

Og jeg er en romslig fyr. Om noen ligger 4 dager i båsen min i stedet for 3, eller er borte 2 dager i stedet for 3 og så vender tilbake til båsen mens jeg er på seiltur. Ja det bryr meg ikke i det hele tatt. Men de fleste foreninger har jo en eller annen Narvestad som kan glede seg over å ha noe å gjøre, hvis foreningen ønsker å være firkanta og kontrollerende fremfor romslig og hyggelig. 

Jeg forstår ikke motviljen mot dette i Norge.  Når jeg ser hvor mange slike havner de som er med på ordningen kan  boltre seg med i Danmark og tilsvarende hvor få det er i Norge blir jeg faktisk litt flau over å være norsk. Uten å kjenne til alt ved systemet vil jeg tro det er så enkelt som Gunga skisserer over og da kan jeg ikke forstå annet enn at det bare fører positive effekter med seg. 

Der jeg har båten har de en godt utstyrt båtrekvisitabutikk og serveringssted. Når jeg ikke ligger på plassen min er jeg heller ingen potensiell bruker av disse. Hadde havnen vært tilknyttet ordningen med Frihavne ville det teoretisk kunne vært minst 7 potensielle kunder bare fra min båtplass om jeg var på 3 ukers seilas. Ganger man dette med mange hundre plasser som marinaen teller, tror jeg fort de kunne utvide driften. 

Jeg vil foreslå for de som kun ser bakdeler med en slik ordning, gjør som våre blide naboer og venner i det lille yndige land der nede, ta en lille.....

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

I Norge har de fleste større havner låste brygger, dvs du trenger nøkkel for å komme ut på din brygge. Dette gjør det vanskelig å gjennomføre ordningen. I de havnene jeg har vært i i Danmark/Sverige , senest senest sommer 2015 var det ingen avlåste brygger. 

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Har du vært i en posisjon/situasjon der du har argumentert mot innføring av frihavne i egen båthavn? Får på alle måter en følelse av at du har vært gjennom en negativ argumentasjonsrekke tidligere :-) 

Nei jeg har ikke  vært i en posisjon/situasjon der jeg har argumentert mot innføring av frihavne i egen båthavn.

Aldri vært noe tema der jeg har båt og det tror jeg heller ikke det noen gang kommer til å bli.

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Hei trådstarter, er du der???

Han er vel muligens skremt av utviklingen på diskusjonen her..

Han ønsket samarbeid med andre havne eiere, for å hanke inn "stikkere"...

Men her ender det i forbannelse og mistro i overvåking...

Og nå på slutten,  diskusjon om gratis havner båtforeningene i mellom...he he ikke rart  han forstummer...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...