Jump to content

Gjestehavner - samarbeid mellom havnene

John_Kr

Recommended Posts

Det er ikke sikkert han trenger å komme mer på banen heller. Er det noen som føler for samarbeid vil de kanskje synes det er like greit å sende IM.

Nå var det ikke bare sure kommentarer da, synes det ble riktig så mange positive jeg. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Ida Marie III skrev 26 minutes ago:

Han er vel muligens skremt av utviklingen på diskusjonen her..

Og nå på slutten,  diskusjon om gratis havner båtforeningene i mellom...he he ikke rart  han forstummer...

Det var vel en fornuftig avsporing.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Og nå på slutten,  diskusjon om gratis havner båtforeningene i mellom...he he ikke rart  han forstummer...

:-) Godt poeng. 

Samtidig tenker jeg at "gratisplass" i en båtforening ikke er særlig til konkurranse for en god marina egentlig, eller i det minste er det bare med på å skjerpe konkurransen og gi et bedre tilbud for båtfolk. 

I gjestehavn så betaler en jo som regel for langt mer enn en bås. Om "gratis" plasser i båtforeninger kan være med på å skjerpe gjestehavner noen hakk så tror jeg det er positivt. 

---

For mange som ønsker å ha en plass som er enkel å legge til, som gjerne har strøm og vann så er gjestehavner ofte det eneste alternativet, og det er jo egentlig litt dumt for prisen kan jo bli litt stiv en del plasser. 

Om frihavne brer mer om seg blir det kanskje lettere å finne gode plasser i gjestehavn i høysesongen for de som vil ha det, og det tror jeg fortsatt er temmelig mange, og så kan de som ønsker en enkel og trygg plass med strøm og vann, men ikke særlig mer, legge seg i en båforening for en rimelig penge. 

--

Frihavne er vinn-vinn for båtfolket. Vi må presse på for å få flere foreninger inn i dette ;-)

Langs kysten på yttersiden av vårt langstrakte land blir en stor andel av gjestehavnene drevet av båtforeninger, og da gjerne på dugnad av foreningens medlemmer. Jeg har en mistanke om at dette også gjelder for trådstarter uten at jeg er helt sikker på det. 

Slik denne tråden utviklet seg ble temaet ganske fremmed fra hverdagen til de som bruker fritiden sin på å gi et godt gjestehavntilbud til oss som ferdes langs kysten. Så selv om trådstarters intensjon med tråden var god skjønner jeg godt at han ikke forfølger ideen videre, i alle fall ikke her. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Lars H. skrev On Friday, June 09, 2017 at 14.26:

Håper du kan forklare at en ikke får betalt i en gjestehavn pga. feil på automaten også og at en ikke må stå til ansvar for det i neste "overvåkete" havn.

Du adresserte ikke spørsmålet, men jeg regner med det var til meg. Kan ikke forstå at det skulle by på problemer.  Et oppslag om at skyldig avgift kan betales til samarbeidende båthavner kunne lett gitt de som ville gjøre opp for seg et alternativ.  Jeg synes virkelig at når man benytter seg av en tjeneste så skal man legge litt arbeid i å gjøre opp for seg.

Skulle alle båthavner ha betjent 24/7 ville nok prisnivået bli temmelig  uspiselig. Man bør da ha i tankene at om det blir mange nok "stikkere" vil enten tilbudet forsvinne eller bli for kostbart for mange.

At du, som virker som er storforbruker av tilrettelagt båthavn er negativ til slikt, forundrer meg egentlig. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Guest Avmønstret#
Shore skrev 55 minutes ago:

Skulle alle båthavner ha betjent 24/7 ville nok prisnivået bli temmelig  uspiselig. Man bør da ha i tankene at om det blir mange nok "stikkere" vil enten tilbudet forsvinne eller bli for kostbart for mange.

Jeg heller mot det motsatte. Dvs at jeg skulle ønske at de mest populære gjestehavnene kjørte opp servicen til feks 24/7 i høysesong. At de  om natten kunne ha en "hvilende" vakt som kunne hoppe ned i ribben og buksere noen inn i ledig bås/plass hvis de melder ankomst via vhf/telefon, eller ta i mot på brygga, eller løse andre oppgaver som kan dukke opp når som helst på døgnet. 

Syns det er rart at de mest populære gjestehavnene ikke har ett menneske med vhf i rib som geleider folk inn på ledige plasser i høysesong, i ihvertfall på dagtid. Mao at en kunne bli tatt i mot og fått service fra så og si før en gikk inn i gjestehavna. Har vært i noen gjestehavner i middelhavet hvor de har rigga seg med ei bu ytterst på brygga så de har full oversikt over båtene som kommer og går. Så hiver de seg i ribben ved behov. 

Måtte gjerne koste noen kroner ekstra. Pengene sitter løst hos folk på ferie. 

--

Og så kunne de som klarer seg med mindre og vil betale mindre, men ønsker brygger og strøm, ligge i en forening som er med i frihavne. Og de som klarer seg med enda mindre kan ligge i tilrettelagte uthavner eller i vanlige uthavner/naturhavner. 

--

Mao, jeg skulle ønske de mest populære gjestehavnene satt opp prisene og servicen enda et par hakk. Samlet sett ville en få et bredere og bedre tilbud. Og en ville ikke måtte fremstå som noe nær handicappet for å få hjelp i en gjestehavn. Det er mange ulike grunner til at en vil ha litt ekstra hjelp når en kommer og skal legge til og en burde i det minste bli spurt av ansatte om en vil ha det. 

Som feks fersk i ny båt ville det vært deilig å ha en i en rib som kan vise til ledig plass, gi en dytt med ribben i riktig retning om det trengs, ta i mot fortøyningene osv uten at det skal være noe "spesielt" med det. Som fersking på sjøen ville det også vært fint, og kanskje også generelt om man føler seg litt usikker. 

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Syns det er rart at de mest populære gjestehavnene ikke har ett menneske med vhf i rib som geleider folk inn på ledige plasser i høysesong, i ihvertfall på dagtid. Mao at en kunne bli tatt i mot og fått service fra så og si før en gikk inn i gjestehavna.

Det er vel ikke så rart når de fleste gjestehavnene drives på dugnad av stedets båtforening. Også mange av de mest populære. 

Men ikke for det, enkelte havner stiller med havnevert i ferietiden. Ofte noen av båtforeningens pensjonerte medlemmer som tar en uke hver. Og i havner uten havnevert er min erfaring at besøkende båtfolk viser stor vilje til å hjelpe hverandre slik at alle blir fornøyd. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Brigg skrev 19 minutes ago:

Det er vel ikke så rart når de fleste gjestehavnene drives på dugnad av stedets båtforening. Også mange av de mest populære.

Jeg forstår at jeg bruker båten i et helt annet farvann. Vi har vel i løpet av 30 år ikke vært innom en eneste svensk gjestehavn som drives av en båtforening, og vi har vel vært innom de fleste gjestehavnene ned til Göteborg. Her er havnene enten drevet av kommunen eller en prof marina. Her er det mange steder god hjelp å få når en kommer inn i en havn, enten ved at havneverten kommer ut med gummibåt for å rettlede ankommende, eller faktisk dirigerer og hjelper med ropert fra land.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Denne tråden ble startet basert på en utfordring som er relevant for gjestehavner langs store deler av landets kyst. Men så er det slik på dette forumet at flertallet av de som skriver har sine erfaringer fra et avgrenset geografisk område. Og da skal alle diskusjoner ta utgangspunkt i den virkeligheten disse opplever. Det er ingen vilje til å se at forholdene langs store deler av kysten er anneledes enn det man selv opplever i det daglige. Dette medfører at det oppleves som vanskelig å ta opp spørsmål her basert på forhold som er ulike det folk opplever på sør- og østlandet og langs svenskekysten. 

Jeg har drevet i dagligvarebransjen i 30 år og der hadde vi bilder på kontoret over suspekte personer som hadde det som en sport og unlate og gjøre opp for seg.

Bilder sirkulerte rund til alle som var i samme kjede eller konkurerende kjeder.

Dette var strengt forbudt i følge politiet og datatilsynet.  Men hvem brydde seg om det da tapene gikk direkte fra min lommebok.  Skjønner frustrasjonen til havneeiere. 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Nei så absolutt ikke Lars. Men vi har sikkert noen avikere i blandt oss også.:saint: 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Lars H. skrev 33 minutes ago:

Kanskje denne tråden burde begrenses til alle småhavner på vestlandet?

Den er relevant for mange havner på Vestlandet og for Trøndelag og videre nordover. Og kanskje noen havner på Sør- og Østlandet også.

Det det jeg ønsker er at det på dette utmerkede forumet skal være rom for å diskutere også basert på de premissene som er gjeldende langs kysten på yttersiden av landet vårt. 

Lars H. skrev 10 minutes ago:

Nå må dere komme dere ut på sjøen med båten og kose dere!

Ikke alle som et pensjonister ?  Men ganske snart nå blir det ferietur. 

Pinkvin skrev for 5 timer siden:

Jeg heller mot det motsatte. Dvs at jeg skulle ønske at de mest populære gjestehavnene kjørte opp servicen til feks 24/7 i høysesong. At de  om natten kunne ha en "hvilende" vakt som kunne hoppe ned i ribben og buksere noen inn i ledig bås/plass hvis de melder ankomst via vhf/telefon, eller ta i mot på brygga, eller løse andre oppgaver som kan dukke opp når som helst på døgnet. 

Syns det er rart at de mest populære gjestehavnene ikke har ett menneske med vhf i rib som geleider folk inn på ledige plasser i høysesong, i ihvertfall på dagtid. Mao at en kunne bli tatt i mot og fått service fra så og si før en gikk inn i gjestehavna. Har vært i noen gjestehavner i middelhavet hvor de har rigga seg med ei bu ytterst på brygga så de har full oversikt over båtene som kommer og går. Så hiver de seg i ribben ved behov

Måtte gjerne koste noen kroner ekstra. Pengene sitter løst hos folk på ferie. 

--

Og så kunne de som klarer seg med mindre og vil betale mindre, men ønsker brygger og strøm, ligge i en forening som er med i frihavne. Og de som klarer seg med enda mindre kan ligge i tilrettelagte uthavner eller i vanlige uthavner/naturhavner. 

--

Mao, jeg skulle ønske de mest populære gjestehavnene satt opp prisene og servicen enda et par hakk. Samlet sett ville en få et bredere og bedre tilbud. Og en ville ikke måtte fremstå som noe nær handicappet for å få hjelp i en gjestehavn. Det er mange ulike grunner til at en vil ha litt ekstra hjelp når en kommer og skal legge til og en burde i det minste bli spurt av ansatte om en vil ha det. 

Som feks fersk i ny båt ville det vært deilig å ha en i en rib som kan vise til ledig plass, gi en dytt med ribben i riktig retning om det trengs, ta i mot fortøyningene osv uten at det skal være noe "spesielt" med det. Som fersking på sjøen ville det også vært fint, og kanskje også generelt om man føler seg litt usikker. 

Vist ønske er tredoble priser, så er det nok veien å gå....

Jeg har også båt i Middelhavet, og vet hva det koster der nede...

Tviler på den jevne nordmann ønsker slike forhold her oppe...

Når det gjelder kostnad for frihavnsordningen er vel dette mer å se som en tapt inntekt. Hvis båtforeningens medlemmer stemmer for ar det er viktigere å ligge gratis i andre havner en å få en inntekt i fra utleie av gjesteplasser er jo dette fint. Hvis medlemmene vil ha en lavere årskostnader for plassen og heller betale når de kommer til andre havner er vel dette også et valg de må få lov å ta.

Voldsomt engasjement..., å legge ut en ny tråd å reise bort var kanskje ikke så smart.:wink:

Jeg har forsøkt å lese gjennom alle 72 innleggene og det ble mange flere synspunkter på dette en det jeg hadde regnet med. Jeg vil legget til at vi er 2 båtklubber som driver dette Gjestebryggeanlegget og på dugnadsbasert virksomhet. En symbolsk sum går tilbake til båtklubbene som dugnadskompensasjon, Styre eller Havnevertene får ingen lønnet eller annen kompensasjon.

Min tanke var å kunne ha et vist samarbeid mellom havnene på en slik måte at man kunne fange opp noen tilfeller hvor det er behov for å få tak i de som overnattet, ser at manglende betaling ble et stort tema... nå må jeg være ærlig å innrømme at dette var et av momentene som inngikk i dette, men det var flere årsaker en det. Nå må jeg si at stort sett så er båtfolket greie, det går egentlig av seg selv, men vi ser en tendens til at vi begynner å få en ny type båtfolk som har et annet syn på selvbetjening. Her har jeg ikke lyst til å kategorisere... I tillegg er vi plassert slik på kartet at vi blir svært ofte benyttet til kjøp/salg av båter inklusiv båter som blir liggende pga tekniske problemer, her skylder de på hverandre. Så er spørsmålet hvor mye resurser skal man legge ned i dette arbeidet, når man har dette på dugnadsbasert arbeid så er det fåtallet som orker å holde på. Samt at alle kroner vi kan få inn er med på å dekke opp banklån på nytt anlegg.

Nå ønsker ikke jeg å ha en superdiskusjon på dette at vi blir beskylt for å være den stygge ulven, men tanken var rette og slett å få gjort vårt arbeid litt lettere.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...