pgm Startet 9.Juni.2017 Del på Facebook Startet 9.Juni.2017 I fjor skulle jeg gi en person en innføring i navigering på sjøen om natten, og vi gikk (til fots) til fyret på Jarlsøy (tønsberg) for å se på signaturene til forskjellige lykter i området. Tanken var at jeg skulle lese signatur på kartet, og nybegynneren skulle peke på lykta med signaturen jeg leste opp. Det gikk ikke så bra. Flere av signaturene jeg leste på kartet fantes ikke i virkeligheten. Det ble heller en demonstasjon av viktigheten av oppdaterte kart. Papirkartet ble lagt bort og appen Norgeskart funnet frem. Appen kunne fortelle om helt andre signaturer enn papirkartet, men heller ikke denne gangen stemte det med virkeligheten. Neste forsøk ble kart.gulesider.no. Også dette kartet fortalte om signaturer som ikke stemte med de to foregående kartene, og heller ikke med virkeligheten. Jeg sjekket senere med kartplotteren som jeg vet er utdatert og den hadde enda en variant som heller ikke stemte med virkeligheten. I løpet av våren har sjømerkingen i ytre oslofjord gjennomgått store forandringer. Jeg tok en titt på kart.gulesider.no for Hvaler-området. Der har sjøkartet fått påskriften om hvordan signaturene vil bli etter endring. Kartet gir dermed inntrykk av å være nesten oppdatert. Der det er påskrift om omskjerming (f.eks Tenneskjær lykt, 59.134672, 10.901442) ser man tydelig at inntegnede sektorer ikke stemmer med teksten, altså er tegningen utdatert mens teksten er oppdatert. Ser man på samme lykt i appen Norgeskart ser man at kartet i appen hverken er enig med nye eller gammle sektorer på Gule sider. Jeg har ikke sjekket hva som er virkeligheten på denne lykta. Noen er kanskje i nærheten og kan ta en titt? Asplan Viak står bak appen. De er autorisert av Kartverket. Eniro står bak gulesider. De er ikke autorisert av kartverket. Hvem skal man stole på? Det det tilsynelatende utdaterte kartet fra autorisert leverandør, eller det tilsynelatende litt mer oppdaterte kartet fra uautorisert leverandør? Hvis noen sitter med papirkart som maks er et par måneder gammelt, kunne det jo vært spennende å høre om det faktisk stemmer med virkeligheten. Er det noen som har en kilde til elektroniske kart som er oppdatert? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 9.Juni.2017 Del på Facebook Svart 9.Juni.2017 (redigert) Kanskje ikke helt direkte svar på ditt spørsmål, men litt hvor finne info om oppdaterte kart.. http://www.kartverket.no/Efs/Dette-ma-du-vite-om-Efs/2-Om-Etterretninger-for-sjofarende/ Redigert 9.Juni.2017 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2017 Del på Facebook Svart 9.Juni.2017 Hva med å holde seg litt orientert vha. EFS, Efteretninger for sjøfarende? Det er vel en opplagt sak for oss på sjøen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Golden Gate 37 Svart 9.Juni.2017 Del på Facebook Svart 9.Juni.2017 Lars H Da må man være klar over det faktum at EFS har et betydelig etterslep på uplanlagte hendelser... Det kan gjerne gå lang tid fra et lys slukker til det står noe om det i EFS. Også varslinger vil ha mangler da det først må være noen som er våkne nok til å rapportere at det har skjedd endring,,,, Sitat Sitat Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2017 Del på Facebook Svart 9.Juni.2017 Men noen nyere oppdateringer enn via EFS får du neppe. Husk at alle rapporter skal kvalitetssikres før noe publiseres. Hvordan mener du dette kunne vært gjort bedre? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pgm Svart 9.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2017 Jeg tror ikke nevnte fyr har endret karakteristikk så mange ganger at jeg kan ha 4 forskjellige kart, som alle sier forskjellig, og ingen stemmer med virkeligheten. Minst halvparten av disse kan aldri har vært rett. Derfor er mitt spørsmål; Hvilke kart kan man stole på? En mulighet for å gjøre ting bedre er jo at autoriserte leverandører av online kart gjør en oppdatering av kartene. Disse har vistnok tilgang til nytt oppdatert kart fra kartverket annenhver uke. Alternativt at det skrives i hjørnet når kartet man ser på sist var oppdatert. EFS er så langt jeg vet ikke oppdatert kart, men tekst om kommende oppdatering. Har man blitt forsinket på tur og det har blitt mørkt når man skal inn i en havn, er det kjekt om kartet stemmer med virkeligheten. Når man har tilgang til 4 forskjellige kart som alle sier forskjellig, og ingen stemmer med virkeligheten, er det kanskje ikke rette tidspunkt å bla igjennom EFS for å se om man finner en lykt som stemmer med det man ser foran seg. Hele poenget med lyktene er jo å trygge navigasjon uten gps, eller i hvertfall en mulighet til å verifisere at gps'n ikke er helt på bærtur. Når ingen kart stemmer med virkeligheten bør jo det være en bekreftelse på at man befinner seg et annet sted enn man tror. Online kart fra autoriserte leverandører bør være siste utgave fra kartveket, om det ikke opplyses om annet. At uautoriserte leverandører ikke har oppdaterte kart er akseptabelt. Men nå virker det jo som om det er nettopp den uautoriserte som har oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.