MegaTrondy Startet 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2017 Vurderer å bytte ut jollen med en seiljolle. Bor ca. en mil fra utsettingsrampe. Det er ikke noen hindringer i veien. Spørsmålet er om det er lov å kjøre med masten oppe? Da slipper jeg å ta den ned hver gange jeg skal på sjøen. Den kommer til å stå på båthenger. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Masten på en jolle kan stå montert den, men hvilken høyde langs veien snakker vi om her da? Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 9.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Masten er vel 4.5 meter lang. Er ikke broer eller telefonmast over veien. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Om det ikke er hindringer som luftspenn er vel det greit? Bare ta ned seilet Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
shipahoy Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Golden Gate 37 skrev for 1 time siden: Bare ta ned seilet Eller heng opp en kjegleformet signalfigur med spissen ned Sitér dette innlegget Link to post
pgm Svart 9.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Begrensningen i høyde for å ikke komme under "spesialtransport" var 4,5m den gang jeg tok lastebillappen. Kabler skal med god margin være over 4,5m. Bruer og tunneler som ikke er merket med høydebegrensning er minst 4,5m. Bruer og tunneler som er lavere skal være merket. Forøvrig kjenner jeg ikke til noen høydebegrensning på veitrafikk. Men har du smal henger og høyt tyngdepunkt eller høyt vindfang velter du fort. Kjølen og båtens selvrettende egenskaper fungerer dessverre kun i vann. Også må du ta høyde for å bli stoppet av krisemaksimerende politi som er tipset av journalister på jakt etter overskriften "det verste politiet har sett" Tunnelene mellom Gol og Bergen (via Aurland) er merket 4,0m. Jeg kjørte tur/retur med bil på 4,05m. Jeg kjørte meget forsiktig i de første tunnelene. Stoppet noen ganger, klatret opp og sjekket klaring. Etterhvert følte jeg meg trygg på at merkingen hadde endel sikkerhetsmargin og ble mindre forsiktig. Det gikk bra helt til den siste tunnelen på veien tilbake. Da ble det bråstopp i taket. Heldigvis var farten lav fordi det lå en bmw med hjula opp like foran meg. Lærdom: Høydemerking stemmer ganske godt. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 9.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2017 Det er en Askeladden Kombi det er snakk om. Den har senkbar kjøl, men det blir helt klart høyere når den står på hengeren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.