Jump to content

Seiljolle med mast oppe på henger - er det lov?

MegaTrondy

Recommended Posts

Vurderer å bytte ut jollen med en seiljolle. Bor ca. en mil fra utsettingsrampe. Det er ikke noen hindringer i veien. Spørsmålet er om det er lov å kjøre med masten oppe? Da slipper jeg å ta den ned hver gange jeg skal på sjøen. Den kommer til å stå på båthenger.

Begrensningen i høyde for å ikke komme under "spesialtransport" var 4,5m den gang jeg tok lastebillappen. Kabler skal med god margin være over 4,5m. Bruer og tunneler som ikke er merket med høydebegrensning er minst 4,5m. Bruer og tunneler som er lavere skal være merket.

Forøvrig kjenner jeg ikke til noen høydebegrensning på veitrafikk. Men har du smal henger og høyt tyngdepunkt eller høyt vindfang velter du fort. Kjølen og båtens selvrettende egenskaper fungerer dessverre kun i vann. Også må du ta høyde for å bli stoppet av krisemaksimerende politi som er tipset av journalister på jakt etter overskriften "det verste politiet har sett"

Tunnelene mellom Gol og Bergen (via Aurland) er merket 4,0m. Jeg kjørte tur/retur med bil på 4,05m. Jeg kjørte meget forsiktig i de første tunnelene. Stoppet noen ganger, klatret opp og sjekket klaring. Etterhvert følte jeg meg trygg på at merkingen hadde endel sikkerhetsmargin og ble mindre forsiktig. Det gikk bra helt til den siste tunnelen på veien tilbake. Da ble det bråstopp i taket. Heldigvis var farten lav fordi det lå en bmw med hjula opp like foran meg.

Lærdom: Høydemerking stemmer ganske godt.