Jump to content

Mercruiser V8 7.4l kveles på lavt turtall i gir og på tomgang

Arriva2252

Recommended Posts

Hei,

Lurer på om noen har noen gode råd å gi. Jeg har en båt med Mercruiser V8 7.4l med bravo 1 drev. Sjøsatte den igår og ved første testtur fungerer alt bra fra motor til drev osv. Idag skulle jeg utpå en tur og alt fungerer fint. Helt til etter en halvtimes kjøring skulle legge til kai. Da jeg bremser opp farten og slakker helt av på gassen merker jeg at turtallet synker og motoren vil kveles i gir. Tar den ut av gir og starter opp igjen. Vil fremdeles ikke gå ordentlig på tomgang og kveles. Hvis jeg starter opp og gir gasspådrag fungerer alt fint. Syns er litt merkelig ettersom alt fungerte bra igår og tidligere idag. Ser også at den har svettet ut litt olje gjennom luftehullene på påfyllingstroppene på motor. Kan det være for tynn olje når motor blir varm? At den svetter ut for mye slik at den mister oljetrykk og jobber dårlig ved motstand? 

Setter pris på alt av tips.

Hvor gammel er maskinen? Timer? Injection eller forgasser? 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

• 5 months later...

Hei, det kommer olje ut fra oil breather troppene ( olje troppene med lufting). Mener det skal gå en slange fra en av di inn på forgasser? Slik det er nå uten blir det vel feil vakuum i motor som gjør at den spytter olje ut?

IMG_2176.JPG

IMG_2904.JPG

IMG_2905.JPG

Der er jo klart det vil dryppe olje fra lufteproppene om du har to slike da oljedamp vil samle seg der og etterhvert da dryppe som fra et grytelokk.  Det har ikkje noe med feil vacuum elns å gjøre. Det er vanlig å ha en slik  propp du har på eine siden og  innsugsvacuum via en ventil som eg ikkje kommer på navnet just no til andre toppen eller at det går slange fra begge inntil flammedemper slik dampen suges inn framfor å dryppe fra proppene.