bc45 Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Er skikkelig gretten og trenger bare å lufte ut litt frustrasjon og kanskje få noen innspill Har hatt båten min i innendørs opplag i vinter. På forhånd hadde jeg avtalt pris på opplag, stoffing, polering, service på motor etc, samt at jeg ønsket at båten skulle sjøsettes i slutten av april. Alt dette har jeg skriftlig. Nå etter mye masing i flere uker er båten endelig klar til å komme på sjøen. Sendte eieren av firmaet en melding i går om vi kunne hente båten på lørdag, noe har svarte bekreftende på. Sendte han melding igjen i dag med tidspunkt vi ønsket å hente båten lørdag. Fikk ikke noe svar, men etter noen timer fikk jeg en e-post med kopi av en følgeseddel fra et annet firma som hadde utført servicen på motoren vår. Prisen var det dobbelte av hva jeg hadde avtalt med opplagsfirmaet i fjor høst. Jeg mente dette var urimelig og jeg ga klart uttrykk for dette i en e-post tilbake. Eieren av firmaet svarte at de satte bort service på motorene og at prisstigning var utenfor deres kontroll. Jeg spurte så om vi kunne få utlevert båten lørdag kl. 14, og fikk til svar at "de hadde ingen utlevering denne helgen". Vi hadde jo allerede fått klarsignal om å få hente båten på lørdag!! Eieren svarer ikke når jeg videre spør om om eventuell utlevering en ettermiddag neste uke. For det første. I mitt hode skal jeg ikke betale en krone mer enn det vi avtalte i høst. Kanskje jeg til og med skal betale litt mindre i og med at båten ble klar først langt uti juni. Hvis du som seriøs tilbyder av opplags- og servicetjenester skriver et tilbud må man holde seg til det. Han skrev ingenting om eventuell prisøkning osv når jeg fikk tilbud, langt mindre om en mulig prisøkning på 100%. Han kan umulig komme noen vei med dette hvis jeg går til rettslige skritt. Jeg sitter med tanker om at dette opplagsfirmaet kanskje har planer om å holde tilbake båten til jeg har betalt alt de ønsker, inklusive dobbel betaling for service av motor. Jeg blir også sånn passe forbannet når han ikke svarer meg. Det dreier seg om noen tusenlapper så jeg går ikke konkurs uansett, men det byr meg i mot å betale noe jeg mener er urettmessig. Selv om det er litt tidlig i prosessen ønsker jeg noen innspill på hva jeg bør foreta meg hvis mine antakelser slår til- at det kan bli problemer med å få ut båten min. Link to post
Hulda Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Jeg ville i første omgang spurt foretaket som utførte servicen om de vennligst ville oversende din bestilling på servicen. Når de ikke kan vise til slik bestilling, be foretaket rette sitt krav til bestiller. Be om spesifisert faktura fra opplaget, som skal sammenfalle med din bestilling. Da har du en sak der opplaget må forklare tidsforskyving og prisoppgang. Er prisopgangen mer enn så der 10 %, send saken til Forukerrådet (er det vel de heter). Link to post
hentor Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 (edited) Om det du skriver medfører riktighet skal du betale det du har avtale på, har de ikke skrevet noe forbehold om prisstigning eller annet dokumenterbart har de ingen sak. En prisstigning kan heller aldri være 100%. Har de glemt å prise noe av det avtalen innebærer har firmaet et problem og må i tilfelle forsøke å få deg til å strekke deg noe lenger enn avtalt pris tilsier. Dette er i tilfelle goodwill fra din side. Såklart kan firmaet omtviste din mening og med dette trenere utsetting/utlevering, dette er imidlertid IKKE lovlig, men ligger i kortene her at de ikke tar så mye hensyn til rett og galt. Så for å få båten på vannet kan du late som ingenting og betale forlangende. Når dette er gjort så må du asap sende skriftlig til firmaet, mail feks, at du mener avtalen/kontrakten ikke er oppfylt og krever tilbakebetalt alt overskytende iht avtalen pluss en godtgjørelse for forsinkelser. Kontakt gjerne Forbrukerrådet for konsultering. Men hba slags firma er dette, virker rimelig useriøst da. Navnet anbefaler jeg du ikke nevner her, men du kan vel antyde ganske kraftig. Edited June 9, 2017 by hentor (see edit history) Link to post
Guest Avmønstret# Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Enig med Hentor, få ut båten, så knaller du på. Sjekk om du har rettshjelp gjennom båtforsikringa og ta det den veien med en gang. Blir sikkert ikke noen kroner utav det, men greit å vise at en ikke lar seg herse med. Link to post
bc45 Posted June 9, 2017 Author Share Posted June 9, 2017 (edited) Hulda skrev 18 minutes ago: Jeg ville i første omgang spurt foretaket som utførte servicen om de vennligst ville oversende din bestilling på servicen. Når de ikke kan vise til slik bestilling, be foretaket rette sitt krav til bestiller. Be om spesifisert faktura fra opplaget, som skal sammenfalle med din bestilling. Da har du en sak der opplaget må forklare tidsforskyving og prisoppgang. Er prisopgangen mer enn så der 10 %, send saken til Forukerrådet (er det vel de heter). Jeg har ikke fått faktura fra motorverkstedet, kun en følgeseddel til en faktura som var utstedt fra motorverkstedet til opplagsfirmaet. Forbrukerrådet driver meg mekling. Jeg har ikke tid til å melke hele sommeren, jeg vil ha båten min Har ikke fått faktura ennå, men skal be om en spesifisert med en gang Edited June 9, 2017 by bc45 (see edit history) Link to post
bc45 Posted June 9, 2017 Author Share Posted June 9, 2017 (edited) hentor skrev 27 minutes ago: Om det du skriver medfører riktighet skal du betale det du har avtale på, har de ikke skrevet noe forbehold om prisstigning eller annet dokumenterbart har de ingen sak. En prisstigning kan heller aldri være 100%. Har de glemt å prise noe av det avtalen innebærer har firmaet et problem og må i tilfelle forsøke å få deg til å strekke deg noe lenger enn avtalt pris tilsier. Dette er i tilfelle goodwill fra din side. Såklart kan firmaet omtviste din mening og med dette trenere utsetting/utlevering, dette er imidlertid IKKE lovlig, men ligger i kortene her at de ikke tar så mye hensyn til rett og galt. Så for å få båten på vannet kan du late som ingenting og betale forlangende. Når dette er gjort så må du asap sende skriftlig til firmaet, mail feks, at du mener avtalen/kontrakten ikke er oppfylt og krever tilbakebetalt alt overskytende iht avtalen. Kontakt gjerne Forbrukerrådet for konsultering. Men hba slags firma er dette, virker rimelig useriøst da. Navnet anbefaler jeg du ikke nevner her, men du kan vel antyde ganske kraftig. Ja, det høres lurt ut å betale det de ønsker for å få ut båten. Kan kanskje være en mulighet å klage firmaet inn for forliksrådet i stedet for å gå til forbrukerrådet? Forliksrådet kan jo komme med en forpliktende dom. Kan forøvrig s at jeg har googlet dette firmaet i dag, og funnet at det har vært omtalt i dette forumet tidligere. Synd jeg ikke googlet i fjor høst Edited June 9, 2017 by bc45 (see edit history) Link to post
bc45 Posted June 9, 2017 Author Share Posted June 9, 2017 Pinkvin skrev 26 minutes ago: Enig med Hentor, få ut båten, så knaller du på. Sjekk om du har rettshjelp gjennom båtforsikringa og ta det den veien med en gang. Blir sikkert ikke noen kroner utav det, men greit å vise at en ikke lar seg herse med. Det var lurt, skal sjekke med selskapet om rettshjelp og hva de eventuelt kan hjelpe til med Link to post
Sjøbliss Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Jeg hadde bedt om all dokumentasjon og så bekreftet at jeg betaler under protest og at du bestrider kravet. Få så ut båten, jekk en øl og klag til Forbrukerrådet. Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Hulda Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Det er Forliksrådet jeg mener. Jeg var medlem i en forening der advokatbistand var en av medlrmsfordelene. Egentlig har jeg vært gjennom tre slike prosesser, vant alle. Sjå sjekk forsikring og div. medlemskap. Men jeg vil anbefale å betale (under protest, og at du vil iverksette rettslige skritt), deretter regress om du og leverandør ikke kommer til enighet. Forsinket levering, når det gjelder fritidsdingser, fører ikke frem hvis du ikke kan godgjøre økonomisk tap/bortfall av inntekt. Link to post
Sjeldenutpå Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Kjenner eg får høgare puls berre av å lesa om sånne firma. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nomen Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Sjeldenutpå skrev 26 minutes ago: Kjenner eg får høgare puls berre av å lesa om sånne firma. Jeg også, hadde dette skjedd meg, hadde dette firmaet vært hengt ut på FB og på dette forumet i samme sekund som han nå "plutselig" ikke ville levere ut båten allikevel. Få ut den båten så fort som råd er, og sett igang med å lage "helvette" for firmaet etterpå (forliksråd o.s.v) Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
bc45 Posted June 9, 2017 Author Share Posted June 9, 2017 nomen skrev 8 minutes ago: Jeg også, hadde dette skjedd meg, hadde dette firmaet vært hengt ut på FB og på dette forumet i samme sekund som han nå "plutselig" ikke ville levere ut båten allikevel. Få ut den båten så fort som råd er, og sett igang med å lage "helvette" for firmaet etterpå (forliksråd o.s.v) Hvis jeg ikke får ut båten i neste uke kommer jeg garantert til å legge ut info om hvilket firma dette gjelder. Som båteier setter jeg selv pris på å få vite hvilke firmaer som er seriøse og ikke. Dette må alle som tilbyr ulike tjenester regne med. Man må fortjene et godt rykte. Link to post
Captain Chaos Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Dette syntes jeg absolutt du skal gjøre. Dersom avtalene er slik du beskriver så er dette helt horribelt.. Men dessverre ikke uvanlig.. Been there, Done that.... /Chaos Høne, øl og hornmusikk! Link to post
bliss X Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 bc45 skrev 19 minutes ago: Hvis jeg ikke får ut båten i neste uke kommer jeg garantert til å legge ut info om hvilket firma dette gjelder. Hei bc45 I såfall håper jeg du leser og følger våre regler. Se https://baatplassen.no/i/terms/ pkt 4 - Negativ omtale av firmaer Link to post
bc45 Posted June 9, 2017 Author Share Posted June 9, 2017 Selvfølgelig. Jeg hadde uansett tenkt å informere firmaet på forhånd. Link to post
bc45 Posted June 12, 2017 Author Share Posted June 12, 2017 Fikk kontakt med opplagsfirmaet igjen i dag og fikk beskjed om at jeg kunne hente båten så snart jeg hadde betalt alle utestående fakturaer (sendt ut i dag med forfall 26. juni). Tenkte meg det ja!!! Var i kontakt med forbrukerrådet i dag og de var helt klare på at det var forbudt å holde tilbake annen manns eiendeler på denne måten. Jeg betaler for å få ut båten og så får det bli en runde i forliksrådet etterpå for å få det jeg har krav på tilbake. Link to post
pipe Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 (edited) Det er nok en lur måte å gjøre det på. Jeg selv hadde antagelig blitt så forbannet at jeg hadde hentet ut båten min ved hjelp av innleid kranbil hvis det var snakk om løft og eventuelt med politiets hjelp om nødvendig. Edited June 12, 2017 by pipe (see edit history) Link to post
Sjøbliss Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 bc45 skrev for 23 timer siden: Fikk kontakt med opplagsfirmaet igjen i dag og fikk beskjed om at jeg kunne hente båten så snart jeg hadde betalt alle utestående fakturaer (sendt ut i dag med forfall 26. juni). Tenkte meg det ja!!! Var i kontakt med forbrukerrådet i dag og de var helt klare på at det var forbudt å holde tilbake annen manns eiendeler på denne måten. Jeg betaler for å få ut båten og så får det bli en runde i forliksrådet etterpå for å få det jeg har krav på tilbake. Veldig ugreit men forventet dessverre... Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Guest Avmønstret# Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 pipe skrev for 19 timer siden: Det er nok en lur måte å gjøre det på. Jeg selv hadde antagelig blitt så forbannet at jeg hadde hentet ut båten min ved hjelp av innleid kranbil hvis det var snakk om løft og eventuelt med politiets hjelp om nødvendig. En gang, som "fattig student", ble bilen min stjelt. Den ble funnet igjen og taua inn av det lokale taueselskapet, Viking. Det er jo hundre år siden og dengang hadde de ikke engang gjerde rundt tomta på Viking der jeg bodde da og jeg visste at bilen stod der, ekstranøkkel hadde jeg selvsagt ;-) Ringte og hørte om det var ok om jeg kunne få hente bilen og få regning så jeg kunne betale om et par uker. Nei, det var ikke mulig.. -- Plan B ble da å dra å hente bilen etter stengetid. Når jeg kom dit hadde de løfta bilen opp og stablet den på en haug paller. Så plan B utgikk og jeg måtte skrape i sammen penger for å få bilen tilbake :-) Link to post
bc45 Posted June 13, 2017 Author Share Posted June 13, 2017 He he:-) Godt man kan le av sånt i ettertid:-) Link to post
bc45 Posted June 15, 2017 Author Share Posted June 15, 2017 Båten er hentet og ligger trygt i Leangbukta:) Den ser like hel og pen ut som i fjor, så ser ut til at båten er behandlet pent. Alt så greit ut bortsett fra at batteriet var helt utladet. I følge eieren av firmaet var ikke det noe problem, batterier tåler slike dyputladinger ble jeg fortalt. Fikk etterhvert diskutert meg til et nytt batteri som de monterte mens jeg var der. Venter til over helgen før jeg sender krav om å få penger tilbake. Link to post
Bitteliten Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Hvem i alle dager har du hatt båten hos? Link to post
Sjøbliss Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Det lurer egentlig jeg også litt på... mistenker et sted med Opplag i Oslo som ikke er er i Oslo men mer midt i Oslofjorden .. Sikkert ikke lurt å nevne navn. Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Big Horn Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Sjøbliss skrev for 2 timer siden: Det lurer egentlig jeg også litt på... mistenker et sted med Opplag i Oslo som ikke er er i Oslo men mer midt i Oslofjorden .. Sikkert ikke lurt å nevne navn. Kan virke slik, men hvilken side av fjorden? Link to post
Recommended Posts