Jump to content

Anbefaling håndholdt VHF med DSC

Bjoove

Recommended Posts

Hvilke erfaringer / anbefalinge har forumet med /til ulike håndholdte VHF med DSC?

Har lest øynene røde og hovne angående ulike fabrikater av vhf.

Denne er kun tiltenkt liggende i cockpit under seilas, og som backup i tilfelle stasjonær Vhf tar kvelden.

Tar i mot gode innspill.

Skulle jeg kjøpt ny håndholdt radio med DSC idag, er jeg ikke i tvil. Det hadde blitt en Standard Horizon HX870. Jeg har en av forgjengerne, en HX850, og er kjempefornøyd. Men HX870 går nok utenpå den. ICOM er også et anerkjent fabrikat, og de har en tilsvarende.

Eivind

• 4 months later...
  • 2 weeks later...

Jeg har også kjøpt Icom IC-M93D EURO. Dvs jeg har fått en euro- versjon. 

Noen som vet om dette er feil modell? Kjøpt i Norge.

Og så er den 5w, men de fleste butikker skriver 6w, ( trolig helt ubetydelig)

Ikke sikker i det jeg sier nå, men jeg mener at EURO indikerer kanal og frekvenser tilpasset Europa, nevnte radio selges jo over hele verden med kansk endrede frekvenser på enkelte kanaler. Mener den har 5 watt, har ikke sett at de reklamerer med 6 watt.

Edited by John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Jeg valgte SH870 pga usb-lading, mulighet for vanlige batterier og stabil holder til å feste på veggen (usikker på hvordan Icom sin er).

Min kommer i hovedsak til å være reserve i tilfelle mastehavari eller evakuering, men vil også bli noe med på kajakturer. 

Sitter å skal kjøpe håndholdt radio selv, interessant med slike tråder. Jeg har fortsatt min gamle Simrad HT-50, denne fikk jeg bruk for en gang i tåke, men da gikk den plutselig tom for strøm og panikken tok overhånd. Det gjør noe med valget neste gang av radio... 

Jeg har 2-3 radioer på lista som jeg vurderer, her er MIN vurdering;

• Icom IC-M93D, dette er vel den beste radioen, men marginalt med utsyr som kan benyttes i båten. Jeg har god erfaring med Icom fra jobben, sjelden noe tull. 
  • SH 870, er kanskje den nest beste radioen, men mye utstyr som følger med. Kan også oppgraderes fra internett. Tror dette er et bra valg. 6 watt mot 5 watt utgangseffekt.
  • Cobra HH600, her er jeg usikker, rangerer denne som nr 3, men er en fristende radio, mye utstyr.

Er usikker på hva jeg velger, ser på hva dere skriver her inne så får jeg kjøpe meg en flott Julegave. :-)

hei, først må jeg jo si at jeg ikke har noe erfaring med noen av radioene, så utgangspunktet er jeg blank. Men gjennom mange års bruk med Icom med andre frekvenser og bruksområde så er jeg sikker på at jeg kjøper et solid produkt, om Icom fungerer i VHF Marine områdene er jeg noe usikker på. Så, ja, vurderer dette merket fremfor de to andre pga jobberfaringer, men som jeg også skriver så synes jeg at SH har noe bedre utstyr i pakken som teller høyt for meg. Det er nok ikke mere vitenskaplig en så ... så jeg er veldig lydhør på å høre andres erfaringer.

Da er "euro" modellen den riktige?

Lystbåtkanaler: Ic-M93d har L1 og L2, ikke L3. Har den noe å bety? 

Marineshop sier 6w :  men all dokumentasjon tilsier 5w. 

ICOM Håndholdt VHF, IC-M93D m/DSC/GPS

6W, IPX7, DSC (distress/nødknapp)

Jonas skrev 1 time siden:

Takk for gode svar. Her aldri brukt VHF, men da ser det ut som jeg kan beholde denne.

Vaffeloppskrifter og kakling: er Vhf blitt det walkietalkie var før i tiden?

Greit å være forberedt og velge riktig kanal etter formål.

Nei

NB, ser du skriver at SH har 6 watt, rett det, men alle som har DSC har krav om 6 watt sendereffekt.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

5 watt kontra 6 watt utgangseffekt vet jeg ikke om det har så mye å bety i rekkevidde, vil nok tro at det har noe å bety for batteriets varighet, vanskelig å si.

Det som kan være noe å tenke på er om man kan koble til en external antenne for å øke rekkeviden, ta av antenna og koble på en overgangsplugg til BNC. Viktig for meg...

John_Kr skrev for 9 timer siden:

5 watt kontra 6 watt utgangseffekt vet jeg ikke om det har så mye å bety i rekkevidde, vil nok tro at det har noe å bety for batteriets varighet, vanskelig å si.

Det som kan være noe å tenke på er om man kan koble til en external antenne for å øke rekkeviden, ta av antenna og koble på en overgangsplugg til BNC. Viktig for meg...

Det er sant nok det.

På SH kan du koble på en ekstern antenne, og det du taper i motsatnd i lengre kabel blir nok fort oppveid av bedre rekkevidde (høyde er alt)

Eksempel: Jeg stod med min SH 870 på toppen av Hamburgø i sommer, gjjorde ett stunt. Kalte opp Tjøme Radio på ch 07 - Halden -og jeg fikk svar. Er rundt 30 nm i luftlinje. Godt lesbart var det begge veier også. Men jeg stod høyt, og basestasjonen i Halden står høyt, men det var ille langt med hådholdt.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Jeg har en Standard Horizon  HX870 som skal selges. Like pen som ny. Pris 1500.-. Må selvsagt omprogrammeres.

Jeg  har kjøpt den nye Cobra HH600 håndholdte med GPS som jeg benytter fremover. Denne er også en knall radio som oppfyller mitt bruk. Trenger ikke to håndholdte.

Edited by Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif