Astor Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 N John_Kr skrev for 2 timer siden: Hva er grunnen til at du bytter? Interessant å høre ... Ikke noe annet enn at jeg må velge mellom Cobraèn og SH. Effektmessig går de likt ut. Cobra HH600 har blåtann for å ta i mot telefonsamtaler og dermed kan telefonen alltid ligge trygt og tørt ombord. Det blir en smak sak hva en velger. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
jotto Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 At høyde har alt å si har jeg merket. Det er stor forskjell bare på det å sitte og det å reise seg opp mens man prater. Lurte litt på å feste en skikkelig antenne til ramma på vindskjermen med et slikt tiltbart feste: https://seatronic.no/elektronikk/antenner-tilbehor/glomex-syrefast-tiltbart-antennefeste-for-rekke Er det noen som har erfaring med det på skjærgårdsjeep e.l.? Ser for meg noe slikt, men jeg er usikker på om det blir upraktisk når konsolltrekket skal på, og/eller om det ser rart ut: Link to post
John_Kr Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 (redigert) Jeg hadde dette feste som du linker til, men da var det montert på pulpiten til høyre for cocpit, regner med dette er bilde av en 605? Jeg hadde en GLAMOX glassfiberantenne på dette festet. Feste er veldig greit da jeg kunne legge ned antenne når jeg skulle ha båten inn i naustet. Jeg hadde da en Icom M400BB (black box) VHF fastmontert radio, fungerte flott. Der hvor du har plassert antenne nå så blir det klabb med havnepreseningen. Redigert 7.November.2017 av John_Kr (see edit history) Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
jotto Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 John_Kr skrev 21 minutter siden: Jeg hadde dette feste som du linker til, men da var det montert på pulpiten til høyre for cocpit, regner med dette er bilde av en 605? Jeg hadde en GLAMOX glassfiberantenne på dette festet. Feste er veldig greit da jeg kunne legge ned antenne når jeg skulle ha båten inn i naustet. Jeg hadde da en Icom M400BB (black box) VHF fastmontert radio, fungerte flott. Der hvor du har plassert antenne nå så blir det klabb med havnepreseningen. Det er en 550. Den har vokst til en 805 til våren, men prinsippet blir jo det samme ;) Jeg lurte på om jeg kunne legge antenna sidelengs og dermed få konsolltrekket over. Men det er mulig at det bare blir klabb. Hvor monterte du selve boksen på VHFen? Den kan vel monteres på innsiden av konsollet? Link to post
John_Kr Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 (redigert) Boksen ble montert av leverandøren, jeg fant aldri den, men jeg antar at den er montert oppe inne i konsollen. Jeg kan prøve å finne noen bilder sener dersom du er interessert. Jeg har solgt mon 605 og får en ny RS 2018 modell i mai, men denne gangen tenkte jeg å kjøpe håndholdt VHF. Redigert 7.November.2017 av John_Kr (see edit history) Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
jotto Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 John_Kr skrev 58 minutter siden: Jeg kan prøve å finne noen bilder sener dersom du er interessert. Jatakk, gjerne! Link to post
John_Kr Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 3 bilder som indikerer plassering samt feste... Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 17.November.2017 Link til dette innlegget Svart 17.November.2017 Tar frem denne igjen ... Er alle VHF radioer som selges i Norge typegodkjent for bruk i Norge? I så fall hvem har godkjent de og hvor finner man dokumentasjon? Er denne typegodkjenningen et kvalitetsstempel eller bare en bekreftelse på tillatte frekvenser? Er ikke sikker på at kvaliteten er like god på alle radioene, dette er sikkerhetsutstyr etter min vurdering. Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
jk Svart 17.November.2017 Link til dette innlegget Svart 17.November.2017 Det finnes ingen typegodkjenning av radioutstyr til forbrukere lenger. De skal ha samsvarserklæring om at de oppfyller kravene til CE-merking. Denne erklæringen er det produsenten selv som er ansvarlig for. Link to post
John_Kr Svart 12.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2017 Tenkte jeg skulle kjøpe meg VHF m/DSC til jul, før jeg fikk båten i mai. Fant ut i dag at det er ikke noe vits i da jeg må ha båten registrert før jeg kan få MMSI kode fra Telenor. Uten MMSI koden virker jo ikke radioen, uten båt har jeg heller ikke bruk for radioen. jeg som gledet meg til jul med ny VHF. Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Benji Svart 12.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2017 (redigert) John_Kr skrev 41 minutter siden: Tenkte jeg skulle kjøpe meg VHF m/DSC til jul, før jeg fikk båten i mai. Fant ut i dag at det er ikke noe vits i da jeg må ha båten registrert før jeg kan få MMSI kode fra Telenor. Uten MMSI koden virker jo ikke radioen, uten båt har jeg heller ikke bruk for radioen. jeg som gledet meg til jul med ny VHF. Dette stemmer ikke. Du kan fint gå inn å Teleonr Kystradio sine sider å bestille/skaffe deg en lisens. Da får du kallesignal, og MMSi nr - og du kan få VHF til jul Det eneste du må ha klart er ett navn på båten din. Radioen virker uten MMSI - men DSC virker ikke Redigert 12.Desember.2017 av Benji (see edit history) LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
John_Kr Svart 12.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2017 ok, takk for infoen, skal gå inn å se for å se om jeg får registrert noe ... Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Cissaman Svart 12.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2017 Har selv ICOM M93D under juletreet, men måtte jo bare pakke opp og legge inn MMSI og slikt, superenkelt og gjort på få minutt. Men grugleder meg til å prøve å kalle opp med den, av en eller annen grunn så er det litt skummelt.... Eneste jeg savner er å finne en god holder til den, noen som har tips ang. det? Link to post
Kyrholmen Svart 13.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2017 Cissaman skrev for 15 timer siden: Har selv ICOM M93D under juletreet, men måtte jo bare pakke opp og legge inn MMSI og slikt, superenkelt og gjort på få minutt. Men grugleder meg til å prøve å kalle opp med den, av en eller annen grunn så er det litt skummelt.... Eneste jeg savner er å finne en god holder til den, noen som har tips ang. det? På redningsskøyten hadde vi skrudd fast en strikk under bordladeren til våre icom apparat (ikke M93F) som vi la over apparatet når det stod der. Enkel og billig løsning. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn