lacy Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 Hei. Har kjøpt en scand classic 25 med 2 tanker. Forrige eier brukte båten lite, og har derfor kun kjørt på 1 tank i 5 år (tanksystemet mellom tanker står stengt). Etter 3 uker som "ny" eier nærmer tanken seg halv. Ser derfor behov for å ta begge tanker i bruk. Men - så er det jo dette med dieseldyr og smuss...... Tar imot alle råd. Lacy Quote Link to post
Lady H Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 Fyll på hammerdown og la middelet virke noen dager, kjør så gammeltanken så tom som mulig. Bytt deretter alle dieselfilter og ha en god sommer. Quote Link to post
lacy Posted July 1, 2005 Author Share Posted July 1, 2005 (edited) Clas Ohlson selger dette: Dieseltilsetning LIQUI MOLY båt, 1 liter 198,- (til 1000 liter diesel) Noen som har testet ? --------- Tankmiddel / "ubrukt" tank. Skal jeg fylle den tomme tanken med diesel + middel, og la det stå noen dager ? full tank/ halv tank ? Tar ca 70 ltr tanksystem/ kraner mellom tanker - åpnet eller lukket ? Inntil vider tøffer jeg kun med den ene tanken som er i bruk - den virker.... Edited July 1, 2005 by lacy (see edit history) Quote Link to post
Motordoktoren Posted July 2, 2005 Share Posted July 2, 2005 Hvis du skal bruke begge tankene samtidig, bør du studere opplegget av rørledningene. Kan du veksle mellom hvilken tak du bruker fra og hvilken du leder returoljen til? Dersom forbruket tas fra den ene tanken og den etterfylles via et rør mellom tankene, kan det være lurt å sende returoljen til tanken du ikke bruker fra. Det sikrer en viss gjennomstrømning av olje i begge tankene og derved ingen ansamling av vann. Er det allerede dannet dieseldyr på tanken, stoppes de i filteret - og det skjer uansett hva du tilsetter på tanken. Ikke en gang pestisider (gift) kan trylle bort dieseldyr som allerede er dannet. Jeg ville ha fylt Hammerdown for å fjerne eventuelt vann fra tankene slik at det ikke dannes dieseldyr der, men hatt et reserve filter klart i tilfelle det skulle ligge en velfylt kirkegård på bunnen av den tanken som ikke har vært i bruk. Filteret får du bruk for med tiden likevel, så det er ikke bortkastet investering. Quote Link to post
kapptein Posted July 2, 2005 Share Posted July 2, 2005 Vår båt har gått med provisorisk plast dieseltank i flere år (den originale ståltanken ble i sin tid koblet fra av forrige eier visstnok fordi den mangler mannhull). Bestemte meg for å få den i funksjon igjen. Fylte en del diesel i den, lot det skvulpe rundt noen dager, tappet ut mye svart-brunt. Gjentok prosessen flere ganger inntil avtapningen viste ren diesel. Koblet den gamle tanken til maskinen (etter å ha flyttet returen til toppen av tanken), og nå fungerer den fint. Det er heldigvis en oppsamlingskopp (for vann og smuss) med tappekran helt i bunnen av tanken, og for sikkerhets skyld tapper jeg den før hver oppstart (det kom litt grums de første par gangene). Og jeg har nye (fin- og grov-)filtere liggende i båten hvis det skulle oppstå problemer. Herlig å kunne hive ut den store stygge plastkanna fra maskinrommet og samtidig vite at det er rikelig med drivstoff ombord (200 l ) .... Quote Mjøssamlingene Link to post
klikk Posted July 2, 2005 Share Posted July 2, 2005 Hvis du skal bruke begge tankene samtidig, bør du studere opplegget av rørledningene. Kan du veksle mellom hvilken tak du bruker fra og hvilken du leder returoljen til? Dersom forbruket tas fra den ene tanken og den etterfylles via et rør mellom tankene, kan det være lurt å sende returoljen til tanken du ikke bruker fra. Det sikrer en viss gjennomstrømning av olje i begge tankene og derved ingen ansamling av vann. .... Men da bør man ikke ha mulighet til å ved en feiltakelse skille tankene ved ventil el.l. Det blir fort fullt i den tanken der returslangen går til! Quote Link to post
Akira Maru Posted July 3, 2005 Share Posted July 3, 2005 Hei. Har kjøpt en scand classic 25 med 2 tanker. Forrige eier brukte båten lite, og har derfor kun kjørt på 1 tank i 5 år (tanksystemet mellom tanker står stengt). <{POST_SNAPBACK}> Har selv maken båt. Det du må passe på er om tanken ikke er lekk. Det er dessverre slik at disse tankene ligger i tette skott, vann o.l. blir liggende og skaper korrosjon. Mange av disse båtene har hatt problemer med tanker som lekker, sjekk om dette ikke er tilfelle med din før du tar den i bruk!!! Tankene kan inspiseres via stikkøyene. Lykke til! Quote 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Akira Maru Posted July 3, 2005 Share Posted July 3, 2005 Dersom forbruket tas fra den ene tanken og den etterfylles via et rør mellom tankene, kan det være lurt å sende returoljen til tanken du ikke bruker fra. Det sikrer en viss gjennomstrømning av olje i begge tankene og derved ingen ansamling av vann. <{POST_SNAPBACK}> Opplegget på disse båtene er ikke lagt opp til kobling mellom tankene via et rør. En smart løsning, men ikke vanlig på Scand 25. Quote 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Motordoktoren Posted July 3, 2005 Share Posted July 3, 2005 Når opplegget er slik som rapportert i forrige tråd, må returoljen selvfølgelig gå til samme tank som man bruker olje fra. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.