Jump to content

Toalett ombord


Titti72

Recommended Posts

Jeg har lest snart alle innlegg her, og alt som står om toaletter. Men fortsatt så sliter jeg med å finne ut av "vår" løsning.

Vi har pumpetoalett. Den går over i en tank (som står høyere oppe med utluftning), og vi skrur opp krana under dekk for å tømme tanken når vi kjører. Vi har en snekke som gjør max. 7 knop og en stund var vi sikre på at tanken tømte seg. Nå er vi ikke så sikre lenger..... :blush: Båten har vært litt skeiv de siste turene enda vann- og diseltankene (som er på hver din side) er like fulle. Hvordan kan vi være sikre på at tanken tømmer seg slik den skal?

Vi har, etter tips her inne, fylt på Eddik 35% tilfelle rørene har tettet seg. Jeg har også pumpet ned vann som en gal for å få "rørt opp" i tanken ved tømming og etterpå for å sikre oss at det blir sirkulasjon nedi der. Vi bruker kun båtpapir og lite papir hver gang.

Jeg grøsser ved tanken på å reise på tur med denne i tilfelle det skal tette seg fullstendig og vi blir avhengig av å ligge i gjestehavner for å ha tilgang til toalett for ikke å snakke om at vi da må igang med en større operasjon for å få tømt tanken.

Skipperen på skuta har planer om å heise opp båten i neste uke for å forsikre seg om at tanken ikke er full og for å finne ut av hvordan den egentlig funker/tømmer seg (han skal ordne noe annet med båten også derfor skal den opp). Hvordan han har planer om å løse dette orker jeg ikke engang å tenke på tilfelle tanken er full og han da får alt utover plassen.

 

Er det noen som har samme løsning som oss og som har noen tips og bidra med?

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har samme løsning som oss og som har noen tips og bidra med?

Jeg har lignende løsning, dvs at tanken står høyt og tømmer seg selv når jeg åpner kranene. Har ikke så mye å bidra med vedr. tett tank, da jeg aldri har hatt dette problemet selv, men måten jeg kontrollerer tanken på er å banke på den. Jeg har ståltank, og hører godt forsjell på om det er noe på innsiden eller om det er tomt. Bankelyden blir forsjellig - hul lyd = ikke noe på innsiden.

 

Hvis jeg pumper vann inn i tanken, og åpener krana etterpå, hører jeg også godt at det renner når tanken tømmer seg.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hva er riktig bruk av toilettet , når det gjelder vedlikehold ?

Ved vinterlagring og bruk i sesongen

Vi har et toilett med manuell pumpe og utfører vel ikke noe spesielt vedlikehold annet enn litt matolje i skåla når pumpa blir treg. Før vinteren tar vi av slangen til vanntilførselen og pumper gjennom frostvæske.
Link to post
Share on other sites

Ombord hos meg gjelder 2 regler ang. dassen:

 

1. Alle sitter

 

2. Ingenting i do som ikke er fortært først

 

 

Det tok noen år å komme frem til akkurat disse to reglene, men etter at de ble innført har skipperens humør på sommerstid steget betraktelig!

 

Når det gjelder "uspiste ting" som papir o.a. legges dette i små svarte hundebæsj poser som innkjøpes i store kvanta på Biltema (og for å imøtekomme tradisjonelle spørsmål om biltema's kvalitet; de har funket fint!),knytes igjen og kastes i land ved passende anledning og fasiliteter.

 

Dette fører til at det eneste vedlikeholdet jeg gjør under sesongen er å ha i litt matolje dersom pumpa (manuell) gnisler, og så litt eddikk i ny og ne for å redusere "urinstein"?, en krystallisering som setter seg i systemet etter noen år.

 

Vinterstid konserverer jeg med glykol. Det finnes de som sier at glykolen tærer på pakninger og annet, selv har jeg ikke opplevd noen problemer i forbindelse med dette.

Redigert av hymer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...