Jump to content

Valgets kval, RIB eller oppblåsbar bunn i ny slepejolle

LENB

Recommended Posts

Jeg skal bytte ut min gamle gummibåt med spilebunn og 4 hk. Jeg har lyst på en 10 - 11 fots RIB med styrekonsoll og 9,9 hk, men jeg er litt skeptisk til slep/oppbevaring når vi er underveis. Moderskipet er en 34 fots seilbåt, daviter utgår. Oppbevaring på dekk er selfølgelig også uaktuelt med styrekonsoll. Vi sleper som regel alltid jolla vi har nå, da jeg ikke liker å ha noe på dekk når vi seiler. Tar imidlertid av påhengeren. Har en idé om at en RIB går lettere og bedre i sjøen ved slep, men mulig dette er ønsketenkning. Så hva anbefaler folket? Er det i overkant med en 10-11' RIB som slepejolle til en "liten" seilbåt? Vi seiler stort sett i godvær langs kysten + en og annen tur til Danmark og Sverige. Ingen lange havkryssninger på tapetet ennå.

Jeg endte opp med en oppblåsbar av flere grunner. Men jeg drar min helt opp på badeplattformen min, legger baugen oppe på så den ligger tett inntil moderskipet under motor/seil. Jeg ville heller ikke ha noe davittere på båten. For lengre lagring så er den lett å få på dekk etc. For rask lagring ved dårlig vær så plasserer jeg den på høykant på badeplattformen og knyter den fast der. Motor henger på moderskipet når vi seiler

Det kommer litt an på hvordan du hat tenkt å bruke denne jolla.

Er det kun for å komme i land med søpla når du ligger på svai, eller er det for kjøre rundt å oppdage/besøke andre plasser?

Min erfaring er at en RIB er mye mer "båt" og dermed gjør den meget allsidig, og har for vår del gjort båtlivet enda noen hakk mer morro og komfortabelt. 

Nå kan vi ligge en lun plass med moderskipet, og dra ut til "den ytterste holmen" på oppdagelsestur.

Eller jeg kan dra en kjapp tur å kjøpe is med ungene 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Takk, ja det er dette med langtidslagring som bekymrer meg mest. Vi bor 2 timers biltur fra båtplassen vår, så det er veldig gunstig å surre jolla opp ned på dekk når vi ikke er der. Men jeg har veldig lyst på RIB. Gummibåten vi har nå er nær sagt ubrukelig med mindre det er flatt vann!

nomen skrev 6 minutes ago:

Det kommer litt an på hvordan du hat tenkt å bruke denne jolla.

Er det kun for å komme i land med søpla når du ligger på svai, eller er det for kjøre rundt å oppdage/besøke andre plasser?

Min erfaring er at en RIB er mye mer "båt" og dermed gjør den meget allsidig, og har for vår del gjort båtlivet enda noen hakk mer morro og komfortabelt. 

Nå kan vi ligge en lun plass med moderskipet, og dra ut til "den ytterste holmen" på oppdagelsestur.

Eller jeg kan dra en kjapp tur å kjøpe is med ungene 

Hei, det er nettopp for å øke aksjonsradiusen, og for å dra på oppdagelsesturer (2 voksne og 2 barn) vi ønsker en RIB med litt større motor. Spørsmålet er hvor mye av dette vi mister med en oppblåsbar bunn. Jeg heller nok kraftig mot RIB så får jeg ta ulempene med det (vekt og oppbevaring) som det kommer.