Elektro-Jim Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Hei. Jeg driver å ser etter en førstegangsbåt til meg selv. Har vært med på seilkurs og regattaseiling ganske mye de siste 2 månedene, og har bestemt meg for å begynne med en seilbåt. Har funnet en til som nogenlunde passer mitt budsjett, men uten varmeapparat. Dette er noe jeg gjerne skulle ha hatt da alternativt bruksområde av båten blir som "overnattingsplass" etter en og annen lang arbeidsdag da jeg bor ganske langt unna arbeidsplassen. Jeg er forholdsvis handy og har tenkt å montere selv, men jeg lurer på om noen har erfaringer med nymontering av varmer i disse båtene? Er det mye arbeid / boring som må til? Jeg lurer også på hvor mye jeg må ut med for et varmeapparat. Båten er forholdsvis billig (~30k lapper) så jeg ønsker ikke å koste på altfor mye, evt kanskje en brukt varmer om prisen på en ny blir høy. Så; hvor mye må jeg ut med, og hvor mye arbeid må det påregnes for denne båttypen? Link to post
Artekno Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Har du strøm der båten ligger? Det enkleste er ofte det beste... Varmeovn og en avfukter. Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Elektro-Jim Posted June 10, 2017 Author Share Posted June 10, 2017 ...Aner ikke hvordan jeg ikke tenkte på dette. Ja har strøm. Dette var litt flaut, tusen takk! Link to post
Festina_Lente Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Hei og velkommen i seilklanen, IF har helt sikkert har en klasseklubb, har du sjekket på nettet? Et varmeapparat i båten som går på parafin/ diesel ol vil jo kunne holde deg varm i uthavner, underveis på turer osv. Verdt å vurdere synes jeg! Link to post
Artekno Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Dessuten regner jeg med at din IF har påhengsmotor(?). Og da har du uansett en jobb å gjøre med strøm i forkant, feks et stort solcellepanel og en batteribank. Ellers får du uansett ikke drevet et varmeapparat i uthavner. Når det gjelder varmeovn så har Biltema noen billige som også har innebygget sirkulasjonsvifte. Å få rotert lufta under dekk er viktig. Ellers får du kalde soner. Biltema konvektorovn Avfukter, uten at det skal koste all verden. Der har jeg et bankers tips til deg, fra egen erfaring: Sandstrom SDH08L15E Denne har alt du trenger og virker også ved lave temperaturer. I bunn og grunn samme sak som den dyrere Waeco, som ofte anbefales. Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Elektro-Jim Posted June 10, 2017 Author Share Posted June 10, 2017 Artekno skrev 2 minutes ago: Dessuten regner jeg med at din IF har påhengsmotor(?). Og da har du uansett en jobb å gjøre med strøm i forkant, feks et stort solcellepanel og en batteribank. Ellers får du uansett ikke drevet et varmeapparat i uthavner. Påhengsmotor ja. Har tenkt på solcellepanel. Men blir evt litt utover sommerferien om jeg kjøper båten. Jeg kommer først til å gjøre meg litt kjent med båten i "nærområdet", så det blir ikke mange dager liggendes i uthavn med det første, med unntak av ved henting, å da er det jo sommer. Så da tenkte jeg å heller bare ta med en sovepose. Begge kommer med gode poeng her! Takker for gode innspill! Link to post
Guest Avmønstret# Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Med påhengsmotor, og kanskje ikke allverdens lading, og kanskje ikke allverdens batteribank osv så vil en webasto, eller tilsvarende, bli et relativt kostbart løp. Begynner en ikke på 15 000,- ish da? Og de bruker såpass med strøm at du muligens (?) må oppgradere batteri/strømløsning for 3-4 000,-, kanskje mer? Da ville jeg heller sett på dieselovner som kan gå uten strøm, type dickson, tylor, reflex osv. Men fortsatt er vi i den kostbare enden. -- Alternativt, en vifteovn som du kan bruke når du har landstrøm. Gjerne en som du kan regulere i mange ulike effekter i tilfelle det er mange om beinet/strømmen i havna. Og du kan kombinere det med en eller annen gass eller parafinbrenner som "nødvarme" når du ligger i uthavn. Men da må du lufte ganske flittig og begge deler har sine ulemper. Gassbrennere gir veldig mye fukt og brenner opp oksygenet ditt, noe også parafinbrennere (uten "pipe") gjør, pluss at parafinbrennere lukter. Er også noen rødspritvarianter men de også lager mye fukt, og lukter. Med disse er du i den billige delen av skalaen. -- Av disse variantene er selvsagt en fast montert webasto, eller tilsvarende, eller en dieselovn, suverent. Av de billige variantene liker jeg egentlig en liten gassovn best. Gir fukt men lukter ikke, ganske begrenset varmeffekt på de små ovnene, men kanskje det holder i din båt? Parfinovn varmer veldig godt, men ikke alle som tåler lukta (i hvertfall ikke i familien vår). Rødsprit syns jeg lukter ille uansett om man brenner med "ren fyr" eller andre varianter, og mye fukt. -- Hadde begynt med en vifteovn og en liten gassovn jeg. Og i en mindre båt så får en også en del varme bare av å fyre et par parafinlykter, noen levende lys osv også. Ser du at du blir en som bruker båten langt utover i sesongen så tar du kanskje steget helt ut og smeller til med en dieselovn. Link to post
Recommended Posts