Jump to content

Hvor lang kjetting til dregg?


Frissy

Recommended Posts

Hei. Jeg har selv en scand classic 25, som veier over 2 tonn. Har ca 2m kjetting.

Vekt på dregg spiller jo også inn....

 

-HUSK: Fest kjettingen i "feil" side av dreggen, knyt kjetting fast i øyet med en tråd.

neste gang dreggen sitter skikkelig, så sliter tråden, og du trekker opp dreggen opp-ned.

 

god sommer

 

Lacy :cool:

Link to post
Share on other sites

Vel, basert på tidligere debatter om paraplydregg burde du vel bruke 100 meter med 60mm kjetting! :lol:

 

Men de fleste bruker 5-10m 8-10mm kjetting før tauvverket. Men husk at det er vær- og bunnforholdene som avgjør hvor mye kjetting, daumann og lengde på dreggtauet som skal til for å holde båten på plass. Sjøl har jeg satt et Bruce-anker på ønskelista.....

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

  -HUSK: Fest kjettingen i "feil" side av dreggen, knyt kjetting fast i øyet med en tråd.

neste gang dreggen sitter skikkelig, så sliter tråden, og du trekker opp dreggen opp-ned.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hva slags tråd bruker du/skal jeg bruke?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville ikke tatt sjansen i det hele tatt på dette opplegget. Antagelig ryker tråden akkurat i den situasjonen hvor du trenger det minst.

Link to post
Share on other sites

Hva slags tråd bruker du/skal jeg bruke?

<{POST_SNAPBACK}>

Denne løsningen er veldig bra når man ligger med "kaffedregg", ligger på dagtid med bare våkne folk ombord. Men å legge seg til for natten, kanskje i skiftende vær, og med fare for økende vind - det er en helt annen sak......

 

.... men det går selvfølgelig godt an å ha en sjakkel liggende klar som kan brukes til å "sikre" trådsurringen i de tilfellene man er i tvil.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke tatt sjansen i det hele tatt på dette opplegget. Antagelig ryker tråden akkurat i den situasjonen hvor du trenger det minst.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror ikke du bør være bekymret for at tråden skal ryke ved vanlig bruk. Men, da må du montere den riktig:

Fest kjettingen i toppen med en sjakkel, stram kjettingen langs dreggstammen og fest den til stammeenden med et 1,5 mm (2.0 mm) spleisetau med to surringer.

 

Ved normalt bruk (dreggen holder fast med gripearmene) vil hovedtrekket være i sjakkelen og trekkretningen være langs dreggstammen som om den var festet i stammeenden pga surringen.

Når dreggen sitter fast og du ikke får dratt den opp, står altså dreggen stille/ sitter dønn fast (forandrer ikke vinkel...). Fest dreggtauet godt i båten og gå (kjør) den i motsatt retning av festeretningen (vanligvis: kjør rett ut fra land). Når så dreggtauet blir stramt skjer minst en av flere muligheter:

 

1: Dreggen løsner og alt er OK :smiley:

2: Surretauet ryker og du trekker dreggen baklengs opp :cool:

3: festet i båten ryker (hmmm...., mulig dyr utgang... :headbang: )

4: Bråstopp for båten hvis ikke noe løsner eller ryker. Da kan det være det blir trangt fremst i båten :rolleyes:

 

Jeg har prøvd denne metoden og det virket godt, men jeg måtte prøve to ganger: første gang bråstopp, andre gang avrevet surretau. Båten var en 18 fots HT på 600kg. På min nåværende båt (+3 tonn) har jeg et ordentlig anker og blytau (Bruce som man enkelt brekker løs fra bunnen).

 

redigert bort tyrkleif... det var det med å lese gjennom innlegget før postingen...

Redigert av fredriksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Øyet i bånn av dreggen sitter der fordi det er der kjettingen skal sjakles i.

Jeg bendsler fast i øyet på toppen med seilgarn.

Da røsker du denne av, som nevnt, med å gå akterover.

Hos meg er det ingen fare for at noe ryker. Bruker 16 mm. nylon til ankertau. Svært effektiv rykkdemper.

Kryssholtene mine kan jeg løfte båten etter.

Har du plass, er en annen måte å få dreggen opp på å gjøre tauet fast i baugen, og så kjøre i ring rundt den mens du styrer utover.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Når vi ankrer, bruker vi 3 ganger dybden med kjetting/tau.

Om ankeret sitter fast, så har vi i fremste øyet sjaklet inn en line som er 4 m,vi kan løkke inn alt etter dybden 3meters lengder, og i enden av dette har vi en rød garnring (ca. 25 cm i diameter)

Ankrer vi på 7 m, har vi 4+3+3m line ( linen er av flettet terylen, bruddstyrke på 800 kg, den er ca. 5 mm tykkelse på), sitter ankeret fast, plukker vi opp den flytende ringen, og hiver løs ankeret på et øyeblikk.

Link to post
Share on other sites

  -HUSK: Fest kjettingen i "feil" side av dreggen, knyt kjetting fast i øyet med en tråd.

neste gang dreggen sitter skikkelig, så sliter tråden, og du trekker opp dreggen opp-ned.

<{POST_SNAPBACK}>

Tenkte også på denne løsningen tidligere. Men har sett eksempler der denne tråden ryker når man helst ikke vil at den skal ryke. Derfor er jeg enig med Andreas her om at denne svekkelsen på dreggen bør man la være å bruke.

I løpet av alle våre turer i båt har jeg kun en gang opplevd å måtte kutte dreggen. Gjør heller det neste gang også. Reserve dregg ligger i båten. Nytt anker koster ikke allverden. ( ca 500 for brucekopi 10 kg ) Og passet på å kjøpe laaang ankorline som tåler en kutting.

Bruker selv 10 kg bruce kopi med ca 3 m kjetting, og føler meg trygg på denne.

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Om dreggen sitter fast, før en STOR sjakkel langs tauet mot enden av dreggen - bruk så en lettbåt for å dra dreggen den andre veien - da kan den slippe taket om den sitter fast...

 

En hyssing er vel ikke så bra - om du kan ryke hyssingen vil den helt sikkert også ryke da den ikke "skal" ryke - eller?

Link to post
Share on other sites

Om dreggen sitter fast, før en STOR sjakkel langs tauet mot enden av dreggen - bruk så en lettbåt for å dra dreggen den andre veien - da kan den slippe taket om den sitter fast...

 

En hyssing er vel ikke så bra - om du kan ryke hyssingen vil den helt sikkert også ryke da den ikke "skal" ryke - eller?

<{POST_SNAPBACK}>

yn

 

Glimrende tips brukt ved mange anledninger. Tynt tau i enden er ikke tingen.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...