Jump to content

Nå er VHF sertifikat i boks :-)

PiperBill

Recommended Posts

monicaliereng@ho skrev 7 minutes ago:

ER DET LOVPÅLAGT Å HA DET HVIS DET er vhf eller uhf radio i båten

Nei det er ikke noe krav til sertifikat.

Installasjon av VHF er underlagt konsesjon, men det er ikke noe krav til sertifisering for å kjøpe og installere VHF i båten.

Du kan selvsagt også benytte VHF i en nødsituasjon uten sertifikat.

HansO skrev 10 minutes ago:

Nei det er ikke noe krav til sertifikat.

Installasjon av VHF er underlagt konsesjon, men det er ikke noe krav til sertifisering for å kjøpe og installere VHF i båten.

Du kan selvsagt også benytte VHF i en nødsituasjon uten sertifikat.

En innstalert VHF er å regne som i bruk.

Innstalert = koblet  til strøm og antenne.

Da er det krav om lisens på den.

De som kommer med påstanden om at det er lov å lytte uten lisens eller sertifikat kommer med feil info.

Men ja du kan kjøpe VHF uten å ha sertifikat eller lisens, iht en eller annen regel innen EØS. 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

DSC funksjonen virker ikke uten registrering og tildelt MMSI nummer. Da er mye av vitsen borte spør du meg.

Men jeg føler at de fleste stoler på mobil i dersom de trenger hjelp. Nesten så RS legger opp til det også da nødtlf nummer 120 er på klistremerkene.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Benji skrev On 11.6.2017 at 23.01:

En innstalert VHF er å regne som i bruk.

Innstalert = koblet  til strøm og antenne.

Da er det krav om lisens på den.

De som kommer med påstanden om at det er lov å lytte uten lisens eller sertifikat kommer med feil info.

Men ja du kan kjøpe VHF uten å ha sertifikat eller lisens, iht en eller annen regel innen EØS. 

Beklager mitt noe unøyaktige valg av ord. Med konsesjon mente jeg selvfølgelig VHF lisens abonnement fra Telenor.

Min påstand er at du kan kjøpe, registrere og installere VHF i båten uten å ha sertifikat for bruk.

Jeg finner i hvert fall ikke noen dokumentasjon på at det ikke er det. Telenor selger også radioer i løsvekt for fast montering.

Ellers er jeg enig i at det er fornuftig å ta sertifikatet.

HansO skrev for 11 timer siden:

Beklager mitt noe unøyaktige valg av ord. Med konsesjon mente jeg selvfølgelig VHF lisens abonnement fra Telenor.

Min påstand er at du kan kjøpe, registrere og installere VHF i båten uten å ha sertifikat for bruk.

Jeg finner i hvert fall ikke noen dokumentasjon på at det ikke er det. Telenor selger også radioer i løsvekt for fast montering.

Ellers er jeg enig i at det er fornuftig å ta sertifikatet.

Dette med sertifikat er jo et stadig tilbakevendende spørsmål, så det har vel egentlig lite for seg å ta opp igjen den diskusjonen, det vil alltid være noen som mener det er bedre å bruke VHF uten sertifikat enn å ikke bruke VHF i det hele tatt.

Men det ER krav om sertifikat for alle som skal bruke maritim VHF, ingen tvil om det. Det er vel kanskje akkurat det som skiller den maritime VHF-tjenesten fra en hvilken som helst annen "jalla walkie-talkie-forbindelse"; det er viktig at brukerne vet hva de skal gjøre og når de skal gjøre det, og hvordan de skal forholde seg til ting som skjer.

I forbindelse med VHF-sertifikatet så må man også undertegne taushetsløfte, og uten å ha undertegnet dette løftet så skal man heller ikke overhøre det som skjer på disse kanalene.

mvh

Helge

Redigert av hev (see edit history)

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Guest Avmønstret#
HansO skrev for 10 timer siden:

Vi kjøpte en båt med VHF. Da søkte jeg om konsesjon for den og fikk det. Så da hadde jeg en lovlig VHF i båten selv om jeg selv ikke hadde vhf sertifikat. Og det er jo praktisk all den tid det er, eller kan være andre med sertifikat som kan få nytte av båten. I mitt tilfelle var det da til tider andre brukere av båten med vhf sertifikat. 

Det er jo bedre med en lovlig vhf i båten enn en ulovlig... er jo greit å ha utstyret i orden når det først er montert. 

Så byttet vi båt, der stod en vhf som vi tok eierskifte på og jeg tok lappen litt sånn etterhvert. Happy days. 

--

Å få konsesjon på eksisterende vhf er et godt skritt på veien og kanskje det lille puffet som skal til for å ta lappen. Og uansett kan det jo hende at det er nyttig å ha en lovlig og operativ vhf i båten selv om en selv ikke har lov å bruke den. 

--

Men ja, jeg brøt en regel, jeg lyttet på kanal 16 før jeg tok lappen. Og uten å starte en flammekrig så mener jeg at folk skal bryte den regelen hvis en først har en vhf ombord og er på sjøen. 

At det er en sertifisering og dermed en viss kontroll er vel en forutsetning for at VHF radioen skal kunne fungere som det gjør i dag, både som  kommunikasjon for fritidsbåter og får nyttetrafikk. Jeg konverterte for noen dager siden mitt gamle VHF sertifikat fra 1990 til et DSC sertifikat. Jeg har vel aldri opplevd maken til velvilje som jeg gjorde fra Kystradioen, hadde noen spørsmål i forkant, og litt tekniske problemer med "eksamen". En kort mail så er de på saken og behandler på ekspress fart. Nesten påfallende ivrig etter at du skal få det sertifikatet..

Noen som vet om man kan teste DSC funksjonen på VHFen, uten å skremme ut en seaking...?

R.O skrev 8 minutes ago:

At det er en sertifisering og dermed en viss kontroll er vel en forutsetning for at VHF radioen skal kunne fungere som det gjør i dag, både som  kommunikasjon for fritidsbåter og får nyttetrafikk. Jeg konverterte for noen dager siden mitt gamle VHF sertifikat fra 1990 til et DSC sertifikat. Jeg har vel aldri opplevd maken til velvilje som jeg gjorde fra Kystradioen, hadde noen spørsmål i forkant, og litt tekniske problemer med "eksamen". En kort mail så er de på saken og behandler på ekspress fart. Nesten påfallende ivrig etter at du skal få det sertifikatet..

Noen som vet om man kan teste DSC funksjonen på VHFen, uten å skremme ut en seaking...?

Ja, det er noe man lærer på dette kurset. 

Et rutine dsc kall til din lokal radio vil vise om dsc virker. så enkelt er det.

R.O skrev for 4 timer siden:

Ja Kystradio er veldig hjelpsom med en hver anledning. Ikke så rart dersom de føler på konkurransen med mobil apper og med mulig nedleggelser av noen stasjoner hengende over hode. Jeg la merke til en helsides annonse for RS sin app Safe TRX i den siste RSmagasinet men fant ikke et ord om bruk av VHF i hele bladet.

Når det gjelder tesing av DSC panikk- knappen så kan du teste den indirekte ved å kalle opp Kystradio med en «Rutine» DSC melding. Funker det så funker panikk-nappen også. Du kunne jo trykke på den røde knappen og melder falsk alarm umiddelbart etterpå men det er vel ikke å anbefaler. Lol J

Lurer på hva skjer hvis man har VHF uten at den er registret eller at man har lisens/sertifikat og man kommer i en nødsituasjon slik at man tilkaller hjelp på den. De nekter vel ikke å redde deg men kanskje man få en heftig regning i etterkant.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Om du er i nød og bruker VHF'n uten registrering, virker den jo like godt (uten DSC). Og du kan rope på hjelp på K16 og vil få all den hjelp du trenger. Du får ingen bot, men blir sittende igjen med dårlig samvittighet som en snylter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 40 minutes ago:

Om du er i nød og bruker VHF'n uten registrering, virker den jo like godt (uten DSC). Og du kan rope på hjelp på K16 og vil få all den hjelp du trenger. Du får ingen bot, men blir sittende igjen med dårlig samvittighet som en snylter.

Ja det er det jeg trodde også. Det heter seg at man skal bruker "alle tilgjengelige midler» for å tilkalle hjelp i en nød (Mayday) situasjon. Hvis radioen har DSC og innbygget GPS så er det nok å trykke på DSC knappen og roper «HJELP!»

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...