Jump to content

GSM innbruddsalarm ferdig montert!

Bryant

Recommended Posts

Båtalarm er et interessant tema for flere i dette fora. Men siden gamle innlegg om tema dessverre drukner i dette overfylte "åpne forum", så poster jeg heller ett nytt om mitt eget alarmprosjekt.

Jeg hadde følgende krav til alarmen: billigst mulig, varsel om innbrudd på mobiltelefon, sirene for å skremme vekk tyvene og mulighet for fjernkontroll. Og selvfølgelig unngå falske alarmer.

Har tidligere lest om mye feilalarmering ved bruk av bevegelsessensorer som leveres med mange komplette løsninger. Disse alarmpakkene på markedet krever også en egen fjernkontroll. Prisen på komplette pakker er dessuten ganske høy.

Så valget falt på GSM alarm 12 V fra Clas Ohlson til kr. 2495,- I denne puttet jeg ett kontantkort fra Chess. Som alarmgivere kjøpte jeg stykk 3 magnetkontakter som jeg koblet i serie og en trampematte. Magnetkontaktene fra samme butikk kostet kr. 49,- pr stykk og kontaktmatten kr. 198,-

Det følger med monteringsanvisning som er grei og følge. Har selv ikke peiling på slikt i det hele tatt og bare fulgte anvisningene om montering av givere osv...

Magnetkontaktene festet jeg med "tesa" sterk dobbeltsidig tape for utebruk. Så slapp jeg å skru og lage hull. Og de sitter som om de skulle være sveiset fast. Den tapen selges hos kjeden fargerike og anbefales! Jeg koblet magnetkontaktene i serie med vanlig høyttalerkabel og lampeledning hvis farge passet interiøret der jeg ikke kunne skjule ledningen.

Nå er båten beskyttet med magnetkontakter på "nødluka", luke til motorrom og kabindøren. Kontaktmatten er plassert under en stor gummimatte som ligger strategisk plassert der man trår ned i båten. Det er ikke ønskelig med en diger svart gummimatte liggende på dørken, så den ønsket jeg å ta bort når jeg bruker båten. Kontaktmatten har 4 utganger pga sabotasjesikring. Mellom den og alarmen satte jeg en intern PC strømkontakt han/hun med fire ledninger (som brukes til intern strømforsyning av PC komponenter og selges på biltema o.l.). Denne kan derfor med et enkelt håndgrep kobles fra og stues bort når man oppholder seg i båten.

Alarmen styres via mobiltelefonen. Man bare enkelt ringer til alarmen og får sms tilbake med melding "ALARM ON". Og man skrur den av på samme måte. Mobilen er altså fjernkontrollen. Det koster ikke tellerskritt fordi gsm alarmen bryter samtalen. Den skal bare se hvilket nummer som ringer. Du har på forhånd lagt inn hvilke nummere som kan ringe til alarmen. Alle andre samtaler avvises og har ingen effekt på alarmen. Man trenger altså ikke hemmelig nummer. Du velger også selv hvilke nummere alarmen skal varsle om inntrengning. Alarmen min varsler både min og fruens mobiltelefon om båtalarm!

Man setter enkelt opp alarmen selv via PC og medfølgende software og datakabel. Du skriver inn hvilke meldinger den skal sende deg alt etter som hvilke givere som aktiveres. Den har to innganger. Jeg bruker den ene for magnetkontaktene og den andre for sabotasjesikring av kontaktmatten. Man kan enkelt koble til bevegelsesensor. Du kan også kontrollere 2 releutganger via sms, men det har jeg ikke funnet noen bruk for enda.

Sirenen jeg kjøpte til alarmen krever for høy spenning (1.2) ampere, og alarmen kan maks klare 800mA. Derfor vær obs på sirenen man kjøper til denne. Clas Ohlson har en annen sirene som bare krever 250mA, og jeg skal bytte til denne. (se lenger ned på siden i linken overfor).

Og alarmen fungerer utrolig bra. Den varsler umiddelbart jeg trår ned i båten eller åpner noen av dørene med magnetkontakt. Ingen falske alarmer. Nesten morsomt å trampe rundt i båten og få sms umiddelbart. En super innbruddsalarm til 2841,-

Anbefales!

Bilde

Dette var et BRA innlegg.. Virker jo helt supert dette istedenfor 5-8000,- for andre alarmer. De to releutgangene er jo super og, da kan man styre varme, lys, varmtvann etc etc..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Hei!

Opplegget virker meget bra men hva hvis du ikke har mobilen i lomma når du kommer til båten?

Hvor enkelt er det å å deaktivere alarmen uten tlf og hvordan unngår du at eventuelle ubedne gjester kan koble fra alarmen ?

Kan du i tillegg legge opp f.eks nøkkelbryter for å skru av og på alarmen?

En tilleggsfunksjonhvor en kan få melding om at lensepumpa starter eller at røykvarsleren har utløst hadde vært meget bra, finnes det utganger som dekker dette, eller er det bare plass til ALARM ON og ALARM OFF i oppsettet?

MVH Tore

Tja.. jeg ser ingen annen mulighet til å aktivere / deaktivere den enn med mobiltelefon. Det er jo en GSM-alarm. Du kan legge inn inntil 20 telefonnummere som kan ha aksess til alarmen. Men den kan jo deaktiveres hvis du setter en nøkkelbryter på 12 voltledningen som forsyner alarmen med strøm?

En fin funksjon er at alarmen varsler når strømforsyningen forsvinner. Da har enten noen stjålet batteriet ditt... eller kuttet strømmen til alarmen. Denne funksjonen kan deaktiveres hvis du ønsker nøkkelbryter.

Hos meg må man forsere seg inn i kabinen for å få tilgang til alarmen. Derfor trigges magnetkontaktene før ubudne gjester kommer så langt.

Man har kun to innganger. De varsler deg på sms med forhåndsdefinerte meldinger etter som hvilken giver man har koblet til valgt inngang. Altså mulighet for magnetkontakt og bevegelsessensor til en inngang og røykvarsler til en annen. Du kan også koble til f.eks IR detektor, nivåvakt, fuktvakt og glassknusersensorer m.fl.

For enda flere givere hadde det vært en fordel med flere innganger. Men denne dekker mitt behov.

Du har som nevnt også muligheten til å fjernstyre to releutganger gjennom å sende kommando til GSM alarm vi sms.

Her er flere muligheter:

Først denne greia her. Det er en GSM-alarm med GPS posisjonering.

denne greia her. Det er en ren GSM tekstmelingsmodul som ligner på Clas Ohlson sin GSM-alarm, bare dyrere.

Siden jeg har alarm fra før, likte jeg den greia til Clas Ohlson veldig godt. Siden den kan generere 2 forskjellige SMS'er, kan jeg ha en melding for vannalarm og en for innbruddsalarm og få alarmen sendt både til min og konas mobil. Et kontantkort fra Chess koster vel kr. null, så det blir ingen ekstra utgifter.

Lotus

PS: Tilkoblinger av sirener kan du gjøre via et rele. Ikke bytt sirena di, få deg heller en til. Det er faktisk viktig å kjøre dette via rele. Da kortsuttes ikke alarmen når tyven kortslutter sirena.

Edited by Lotus (see edit history)

Takk for tipset med relestyring av sirene. Men jeg lurer fælt på om hvor mye spenning ett rele krever? Jeg har sett på noen rele til bilbruk og de står oppført med 20 og 30 amp, men det er vel maks grense for belastning? Skal vel ikke store spenningen til for å drive et rele, men jeg er redd for å ødelegge alarmen ved å koble det til sireneuttaket.

I bruksanvisningen til GSM Alarmen står det at utgangene kan kun kobles til rele med maks 24 volt og 1 ampere. Hva gjelder da for sireneutgangen som står oppført med maks belastning 800 mA?

Den danske sms-alarmen virket jo veldig lik. Men i pakka fra Clas Ohlson følger det med eksternt strømadapter i prisen. Den har også uttak til sirene og relestyring noe den danske alarmen mangler. Prisen på danskealarmen er dessuten oppgitt uten moms! Svindyr for så lite synes jeg. Alarmen jeg har kjøpt virker veldig solid i kraftig metallkabinett og har en ekstern gsm antenne utstyrt med dobbeltsidig tape for å feste antennen og med to meter antenne ledning.

Virker som danskene selger mye slikt på postordre. Har kjøpt en del produkter fra Danmark og utlandet og det blir alltid mye forsinkelser og utgifter til moms, fortolling og postens fortollingsgebyr. Ikke alle danske postordefirma har rutiner eller gidder å trekke fra dansk moms før de sender heller. Men det er enkelt og greit å kjøpe noe i Norge når det gjelder garanti og bytting. Clas Ohlson har dessuten åpen kjøp i 30 dager, så det er bare å levere tilbake og få pengene igjen når en ikke er fornøyd.

Edited by Anesthesis (see edit history)
Anesthesis skrev:

I bruksanvisningen til GSM Alarmen står det at utgangene kan kun kobles til rele med maks 24 volt og 1 ampere. Hva gjelder da for sireneutgangen som står oppført med maks belastning 800 mA?

Det er de interne releene i alarmen (klemme 9/10 og 11/12) som ikke kan belastes med mer enn 24V/1A.

Ønsker man f.eks. å belaste med 12V og over 1A må man benytte et eksternt rele som drives av de interne.

De vanlige 30A bil-releene kan fint benyttes, disse trekker under 100mA.

Eks: Du kobler 12V til klemme 9 og klemme 10 kobles til spolen (85) på det eksterne releet, den andre enden av spolen (86) jordes.

Jeg spurte på Ohlson om de visste om 1.8A sirenen kunne brukes til alarmen (kunne jo tenkes at den ikke trekker så mye i praksis), men dette ante de ingenting om...

Kjøpte derfor 250mA varianten, den er temmelig hissig og bør holde for de fleste formål.....

Står mer om GSM alarm i denne tråden.

Ingar skrev:

Jeg spurte på Ohlson om de visste om 1.8A sirenen kunne brukes til alarmen (kunne jo tenkes at den ikke trekker så mye i praksis), men dette ante de ingenting om...

Kjøpte derfor 250mA varianten, den er temmelig hissig og bør holde for de fleste formål.....

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg spurte også Ohlson om jeg virkelig ikke kunne bruke sirenen på 1.2A jeg kjøpte, men de ville ikke anbefale å bruke den. De gav også meg et inntrykk av noe lav kunnskap om dette. Derfor tenkte jeg å bytte til den sirenen du kjøpte, som er spesifisert til "innebruk" men den duger nok hvis den står beskyttet mot vær og vind.

Men tusen takk for svar! Jeg skal nå koble sirenen til min alarms sireneutak via et bilrele slik du foreslår. Så slipper jeg turen til Ski eller Oslo å bytte.

Sitat

Eks: Du kobler 12V til klemme 9 og klemme 10 kobles til spolen (85) på det eksterne releet, den andre enden av spolen (86) jordes.

Men jeg kan ikke se at releutgangene på klemme 8 til 12 utløses av alarmen ved inntrengning, men bare fjernstyres via sms. Kan jeg da koble klemme 8 til spolen (86 - styrestrøm) på releet og 12V til klemme 7?? Da vil sirenen aktiveres via releet ved innbrudd? Beklager, men jeg kan ikke stort om dette.

Rele var ikke så vanskelig å koble når jeg så hvordan releet faktisk fungerte. Ikke lett å vite første gang.

De som ønsker dokumentasjon på denne alarmen kan få tilsendt hele brukerveildningen i pdf format fra: kundetjenesten@clasohlson.no

• 2 weeks later...

Det der er en tracker.

Finnes i bøtter og spann, noen basert på GPS for posisjonering, og med GSM, Iridium, Inmarsat D+ og Inmarsat-C/L som meldingsvei. Andre er enkle VHF/UHF sendere som må peiles slik vi har sett fra den utidige ulvejakta.

Under Twostar ble det brukt trackere for å vise posisjonen på hver enkelt deltager.

Store Norske Kullseilingskompani.

Er også interesert i noen som har brukt GPS-TRACK-X8 eller tilsvarende i båt. En har jo også Mosaic alarmen og noen fra Defa, endel dyrere er de men så er de jo fg godkjente også da...

det er en tracker ja. men den kan og brukes som innbruddsalarm med 8 innanger og i tillegg gi alarm om båten forlater en forhåndsbestemt sone (som i at den blir slept bort fra plassen sin en mørk natt)

• 9 months later...

Hvis man skal koble til en omformer på denne alarmen ,( slik at man bruker 220 volts uttaket på alarmen,) Vil det trekke uforholdsmessig mye strøm ?

- Og punkt 2. trenger man egentlig lading til et backup batteri ?

Her snakkes det gjerne om flere magnetkontakter pluss trampematte®.

En båt entres vanligvis på en, eller kanskje to steder. Er det ikke da nok med en trampematte eller to - så slipper man unna masse ekstra installasjon?