Jump to content

"Referat"fra GunR's hentetur Stavanger - Kristiansund.


GunR

Recommended Posts

Hadde ikke tenkt så nøye på å lage hentetråd, men ser nå at kanskje dette kan være interessant for noen ..

Bestemte meg for å se på en 30 - foter i Stavanger, da daycruiseren ble solgt. 

I annonsen stod det "gps", jeg hadde forstått kartplotter, så det ble handlet nettbrett og Navionics uka før. Navionics ble også lagt inn på telefonen. I tillegg hadde det blitt sagt at det var "noe" kart i båten. Det var båtsportkart over Stavanger. Ikke til forkleinelse for selger, viser bare hvor viktig det er å konkretisere alt.

Vi var 2 på vei nordover, jeg hadde med meg en venn, pensjonert kaptein og båtmann.

nettbrettet gjorde jobben sin, og vi la til rett utenfor Bergen, 1.Pinsedag ettermiddag. Kona ble plukket opp i Vågen, spent på å se båten vår. Hun var ferdig med arbeidsdagen, og ble med oss for å sjekke ut båten. 

Vi la til i en liten småbåthavn rett utenfor Bergen.

Da begynte ting å skje.. 

Jeg klarte å falle fra baugen, og traff en utrigger på flytebrygga på vei ned i sjøen..

Endte opp på legevakte med en blodig venstre hånd, og 2 brista ribbein. Fikk under tvil lov av legen å fortsette seilasen Sa hadet til kona etter legevakten. 

Jeg og kapteinen fortsatte, og gjorde unna Sognesjøen og Stadt, og båten blir bare bedre og bedre likt.   Nettbrettet gjør jobben utmerket. Legger til i en hyggelig liten småbåthavn på Sunnmøre.

3dje Dag starter tidlig, vi regner med å være fremme ca midt på dagen. Venter, og får, nordavind på Hustadvika. 

Så stopper plotteren. Den har hikket av og til, men har bare vært å trykke "OK" på beskjeden om at programmet har stoppet og så åpne det igjen. Max 30sek..

Men nå vil det ikke starte. Overhodet ikke. Backupen min, på mobilen, en "vanntett" Sony hadde lagt i lomma mi i Bergen.. Og hadde selvsagt ikke tålt dykkingen.

Takket være kapteines utrolige detaljkunnskap, går dette bra. Speidet etter fyr og kjente grunner og landemerker. Brukte litt ekstra tid. 

Tapet av mobilen forklarer også fraværet av bilder fra turen. OG jeg er uansett elendig til å huske å ta bilder..

Poenget mitt er at det kan være godt å være flere enn en, og et backupsystem kan være ett for lite. 

Jeg har kjøpt plotter nå. Regner det som mer pålitelig. Og kommer til å ha Navionics på mobilen i fremtiden også.Bare som backup. Lurer på Cat er bra mobiler? Mer vanntett enn Sony?

Link to post
Share on other sites

5972986 er Finn - kode, men den er nå deaktivert. 

En KS Kielcruiser. 30 fot,nederlandsk  sandwichkonstruksjon, 4 tonn. 1982 modell. 

Ford 2728T i kjelleren.  Interiør er .. Det som er originalt, er nede i cabinen, der er det veldig lite slitasje. Oppe er det god plass, iallfall for oss, som kommer fra en 20 - foter. Men planløsning er litt underlig, så over tid må ting gjøres noe med. Der noen små lekkasjer i overbygget, det blir første punkt på listen. 

Blir litt småfiksing fremover. 

Hovedgrunnen til at jeg åpnet denne tråden var at alt på hjemturen ikke hadde gått bra, og at det hadde gått verre, kanskje, om jeg hadde tatt turen alene. 

Noen vil sikkert mene at jeg er en stor kløne, jeg mener at jeg var uheldig, og at uhell kan skje alle. 

Buddysystem er bra. 

Link to post
Share on other sites

Ja, Horg! (bruker stor forbokstav siden det er "navnet" ditt), det er den. 

Vi likte godt adkomsten via badeplattformen, vi har en labrador, den er litt for stor til å sitte i håndveske.. Og vi blir jo bare eldre, å foreta høye kneløft for å komme ombord ville vi unngå.

Kommer til å bli turbåt for 2, med muligheter for 2 til, er planen. Spørs om sofaen får lov å bli..  

Har allerede tatt vekk viften og satt opp en ny, men har lyst å installere defroster. Overrasket over hvor effektiv viften var, vi hadde mye regnvær, og fra viften ble satt på, var det null problem med dugg på rutene. Men den sa takk for seg siste dagen, og plasten gikk i oppløsning. 

Båten virker veldig stum, lydmessig. Ikke noe knaking i skroget. 

Festene på begge viskerarmene er ødelagte, eller i beste fall brukt feil. Så jeg tror jeg setter på paralellarmer. Motoren på passasjersiden skal kobles for selvparkering, nå er det bare av og på. Dette blir gjort nå snart, for uten gode viskere er det ikke trygt på sjøen. 

Ellers må jeg bare få skryte litt av KD Trading! Sendte de en mail, pga motoren ryker jamt hele tiden. Han som svarer meg er enig med meg i at den går for kaldt, rett under 80 grader. Dette kan ha mye å si på den type røyk. Så nå skal jeg prøve å stenge en kran, da noe er koblet feil i kjøleanlegget.. Skal komme tilbake til dette senere, i en egen tråd, når vi har funnet ut av det. 

Sommeren starter midt i neste uke, da kommer kona hjem, og vi kan planlegge hva vi skal bruke båten til. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...