Sandaker Startet 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2017 Jeg er ny på forumet og håper noen kan hjelpe meg med følgende problem. Vi var ute med en (ny for meg) Colin Archer bare på motordrift en 3 timers tur i litt røff sjø, da det like før endt tur begynte å lukte ganske sterkt småsvidd ala clutch på bil. Motoren (90hk diesel) står halvveis inne i salongen og er dekket med en motorkasse av tre som er isolert på innsiden. Det har nylig vært skiftet både olje og filter. Vi har til vanlig noenlunde samme lukt i båten som vi trodde kom fra olje og dieselsøl, men på denne turen ble den veldig forsterket og jeg tror derfor den kan komme fra varm isolasjon som kanskje er for nær motoren. Noen som har erfaring med at en varm motor kan forårsake at isolasjonen avgir denne lukten? Eller kan lukten oppstå av andre ting på en motor? Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 (redigert) Hei, og velkommen til forumet. Hm, motor skal da ikke bli så varm at den påvirker motorromsisolasjonene. Vil heller tro at det kan ha vært ett eller annet på motoren som lukter, såperester fra forrige motorvask eller behov for motorvask? Har du kjent på motoren om det er noe på den som blir i overkant varmt? Reimer, pumper, girkasse? Redigert 21.August.2017 av EiSvIn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Sliter selv med lukt i min båt, og har vel konkludert med at dette kommer fra oljedamp som ikke blir sugd inn i innsug, slitt motor som trengs å byttes for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Kanskje meget (uheldig) varm dynamo lukt kan forveksles med svidd clutch-lukt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sandaker Svart 22.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Takk for innlegg, får vel slå meg til ro med båtlukten selv om den setter seg i enkelte klær og at det lukter "båt" når vi kommer hjem. Denne båtlukten, kan det være fra diesel, oljesøl ol. som ligger/setter seg på innsiden av bunnen i båten? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Ja, båtlukt pleier å bestå av en blanding av oljerester, diesel og råttent sjøvann. Ta en skikkelig vask av alle kriker og kroker ombord, så blir nok det hele bedre skal du se... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.