Jump to content

Hvordan lage ny inspeksjonsluke i dørkplate på seilbåt?

hanse325

Recommended Posts

Hei,

I akterlugarene på seilbåten min er det ikke slike luker, det skulle jeg gjerne hatt.

1. Har du/kjenner du noen som har erfaring med å skjære ut slik luke selv?

2. Vet du om noen som tar på seg jobb med å skjære ut slike luker?

WhatsApp Image 2017-06-11 at 12.14.16 (1).jpg

WhatsApp Image 2017-06-11 at 12.14.16.jpg

WhatsApp Image 2017-06-11 at 12.14.15.jpg

Jeg har laget et par ekstra inspeksjonsluker på min Hanse 371.

Skru løs hele dørkplaten om du kan.  De sitter med noen karosseriskruer i plasten rundt sidene.  Bruk en av de andre lukene som mal, merk med 

blyant på baksiden.   Start kuttingen på en av sidene med en feinsag med rett og tynt blad.  Fortsett sagingen med en stikksag med tynt og fintannet blad ...Kjøp kvalitetsblad.

Sag fra undersiden av dørkplaten.  Lim og skru nye lister av  vannfast plywood langs kanten  - Totalbredde ca 40mm slik at ca 10mm fungerer som kant for 

luken du har saget ut.  Jeg brukte tec 7 som lim og noen korte syrefaste skruer.  Legg litt lakk på alle snittflater for å unngå at de trekker vann.  Lurt også å legge litt gulvlakk på kantene på de lukene som er skåret ut fra verftet.  

Om du er nøyaktig blir dette veldig bra, og like sterkt som de originale lukene.

Lykke til...