hanse325 Posted June 11, 2017 Share Posted June 11, 2017 Hei, I akterlugarene på seilbåten min er det ikke slike luker, det skulle jeg gjerne hatt. 1. Har du/kjenner du noen som har erfaring med å skjære ut slik luke selv? 2. Vet du om noen som tar på seg jobb med å skjære ut slike luker? Quote Link to post
Lysekil Posted June 11, 2017 Share Posted June 11, 2017 Jeg har laget et par ekstra inspeksjonsluker på min Hanse 371. Skru løs hele dørkplaten om du kan. De sitter med noen karosseriskruer i plasten rundt sidene. Bruk en av de andre lukene som mal, merk med blyant på baksiden. Start kuttingen på en av sidene med en feinsag med rett og tynt blad. Fortsett sagingen med en stikksag med tynt og fintannet blad ...Kjøp kvalitetsblad. Sag fra undersiden av dørkplaten. Lim og skru nye lister av vannfast plywood langs kanten - Totalbredde ca 40mm slik at ca 10mm fungerer som kant for luken du har saget ut. Jeg brukte tec 7 som lim og noen korte syrefaste skruer. Legg litt lakk på alle snittflater for å unngå at de trekker vann. Lurt også å legge litt gulvlakk på kantene på de lukene som er skåret ut fra verftet. Om du er nøyaktig blir dette veldig bra, og like sterkt som de originale lukene. Lykke til... Quote Link to post
Recommended Posts