Jump to content

Mercury Optimax 115, er denne bensinpumpen ok?

Audunsr

Recommended Posts

Hei.

har slitt litt med min Optimax 115 06 mod etter at jeg fikk vann i bensinen i vår.

har etter mye om og men fått motor til å gå både på tomgang og opp til 5500 rpm.

Men jeg har hatt litt mistanke om at "low pressure fulepump"  inne i vst har slitt litt etter at den har badet i vann.

dette begrunner jeg med at motor lugger litt av og til uansett turtall. Noen gang værre enn de andre. Noen ganger oppfører den seg knallbra og enkelte ganger murrer den og vil helst slappe av og stoppe.....

har nå pellet sund hele greia og testet begge pumper på arbeidsbenken.

kjører de i bensinbad, og kan ikke se at det er noe feil med noen av dem. Det er godt trykk ut av begge pumper.

men over til spørsmålet mitt.

skal det komme fast bensin strøm fra det hullet jeg har merket her? 

Det kommer en liten dusj med det samme jeg kobler strøm til pumpen, men så kommer du kun bensin som skal fore "high pressure fulepump"

er det meningen det skal komme bensin ut av den tuten der hele tiden"

IMG_0067.JPG

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Kan noen svare på om bensinpumpen er gåen?". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler.

Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

Nei, ikke jeg.

Mulig noen andre gjør.

Men hvorfor ikke måle bensintrykket ut fra high pressure, mens du kjører.

Montér trykk instrument i dashbordet, så kan du følge med hele tiden.

Ellers så har jeg byttet flere coiler på disse motorene.

Er en svakhet på serien, som gir lignende symptomer.

Hei. 

Jeg byttet coiler i fjor da en tok kvelden. Jeg har også sjekket at det er gnist på alle 3 (nye) pluggene. Har ikke sjekket psi enda, men vil gjøre det når jeg monterer VST igjen. Samtidig som jeg vil gå over fasttank og sjekke om det er noen utette koblinger. 

Men hadde vert greit å vite at pumper er ok før jeg monterer igjen :-) 

alle teorier og gjettninger gottas med stor takk.   

Jeg fikk vann i bensinen på min eldre mercury 135 hk totakter for ett par måneder siden. Fylte på ny og fersk bensin, men motoren lugget fortsatt etter dette. I går reiste jeg til Bilxtra og kjøpte ei flaske Alron og helte litt av dette på tanken. Nå fungerer min motor perfekt igjen. Vet ikke om dette vil hjelpe for deg, men det er verdt forsøket.