Ole Opsahl Startet 11.Juni.2017 Del på Facebook Startet 11.Juni.2017 (redigert) Lurer på muligheten for å bygge om en 1 polet dynamo fra bil til 2 polet system. Bildynamoer koster jo en brøkdel nye, og tror jeg har liggende noen brukte ganske greie kandidater på 110-120A. Deletilgang og regulatorer er jo og mye lettere når det kommer til bil kontra båt.. Om man isolerer ved innfestningspunktene og trekker B- rett til godset på dynamoen burde man jo være i mål? Eller er det noe annet lurium i slike 2 pols dynamoer? Det hadde jo vært en ganske rimelig affære kontra å kjøpe 2 polet på f.eks 120A... Redigert 11.Juni.2017 av Ole Opsahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.Juni.2017 Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 Burde vel gå greit det. Du må jo litt ned i tykkelse på festebolter for å få plass til isolerte foringer, også strammeskruen. Jeg hadde nok sjekket med multimeter eller følsom prøvelampe både før og etter montering mellom B+ og motorblokka etter strømlekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 11.Juni.2017 Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 Jeg har 2 polet system på båten min hvordan virker det, er det noen som kan forklare meg det. jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
hegra Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 (redigert) Jeg er nok ikke den rette til og forklare dette, ihvertfall ikke grundig, men i et to-polet system har ikke motorblokka kontakt med batteri minus slik et en-polet system har. Biler har jo også vanligvis batteri minus rett i chassis og motorblokk og er en-polet. To-polet krever vel også at diverse følere og givere til motorinstrumenter er isolert fra blokka. Så er det vist noen som har noe mitt i mellom, når starteren er i bruk er det en-polet, men blir to-polet så snart startmotoren ikke er i bruk, men her er jeg på tynn is. Hensikten er vel og unngå mye tæring på metaller under vann, varmevekslere og slikt , og gjerne brukt på båter som er i bruk hele året. Men der stopper min kunnskap om dette. Mulig stålbåter har større fordel med et to-polet anlegg. Redigert 12.Juni.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.