Jump to content

Dynamo: bygge om fra 1 polet til 2 polet?

Ole Opsahl

Recommended Posts

Lurer på muligheten for å bygge om en 1 polet dynamo fra bil til 2 polet system. Bildynamoer koster jo en brøkdel nye, og tror jeg har liggende noen brukte ganske greie kandidater på 110-120A. Deletilgang og regulatorer er jo og mye lettere når det kommer til bil kontra båt..

Om man isolerer ved innfestningspunktene og trekker B- rett til godset på dynamoen burde man jo være i mål?

Eller er det noe annet lurium i slike 2 pols dynamoer?

Det hadde jo vært en ganske rimelig affære kontra å kjøpe 2 polet på f.eks 120A...

Redigert av Ole Opsahl (see edit history)

Jeg er nok ikke den rette til og forklare dette, ihvertfall ikke grundig, men i et to-polet system har ikke motorblokka kontakt med batteri minus slik et en-polet system har. Biler har jo også vanligvis batteri minus rett i chassis og motorblokk og er en-polet. To-polet krever vel også at diverse følere og givere til motorinstrumenter er isolert fra blokka.

Så er det vist noen som har noe mitt i mellom, når starteren er i bruk er det en-polet, men blir to-polet så snart startmotoren ikke er i bruk, men her er jeg på tynn is.

Hensikten er vel og unngå mye tæring på metaller under vann, varmevekslere og slikt , og gjerne brukt på båter som er i bruk hele året. Men der stopper min kunnskap om dette. Mulig stålbåter har større fordel med et to-polet anlegg.

Redigert av hegra (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...