Jump to content

Trøbbel med tilt på Duopropp

Audifil

Recommended Posts

Hei,

Jeg har to stk Duoprop hengende bakpå båten. Tror ikke det er 280 eller 290, men heter bare Duoprop.

Har trøbbel med den ene at hvis jeg kjører drevet helt ut, så siger det saaaaakte inn igjen etter en stund. Det har jeg lest om her tidligere, men ikke sett noe konkret hva som kan gjøres utenom å bytte sylinderen.

På det andre drevet sputer det veske ut en plass av den ene trimsylinderen. Tømmer hele reserve tanken på et løft. Her er vel enten sylinderen kaputt eller lekasje i slengen/koblingen inn til den. En ting er at plutselig på dette drevet så virker ikke låsen akterover. Drevet spretter opp. Dette blir jo låst via gir kabelen sant? Har ingenting å gjøre med lekasjen i den ene sylinderen, eller?

Saken er:

Er det veldig mye arbeid å evt bytte den som lekker?

Kan den andre fikses?

Og hva gjør at det ene drevet spretter opp?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Lekkasjen kan komme fra tæring i sylindrene, endestykket foran er ofte utsatt. I så fall må du skifte sylinderen, og det er ikke billig. Det kan også være vanskelig å få dem demontert, spesiellt dersom det ikke har vært skjært ut på innsiden av akterspeilet når drevet ble montert. At drevet spretter opp kommer av at låsemekanismen ikke fungerer skikkelig, der befinner det seg to fjærer, sjekk om de er der/er på plass

Redigert av sumo (see edit history)

Hvis dine drev er fra perioden 1985-1992 er det mest sannsynlig aluminiumssylindre på drevene, og muligheten for at det er tæret hull i sylindrene er meget store. Da er kun utskifting den eneste muligheten for utbedring. Etter 1992 ble det benyttet sylindre i syrefast, og det er disse som selges som originale i dag. Pris pr. stk. ca. kr. 10000-12000 avhengig av humøret på VP forhandleren og dine evner som forhandler. Når det gjelder innsigingen av drevet, er det mest sannsynlig hydraulikkpumpen som er moden for utskifting. Ny pris ca. kr. 6000 hos pusheren. Er du heldig kan det være en ørliten lekkasje i slange/slangekobling, men det ville du mest sannsynlig ha sett. Ta en ekstra kikk for sikkerhets bskyld! :rolleyes:

Redigert av kes (see edit history)

OK... Her var det jo ikke mye positiv lesing nei, hehe!! Er nok alu ja siden drevene er fra 86. Men båten har gått i ferskvann frem til i fjor sommer, og dette skjedde over vinteren. Har tydeligvis ikke tålt vinteren i saltvann da..

Når det gjelder at det ene drevet siger har jeg lest her en plass at det kan være intern lekasje i sylinderen slik at den ikke holder trykket??

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

OK... Her var det jo ikke mye positiv lesing nei, hehe!! Er nok alu ja siden drevene er fra 86. Men båten har gått i ferskvann frem til i fjor sommer, og dette skjedde over vinteren. Har tydeligvis ikke tålt vinteren i saltvann da..

Når det gjelder at det ene drevet siger har jeg lest her en plass at det kan være intern lekasje i sylinderen slik at den ikke holder trykket??

<{POST_SNAPBACK}>

Siden den har gått i ferskvann tidligere så stod det kanskje anoder av magnesium på drevene da jeg mener å ha lest at det er det som brukes i ferskvann? Skiftet du da eventuelt over til sinkanoder når du satte båten i sjøvann? Hvis ikke så kan kanskje trimsylindrene blitt såpass tært at de har begynt å lekke.

Sinkringen som jeg satte på drevet mitt i fjor høst var nesten helt borte når jeg sjekket sist.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...