Jump to content

Trøbbel med tilt på Duopropp


Audifil

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har to stk Duoprop hengende bakpå båten. Tror ikke det er 280 eller 290, men heter bare Duoprop.

Har trøbbel med den ene at hvis jeg kjører drevet helt ut, så siger det saaaaakte inn igjen etter en stund. Det har jeg lest om her tidligere, men ikke sett noe konkret hva som kan gjøres utenom å bytte sylinderen.

 

På det andre drevet sputer det veske ut en plass av den ene trimsylinderen. Tømmer hele reserve tanken på et løft. Her er vel enten sylinderen kaputt eller lekasje i slengen/koblingen inn til den. En ting er at plutselig på dette drevet så virker ikke låsen akterover. Drevet spretter opp. Dette blir jo låst via gir kabelen sant? Har ingenting å gjøre med lekasjen i den ene sylinderen, eller?

 

Saken er:

Er det veldig mye arbeid å evt bytte den som lekker?

Kan den andre fikses?

Og hva gjør at det ene drevet spretter opp?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post

Ingen som har mekket på dette før??

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post

Lekkasjen kan komme fra tæring i sylindrene, endestykket foran er ofte utsatt. I så fall må du skifte sylinderen, og det er ikke billig. Det kan også være vanskelig å få dem demontert, spesiellt dersom det ikke har vært skjært ut på innsiden av akterspeilet når drevet ble montert. At drevet spretter opp kommer av at låsemekanismen ikke fungerer skikkelig, der befinner det seg to fjærer, sjekk om de er der/er på plass

Edited by sumo (see edit history)
Link to post

Hvis dine drev er fra perioden 1985-1992 er det mest sannsynlig aluminiumssylindre på drevene, og muligheten for at det er tæret hull i sylindrene er meget store. Da er kun utskifting den eneste muligheten for utbedring. Etter 1992 ble det benyttet sylindre i syrefast, og det er disse som selges som originale i dag. Pris pr. stk. ca. kr. 10000-12000 avhengig av humøret på VP forhandleren og dine evner som forhandler. Når det gjelder innsigingen av drevet, er det mest sannsynlig hydraulikkpumpen som er moden for utskifting. Ny pris ca. kr. 6000 hos pusheren. Er du heldig kan det være en ørliten lekkasje i slange/slangekobling, men det ville du mest sannsynlig ha sett. Ta en ekstra kikk for sikkerhets bskyld! :rolleyes:

Edited by kes (see edit history)
Link to post

OK... Her var det jo ikke mye positiv lesing nei, hehe!! Er nok alu ja siden drevene er fra 86. Men båten har gått i ferskvann frem til i fjor sommer, og dette skjedde over vinteren. Har tydeligvis ikke tålt vinteren i saltvann da..

Når det gjelder at det ene drevet siger har jeg lest her en plass at det kan være intern lekasje i sylinderen slik at den ikke holder trykket??

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post

OK... Her var det jo ikke mye positiv lesing nei, hehe!! Er nok alu ja siden drevene er fra 86. Men båten har gått i ferskvann frem til i fjor sommer, og dette skjedde over vinteren. Har tydeligvis ikke tålt vinteren i saltvann da..

Når det gjelder at det ene drevet siger har jeg lest her en plass at det kan være intern lekasje i sylinderen slik at den ikke holder trykket??

<{POST_SNAPBACK}>

Siden den har gått i ferskvann tidligere så stod det kanskje anoder av magnesium på drevene da jeg mener å ha lest at det er det som brukes i ferskvann? Skiftet du da eventuelt over til sinkanoder når du satte båten i sjøvann? Hvis ikke så kan kanskje trimsylindrene blitt såpass tært at de har begynt å lekke.

 

Sinkringen som jeg satte på drevet mitt i fjor høst var nesten helt borte når jeg sjekket sist.

Link to post

Jeg byttet anoder i våres, men de som stod på var ikke tæret vekk..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post

Vet ikke hva de var laget av, men de var tæret, bare ikke helt vekk..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...