Audifil Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 Hei, Jeg har to stk Duoprop hengende bakpå båten. Tror ikke det er 280 eller 290, men heter bare Duoprop. Har trøbbel med den ene at hvis jeg kjører drevet helt ut, så siger det saaaaakte inn igjen etter en stund. Det har jeg lest om her tidligere, men ikke sett noe konkret hva som kan gjøres utenom å bytte sylinderen. På det andre drevet sputer det veske ut en plass av den ene trimsylinderen. Tømmer hele reserve tanken på et løft. Her er vel enten sylinderen kaputt eller lekasje i slengen/koblingen inn til den. En ting er at plutselig på dette drevet så virker ikke låsen akterover. Drevet spretter opp. Dette blir jo låst via gir kabelen sant? Har ingenting å gjøre med lekasjen i den ene sylinderen, eller? Saken er: Er det veldig mye arbeid å evt bytte den som lekker? Kan den andre fikses? Og hva gjør at det ene drevet spretter opp? Quote Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Audifil Posted July 5, 2005 Author Share Posted July 5, 2005 Ingen som har mekket på dette før?? Quote Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
sumo Posted July 5, 2005 Share Posted July 5, 2005 (edited) Lekkasjen kan komme fra tæring i sylindrene, endestykket foran er ofte utsatt. I så fall må du skifte sylinderen, og det er ikke billig. Det kan også være vanskelig å få dem demontert, spesiellt dersom det ikke har vært skjært ut på innsiden av akterspeilet når drevet ble montert. At drevet spretter opp kommer av at låsemekanismen ikke fungerer skikkelig, der befinner det seg to fjærer, sjekk om de er der/er på plass Edited July 5, 2005 by sumo (see edit history) Quote Link to post
kes Posted July 5, 2005 Share Posted July 5, 2005 (edited) Hvis dine drev er fra perioden 1985-1992 er det mest sannsynlig aluminiumssylindre på drevene, og muligheten for at det er tæret hull i sylindrene er meget store. Da er kun utskifting den eneste muligheten for utbedring. Etter 1992 ble det benyttet sylindre i syrefast, og det er disse som selges som originale i dag. Pris pr. stk. ca. kr. 10000-12000 avhengig av humøret på VP forhandleren og dine evner som forhandler. Når det gjelder innsigingen av drevet, er det mest sannsynlig hydraulikkpumpen som er moden for utskifting. Ny pris ca. kr. 6000 hos pusheren. Er du heldig kan det være en ørliten lekkasje i slange/slangekobling, men det ville du mest sannsynlig ha sett. Ta en ekstra kikk for sikkerhets bskyld! Edited July 5, 2005 by kes (see edit history) Quote Link to post
Kent Posted July 5, 2005 Share Posted July 5, 2005 Når det gjelder siget på den ene drevet, så kan det være vært et forsøk å bytte om på slangene slik at du kjører pumpa den andre veien. Kent Quote Link to post
Audifil Posted July 6, 2005 Author Share Posted July 6, 2005 OK... Her var det jo ikke mye positiv lesing nei, hehe!! Er nok alu ja siden drevene er fra 86. Men båten har gått i ferskvann frem til i fjor sommer, og dette skjedde over vinteren. Har tydeligvis ikke tålt vinteren i saltvann da.. Når det gjelder at det ene drevet siger har jeg lest her en plass at det kan være intern lekasje i sylinderen slik at den ikke holder trykket?? Quote Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
saga Posted July 6, 2005 Share Posted July 6, 2005 OK... Her var det jo ikke mye positiv lesing nei, hehe!! Er nok alu ja siden drevene er fra 86. Men båten har gått i ferskvann frem til i fjor sommer, og dette skjedde over vinteren. Har tydeligvis ikke tålt vinteren i saltvann da.. Når det gjelder at det ene drevet siger har jeg lest her en plass at det kan være intern lekasje i sylinderen slik at den ikke holder trykket?? <{POST_SNAPBACK}> Siden den har gått i ferskvann tidligere så stod det kanskje anoder av magnesium på drevene da jeg mener å ha lest at det er det som brukes i ferskvann? Skiftet du da eventuelt over til sinkanoder når du satte båten i sjøvann? Hvis ikke så kan kanskje trimsylindrene blitt såpass tært at de har begynt å lekke. Sinkringen som jeg satte på drevet mitt i fjor høst var nesten helt borte når jeg sjekket sist. Quote Link to post
Audifil Posted July 6, 2005 Author Share Posted July 6, 2005 Jeg byttet anoder i våres, men de som stod på var ikke tæret vekk.. Quote Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
saga Posted July 6, 2005 Share Posted July 6, 2005 Jeg byttet anoder i våres, men de som stod på var ikke tæret vekk.. <{POST_SNAPBACK}> De som du byttet ut var de av sink eller magnesium? Siden de ikke var tæret så har de tydligvis ikke gjort jobben sin. Poenget med anodene er jo at de skal tæres. Quote Link to post
Audifil Posted July 6, 2005 Author Share Posted July 6, 2005 Vet ikke hva de var laget av, men de var tæret, bare ikke helt vekk.. Quote Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.