Jump to content

Hentetråd: Hundested DK - Fjellbacka SE' Fairline Phantom 50

Captain Chaos

Recommended Posts

Ja, Skagerak/Kattegat er ikke å spøke med i sterk kuling. Har seilt i , 38f, seilbåt flere ganger i dette farvannet , og sjøen topper seg opp og kan komme fra flere retninger p.g.a strøm/bunnforholdene. Samme type sjø kan oppleves i Østersjøen. Nord for Bornholm , i "Djevelhøllet" er vel et av de styggeste plassene man kan seile i en sterk kuling. Sjøen bare åpnet seg plutselig.  Kan ikke sammenlignes med en kuling i Atlanterhavet med lange dønninger. Har all respekt for Skagerak, og håper andre også tar notis av dette-

Sitat

Sikker en ledning eller annen sikring som har tatt kvelden, har ikke greid å lokalisere ACU til autopiloten, mye skulte skott og vegger.

Hvis det er kurscomputeren som er savnet, tipper jeg du finner den i skapet over klesskapet i stb lugar...

MajorAndy skrev 5 minutes ago:

Billedet er nok taget under den korte prøvetur inden afrejsen, tænker jeg. Så der var nok ingen grund til at tage dem ind. 

Sånt går hardt ut over fendertrekkene. Det kan du nesten se på de senere bildene sammenliknet med første bilder i tråden.

Andy: Gummibåten var meget godt sikret og bunnproppen ute. Når vi gikk medsjø så var 14-18 knop behagelig og ingen sjø bakfra var i nærheten av plattformen. ?

Sap og Fjellbonden: Mange gode tips, Tusen takk!

Fendergutta: Når fruen fotograferte skiftet styrmann/fendersjef klær etter å ha tatt inn alle på babord side og fikk en sikkelig bølge og ble nesten skylt på sjøen. Da lot vi de henge et par minutter til han fikk på se vanntette klær.  Etter ett mislykket forsøk å gå fra havnen i Hundested ble et par fendertrekk bare fillene. Kapteinen er vant med drev. Disse hersens rorene virker ikke bakover!!! :giggle: Spring er tingen. 

Laluna: Du har helt rett, den salteste båten jeg har sett. Når vi ankom Gøteborg i går var vi Zombier, kapteinen beordret 1 stykk ankerdram per pers ASAP, av faren for å vanne ut disse ble ordre om å la ferskvannet ligge gitt til mannskapet. 

Vi kom oss fra Gøteborg kl 12.00, vi sov til 10 og etter litt feilsøking på diverse (da hadde jeg ikke sett/lest alle gode tips enda) besluttet vi å sette kursen nordover og utbedre feil i hjemmehavn uten tidspress. 

Det blåste opp i mot 15 m/s i området da. Uansett skulle vi gå innaskjærs. Seilte ut Gøta elv og krysset over mot Bjørkøfjorden og Kallø-Knippla og videre Nordover.

Da var det så pent vær at flybridgen ble tatt i bruk. Ruten ble som Andy nevner lenger opp. Maratrandsfjorden var helt ok så vi gikk tvers over. Kråksunds Gap, og alle de andre utsatte plassene for vind fra syd og vest var heller helt greit i dag, vel kanskje som de pleier i frisk bris. På en annen side, jeg har fått veldig respekt Kattegat og den sjøen der etter gårsdagen. Aldri sett maken! 

Videre nordover var turen helt uten dramatikk, og for en fantastisk opplevelse å se alle mine favorittplass fra drømmebåten i flybridgeposisjon. Mølløsund, Gullholmen, Lyskil,  Malmøen, Kungshamn, Danemark, Sotekanalen, Hamburgsund med mere... fart i mellom 5 og 25 knop i fin variasjon

2 karer med solbrente fjes og ører kom til vår lille hjemmehavn et par nm nord for Fjellbacka 20.00 etter 8 flotte timer på sjøen i dag. 

Jeg skulle gjerne gjort ting litt annerledes men da både kapteinen og styrmannen hadde begrenset med tid ble det en hektisk, men likevel en fin tur. Jeg fikk testet båten på godt og vondt umiddelbart, og jeg er lykkelig og imponert. Skulle gjerne hatt litt stopp underveis og skrevet litt mere underveis, men jeg måtte fokusere på reisen. Om noen få uker er vi på vei sydover igjen i hver vår båt, og jeg gleder meg allerede til helgen....

Jeg har ikke sagt noe om disse D12 maskinene, 2x675. Det er rett og slett ikke så mye å si...bortsett fra at man har uhorvelig mengder med kraft, silkemyk gange på alle turtall, og man kan bruke hele fartsområdet fra 6,5 til 32 knop uten planingsterskel, og de har gjort jobben hele turen. Brutale greier...

Avslutter for i kveld med å si tusen takk for alle råd, tips, lykkønskninger, gratualsjoner og alle som har lest og fulgt tråden. Dere er en gjeng med herlige mennesker som gir båtgleden et ekstra løft! :sailing: 

Litt bilder må vi jo vise frem (Det kommer også bilder og videosnutt fra Kattegatt også)

IMG_0052.JPG

IMG_0048.JPG

IMG_0064.JPG

IMG_0062.JPG

IMG_0059.JPG

IMG_0058.JPG

IMG_0060.JPG

IMG_0063.JPG

IMG_0061.JPG

Høne, øl og hornmusikk!

Captain Chaos skrev for 9 timer siden:

Fendergutta: Når fruen fotograferte skiftet styrmann/fendersjef klær etter å ha tatt inn alle på babord side og fikk en sikkelig bølge og ble nesten skylt på sjøen. Da lot vi de henge et par minutter til han fikk på se vanntette klær.  Etter ett mislykket forsøk å gå fra havnen i Hundested ble et par fendertrekk bare fillene. Kapteinen er vant med drev. Disse hersens rorene virker ikke bakover!!! :giggle: Spring er tingen. 

Jeg har ikke sagt noe om disse D12 maskinene, 2x675. Det er rett og slett ikke så mye å si...bortsett fra at man har uhorvelig mengder med kraft, silkemyk gange på alle turtall, og man kan bruke hele fartsområdet fra 6,5 til 32 knop uten planingsterskel, og de har gjort jobben hele turen. Brutale greier...

Det som kan være greit å ta med i betraktningen ang. fendrene når du strekker opp med spring er at om de er festet rundt rekkestøttene er støtteinnfestingen (mot dekk) kun boltet fra undersida med 8mm gjestang som er innsveist i støtteinnfesting. Innsveisingen kan ryke og det er inn i h.. vanskelig å komme til disse støtteinnfestingene fra innsida av båten for evt. reparasjon... Så bruk pullere til fendere om du skal belaste disse mye.

D12 motorene er uslitelige greier, man kjører gjerne 20 000 timer på disse på yrkesbåter før det er snakk om overhaling så med vanlig stell og pleie varer de livet ut på denne båten. Litt tørste er de nok. Tipper det er vanskelig å komme noe særlig under 6 l/nm på marsjfart 23-24 knots?

Chiefengineer skrev 23 minutes ago:

Tipper det er vanskelig å komme noe særlig under 6 l/nm på marsjfart 23-24 knots?

Godt tippet. 

Kompis sin ex Phantom 50 med 2x715 gikk non stop stavanger - Sandefjord I 24-26 kn og brukte rett under 6 l/nm.  Har jo endel motstrøm på den strekningen så reelt forbrukt gjennom vannet er vel aning lavere.  

Vi har tuslet endel sammen på ferier etc hvor det har vært endel rolig kjøring, og forbruket har da vært ganske hyggelig.  Er en fantastisk god sjøbåt dette. 

@Captain Chaos ang manøvrering, så glem rorene inntil du har noen kn fremover.

Bruk spaker og thruster med én hand på hver.  

Med noe rundt 28x32 eller 26x34 propeller som padler skikkelig sideveis  har du et enormt vridningsmoment tilgjengelig for å vri båten eller få ut hekken uten spring (bare fendre baugen). 

Styring med fart akterover gjøres best med difrensiert thrust og evt et støt fremover på ene motor. 

Synes akselbåter blir bedre og bedre å manøvrere jo større motorer/ propelldia og spesielt pitch de har. 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 1 time siden:

@Captain Chaos ang manøvrering, så glem rorene inntil du har noen kn fremover.

Bruk spaker og thruster med én hand på hver.  

Med noe rundt 28x32 eller 26x34 propeller som padler skikkelig sideveis  har du et enormt vridningsmoment tilgjengelig for å vri båten eller få ut hekken uten spring (bare fendre baugen). 

Styring med fart akterover gjøres best med difrensiert thrust og evt et støt fremover på ene motor. 

Synes akselbåter blir bedre og bedre å manøvrere jo større motorer/ propelldia og spesielt pitch de har. 

Ja, jeg er egentlig klar over dette, men første avgang fra havn med ny båt og ukjente reaksjoner var nerver også med til gangs. Til helgen skal det øves. Tillegging i Gøteborg ble veldig bra, selv i sterk vind, med å kombinere maskiner med litt thrustere.. Skal hilse deg fra "Gullfisk" som du kjenner (Tidligere eier av Clipper 36) Nå Clipper/Explorer 50. Dette var min  styrmann, navigatør, psykisk støtte, 1 fender osv  på turen :)

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Det som kan være greit å ta med i betraktningen ang. fendrene når du strekker opp med spring er at om de er festet rundt rekkestøttene er støtteinnfestingen (mot dekk) kun boltet fra undersida med 8mm gjestang som er innsveist i støtteinnfesting. Innsveisingen kan ryke og det er inn i h.. vanskelig å komme til disse støtteinnfestingene fra innsida av båten for evt. reparasjon... Så bruk pullere til fendere om du skal belaste disse mye.

Det er notert, og takk for tipset. :) Mere kommer

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Velkommen "hjem"! 

Jeg ønsker på ingen som helst måde at virke "efterpåklok" eller hvad det hedder på norsk. Men tænk hvis motorerne havde stoppet øst for Anholt eller der var kommet en tamp i propellerne. Den slags skal man nok ikke tænke for meget på. Bare godt at I nu kan nyde båden og ferierne i den største luksus. Jeg er meget misundelig, selv om jeg kunne nøjes med mindre end 50 fod og helt sikkert med mindre end 6 liter/NM :-)

Jeg håber, at I kommer tilbage til Danmark under mere rolige forhold. SAP lovede jo at komme tilbage efter sin hentetur, men... ;-)

I morgen gør jeg gengæld med et 8-timers besøg i Oslo - dog med SAS. Jeg kommer lige over både Bohuslän og Oslofjorden og vil vinke til dem af jer, der er dernede!

Captain Chaos skrev for 9 timer siden:

Skal hilse deg fra "Gullfisk" som du kjenner (Tidligere eier av Clipper 36) Nå Clipper/Explorer 50. Dette var min  styrmann, navigatør, psykisk støtte, 1 fender osv  på turen :)

Du får hilse "Gullfisk" fra meg også da. Jeg hadde en misstanke når du sa du hadde med deg en kar med en 50 Trawler, men nå ble jeg helt sikker når du nevnte hva han hadde tidligere :smiley: De skal vel kose seg i "Pjoter-tårnet" til helgen :giggle:

Gratulerer med vel gjennomført hentetur for øvrig :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

MajorAndy skrev for 5 timer siden:

Jeg håber, at I kommer tilbage til Danmark under mere rolige forhold. SAP lovede jo at komme tilbage efter sin hentetur, men... ;-)

Kommer, eller retter sagt passerer om et par uker. Håper vi får anledning til å hilse på. 

Du kan jo bli med og ta SK 1455 tilbake :yesnod:

Mvh. SAP

Fant også en liten videosnutt fra turen i Kattegatt. Dette er helt i begynnelsen av turen. Desverre har vi ikke noe film eller bilder fra det stod på som mest, da måtte vi holde oss fast, men man får et lite inntrykk. Farten her er rundt 16 knop.  

Høne, øl og hornmusikk!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...