Captain Chaos Posted June 11, 2017 Share Posted June 11, 2017 Da er endelig tiden kommet for å hente min drømmebåt, en 03 Fairline Phantom 50. Grunnet lite utvalg i Norge, ble det et velholdt eksemplar fra Danmark som valget falt på. Modellen er en 3 kabiner versjon, og er godt utstyrt. 2x Volvo Penta D12 675 i maskinrommet. Vi ankom Hundested med bil søndag kveld og så damen lå sjøsatt og klar. Vi valgte bil ned til DK for å kunne få med nok utstyr og andre praktiske ting med på turen. Rederinnen er sjåfør, og tar bilen nordover mot gamlelandet, mens en kamerat og undertegnede gjør selve seilasen. Rutevalget er ikke spikret enda, det får bli litt opp til værgudene og Neptun. Det er meldt opp til 12 m/s, og vi har lagt opp til et ganske tøft tidsskjema, men har det ikke travelt. Etter mange gode råd, så har vi flere muligheter. Etter Major Andys anbefaling tok vi inn på Fredensbog Store Kro, og det var helt rett valg. Et fantastisk sted av høy kvalitet og bra standard. Selve Fredensborg er også et koselig sted. Vi har avtale med megler kl 0900 mandags morgen og regner med å bruke GOD tid på utsjekk og gjennomgang, slik at vi kommer nok ikke avgårde før et stykke ut på dagen. Det kosmetiske, og undersiden av båten har vi vært igjennom tidligere. Quote Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Bjørn Løvjomås Posted June 11, 2017 Share Posted June 11, 2017 Et vakkert smykke. Tror nok dere får en flott tur hjemover nesten uansert vær. Når jeg hentet jolla mi fra Bergen var det nesten alle mulige former for bølger. Lange og tunge, små å krappe. Men båter på din størrelse er laget for å tåle det meste. Du kommer til å bli imponert.. god tur. Å ikke minst.. gratulerer med flott båt Quote Endelig ble det Bobåt Link to post
MajorAndy Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 En stor dag! God tur. Hvad med AIS? Mais er jo altid en mulighed. Quote Link to post
Compromise Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 Gratulerer med flott båt og god tur! Quote /per Link to post
LALUNA II Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 God tur hjemover Litt info til marinetrafikk hadde jo vært kjekt hvis mulig Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Captain Chaos Posted June 12, 2017 Author Share Posted June 12, 2017 Etter en fin kveld og en god natts søvn på Fredensborg Store Kro, så dro vi ut på havnen og ankom 09.00. Megler var på plass, så da tok vi båten ut i Isefjorden på prøvetur. Det var helt topp og over forventning. Etter prøveturen la vi til på drivstoffbrygga for vidre gjennomgang, samtidig med at vi fyller diesel til 9,90 DKk. Tidenes tregeste pumpe som stopper på 1000,- så tar dette et par timer, men vi skal rydde inn lit utstyr så tid har vi. Vi har en del vind, men tur blir det snart. Skal prøve oss på MAis Quote Høne, øl og hornmusikk! Link to post
MajorAndy Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 Flot! Håber det flasker sig med mAIS - trænger til noget adspredelse her på kontoret... Her er prognoserne for vind og bølger i eftermiddag: Quote Link to post
MajorAndy Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 (edited) Det ser ud som om I kan få en del læ for de værste bølge ved at holde jer tæt ved Sjællands Odde: Men pas på Sjællands rev - der er lavt helt ude ved spidsen! Edited June 12, 2017 by MajorAndy (see edit history) Quote Link to post
MajorAndy Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 Og så er der skydeøvelser i dag og i morgen ved spidsen af Sjællands Odde!! Kontakt søværnet inden afrejse! Quote Link to post
LALUNA II Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 blir friskt å gå fra Skagen i dag opp til 6meter sjø og 14 ms wind +++ da ser det bedre ut i morgen formiddag iflg windytv Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LALUNA II Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 Skremte vi vettet av han med disse værmeldingene eller ble det bare "en lille" en i dag så prøver på nytt i morgen ? Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Stella Polaris Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 Gratulerer med nydelig skute! God tur hjem. Better safe than sorry... Quote Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
tomcat Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 De er nok snart fortøyd. Slik båt tåler fint dette været Quote Link to post
Captain Chaos Posted June 12, 2017 Author Share Posted June 12, 2017 Ship ohoi! MAis fikk jeg ikke til, jeg er registrert men databasen meldte feil. Vel... etter tidenes lengste drivstoffylling på over 3 timer kom vi avgårde 14.30. Vi måtte gå fra kai med spring. Kraftige thrustere foran og bak var nesten nok, men med kraftige kastevinder rett i siden så ble det vanskelig å gå ut. Spring gjorde susen. Satte kompasskur mot Varberg, men tok litt høyde i starten for å kunne gå mere medsjø etter vi passerte rett øst for Anholt. Det ble veldig tøft der ute i perioder. Siden vi nå er utkjørte får bilder og resten av historien komme i morgen, men vi ankom Gøteborg noe rundt 22.00 passe utkjørte og fornøyde. Varberg ble droppet fordi vi hadde høyde nok til å nå Gøteborg, og fordi det ikke er meldt bedre i morgen. Litt småproblemer med autopilot og plotter, men 2 iPader i backup og godt med papirkart reddet dagen. Selv 50 fot får juling i 15 m/s. God natt Chaos Quote Høne, øl og hornmusikk! Link to post
MajorAndy Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 (edited) Friskt kørt! Det var nok et godt valg at gå med søerne og direkte mod GBG. Selv om jeg må indrømme, at jeg ikke havde gjort det - heller ikke i en 50-fods. Men med den vind der også er meldt i dag, havde I under alle omstændigheder været tvunget til enten at vente i Skagen eller krydse Kattegat i lige så meget vind som i går. Men jeg kan kun forestille mig hvor anstrengende det må have været med at blive kastet rundt i seks timer i træk. Det gode er, at I nu har en næsten 100 procent beskyttet rute tilbage. Jeg tænker, at I går indenskærs? Så er der jo kun få steder som Islandsbetg, Kråksundsgap og Humparna hvor vinden står ind. Men det skal nok blive friskt alligevel, for der sker mærkelige ting når bølgerne rammer klipperne og slår tilbage. Uanset, så tillykke med en flot første etape og god tur videre. Jeg håber, der bliver tid til at nyde båden lidt mere i dag og også at sende et rejsebrev eller to. Edited June 13, 2017 by MajorAndy (see edit history) Quote Link to post
VannTro Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 Gratulerer så mye med flott skute og vel gjennomført jomfrutur i tøft vær Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
havørn Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 Kjempeflott skute! Godt fendret er den også ? Quote Link to post
Komodo Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 Sjekk filtrene før du fortsetter etter den etappen der! Frisk kjøring Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sap_2000 Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 Kuult bilde rotete sjø rett i trynet i Danmark fikk vi smertelig erfare for noen år siden. Var bekymret for om seter og vindskjerm var på plass, men det gikk bra heldigvis. Regner med at phantomen oppførte seg eksemplarisk. Skikkelig godstog. Quote Mvh. SAP Link to post
Captain Chaos Posted June 13, 2017 Author Share Posted June 13, 2017 Da har vi kommet oss etter gårsdagens strabaser. Det var perioder jeg angret litt på rutevalget, særlig når vi dro strikken og passerte Varberg. Bølgene var ekstremt rotete og man fant ingen linje i sjøen. Bølger som knuste havnet i sin helhet på fly, og kom som fosser ned trappen og ut på akterdekk. Det er god drenering på fly, men ikke for slike mengder vann. Man måtte ha en viss fart for å ikke rulle for mye, og det resulterte i ekstremt sprut og noe slag. Vi hadde rund 16-18 knop mellom Hundested og Varberg, og måtte ned i 12 etter Varberg. På det verste falt elektronikken ut, og så rett etter forsvant styrbord vinduspusser. Da var jeg blind, mens matrosen hold utkikk i babord vindu. Sikten var latterlig dårlig, men vi hadde dratt strikken for langt, og var ganske nære Gøteborg. Så vi kjørte på Ipad og kart og navigerte på kompass. Det var ekkelt å styre i tung rotete sjø når man ikke ser hva som kommer neste gang. Jeg har vært ute i store bølger før, men dette var rekord. Var veldig lettet når vi navigerte inn mot land syd for Gøteborg og vi fikk bølgene nesten bakfra. Da ble det også noe sikt. Svært lettet når vi ankom Lilla Bommen. Vi valgte og gå så langt inn fordi det blåste høy og hatter innaskjærs og i byen også. Tillegging gikk merkelig bra, selv med sterk sidevind. Fruen kom i båten (kjørte bilen fra Hundested) Hun fikk shoppet vilt på Ullared mens vi strevde med havet. Jeg er heller redd på havet enn å shoppe på Ullared!!! Nå har vi spist, ryddet og taksert skadene. Autopilot og loggen er død som en sviske. Plottere skur seg på men får ikke GPS fix. Dette henget åpenbart i sammen, men har ikke lokalisert feilen. Alle sikringer og paneler er OK. Sikker en ledning eller annen sikring som har tatt kvelden, har ikke greid å lokalisere ACU til autopiloten, mye skulte skott og vegger. Et par rødvinsglass kunste i en relativ bra skuff, så det har slått mye. Ellers så er jeg mektig imponert over båten og det er også kameraten som har en 50fots traveler. Vi starter opp uten auto og plotter, men her er jeg godt kjent, så PAD og papir gjør nytten. Ruten blir innaskjærs E6 i dag, og det skal nytes. Islandberg og de andre små strekkene med åpent hav blir uansett peanøtter. Quote Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Bjørn Løvjomås Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 Nå har du fått testet tankinnhold. Kan ikke være allverdens med drit på tankene dine hvertfall. Men sjekk nå forfilter. God tur videre. Quote Endelig ble det Bobåt Link to post
MajorAndy Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 (edited) Det lyder som lidt af en tur. Er sikker på at du ikke overdriver når du siger, at det var hårdt. Jeg har kun sejlet det stykke i max 6-8 m/s og da var det barskt nok. Skagerrak er mange steder grundt og med varierende dybde, så bølgerne bliver stærkt ubehagelige og rodede. Var du ikke bange for at gummibåden skulle bordfyldes? Med søerne ind bagfra ville jeg have været vildt nervøs for at den ville være fyldt med vand og have revet sig løs? God tur videre - nu er det "plain sailing" herfra :-) Edited June 13, 2017 by MajorAndy (see edit history) Quote Link to post
Bjørn Løvjomås Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 Major Andy, det er veldig godt poeng du nevner her. Med jolla som kan fylles med vann. Veldig lurt å sørge for at dreneringsventilen er åpen. Så det vannet som evt kommer inn får fritt leide ut igjen. Quote Endelig ble det Bobåt Link to post
sap_2000 Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 (edited) Høres ikke noe gøy ut. Vi var ikke spes høye i hatten vi heller når det var som verst, men hadde nok som dere heller valgt det igjen fremfor Ullared, Hehe Ang elektronikken som forsvant, så se etter løse plugger bak dash/ plotter. Noe kan ha ristet løst om dere hadde endel slag. pilothjernen har jeg sett, men erindrer ikke helt hvor den var. Mulig bak sb sofa eller sb side i lasaretten. Et tips om noe på targa ikke virker eller du skal opp med noe nytt. Det er et stort panel nederst på utsiden av targa. Dette panelet sitter i sikaflex og borrelås. På baksiden finner du koblinger og rør mellom targa og overbygg. Dette var også på sb side hvertfall. Lykke til videre Edited June 13, 2017 by sap_2000 (see edit history) Quote Mvh. SAP Link to post
LALUNA II Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 Utrolig hva han derre SAP har av memory i skolten imponerer stadig med sin viten om båter den karen Ble litt overrasket over dere tok av sted i det været ja ...Godt kjørt , god tur videre Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts