MegaTrondy Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 (edited) Jeg er på jakt etter en liten gummibåt som slepejolle til snekken min. Har fra før en 8 fot maritim gummibåt med 10 hk motor. Fungere ok den, men skal jeg kjøre litt lengre enn inn til land (for eksempel til den ytterste holmen) når jeg ligger for anker blir den litt ukomfortabel og det spruter veldig med litt bølger. Ser for meg at en gummibåt (rib) med fast bunn er bedre til litt lengre turer? Spørsmålet er om det lønner seg å kjøpe en brukt rib? Jeg har dårlige erfaringer med kjøp av brukt slepejolle fra før. På en gummibåt røk akterspeilet etter kort tid når vi var langt unna utgangspunktet, en annen båt holdt veldig dårlig på luften. Er det derfor lite lurt å kjøpe en brukt rib? Er det mye å tjene på å gå fra opplåstbar v-bunn til rib med fast bunn som er litt større? Hvor stor båt kan jeg slepe etter en 25 fot snekke uten å miste for mye fart, og uten at det ser for "teit" ut? Hvordan er en liten rib med Jockey sete? Noen andre alternativ til slepejolle til ok pris? Gjerne med plass til 4 voksne. For ordens skyld tenkte også å selge den andre båten min - en 14 fot Akeladden, så da kan slepejollen stå på båthenger når den ikke blir brukt. Derfor har ikke vekt så mye å si, med mindre det ødelegger mye for farten på den store båten. Edited June 12, 2017 by MegaTrondy (see edit history) Quote Link to post
MegaTrondy Posted June 12, 2017 Author Share Posted June 12, 2017 Noen som har erfaring med izy eller river båter? Quote Link to post
oberst1 Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 Er det ikke litt sånn; pest eller kolera? Vurderer du River og lignende, vil jeg anbefale å titte på Hasle Summerfun også...sannsynligvis en bedre sjøbåt, helt subjektivt altså ;) Oppblåsbar bunn har jeg hatt to ganger, aldri mer...om ikke behovet er å pakke den sammen da. Rib blir jo tyngre, men langt bedre i sjøen. Felles for aldrende rotasjonsstøpte båter som River, Hasle etc er mulige porøse utsatte steder som sprekker. Derimot kan jeg ikke uttale meg om slepeegenskapene er noe bedre enn annet :) Quote Link to post
MegaTrondy Posted June 12, 2017 Author Share Posted June 12, 2017 oberst1 skrev 1 time siden: Er det ikke litt sånn; pest eller kolera? Vurderer du River og lignende, vil jeg anbefale å titte på Hasle Summerfun også...sannsynligvis en bedre sjøbåt, helt subjektivt altså ;) Oppblåsbar bunn har jeg hatt to ganger, aldri mer...om ikke behovet er å pakke den sammen da. Rib blir jo tyngre, men langt bedre i sjøen. Felles for aldrende rotasjonsstøpte båter som River, Hasle etc er mulige porøse utsatte steder som sprekker. Derimot kan jeg ikke uttale meg om slepeegenskapene er noe bedre enn annet :) Gummibåter blir vel dårlig også etter hvert når de blir utsatt for UV-stråling? Ikke minst er faren for å rive hull i pontonger større enn i en rotasjonsstøpt båt? Quote Link to post
MegaTrondy Posted June 12, 2017 Author Share Posted June 12, 2017 Noen som har erfaring med with 320? Blir den for stor til å slepe etter en 25 fot stor snekke? Ser ut som en god sjøbåt selv om den er beskjeden av størrelse. Quote Link to post
VannTro Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 Hadde With 300 dromedille etter Viksund 27. Det fungerte, men du må fortøye med en dau-mann på dreggtauet som du binder i hekken på jolla for å slippe at den banker inn i egen eller andres båter når du ligger fortøyd. Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bjørn Løvjomås Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 Jeg har nå en billig Kina rib. Den kostet meg ca 10 lapper. Kan anbefale noe liknende. Quote Endelig ble det Bobåt Link to post
MegaTrondy Posted June 12, 2017 Author Share Posted June 12, 2017 Bjørn Løvjomås skrev 57 minutes ago: Jeg har nå en billig Kina rib. Den kostet meg ca 10 lapper. Kan anbefale noe liknende. Fortell gjerne mer om den :) Quote Link to post
Bjørn Løvjomås Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 http://waterfun.no/Rib-2/Rib 330.html Her kjøpte jeg min båt. Den uten konsoll og styring. Ser nå at den er steget litt i pris. Men jeg er veldig fornøyd med min. Har nå en 15 hm Yamaha 4 stroke. Å den går meget bra i sjøen Quote Endelig ble det Bobåt Link to post
oberst1 Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 MegaTrondy skrev for 11 timer siden: Gummibåter blir vel dårlig også etter hvert når de blir utsatt for UV-stråling? Ikke minst er faren for å rive hull i pontonger større enn i en rotasjonsstøpt båt? De gjør sikkert det, og som du er inne på; ha med lappesaker :) Disse plastbåtene tåler juling i forhold til gummi...vil mene det er en viss levetid på begge uansett. Selv hadde jeg kanskje valgt en liten rib i dag, litt enklere å fendre mot moderskipet ;) Quote Link to post
Ask Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 Me har hatt ein River 350 som lettbåt i 12 år. Båten var brukt når me kjøpte den. Ein svært sterk og sutalaus båt. Båten er tung, men med ein 15 hk planar den med 2 vaksne og to barn. Det skal ikkje mykje sjø til, før ein må ned i fart. Ask Quote Link to post
MegaTrondy Posted June 13, 2017 Author Share Posted June 13, 2017 VannTro skrev for 19 timer siden: Hadde With 300 dromedille etter Viksund 27. Det fungerte, men du må fortøye med en dau-mann på dreggtauet som du binder i hekken på jolla for å slippe at den banker inn i egen eller andres båter når du ligger fortøyd. Noen konkret eksempel på dette? Ser klart at det kan bli litt utfordring når man stopper opp hvis båten begynner å slå mot siden. Eventuelt hvis man må slakke av gjennom et trangt sund. Quote Link to post
Frehau Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 Fatter hadde en with 320 bak en Sandøy 32. Han monterte en baugfender på den. https://www.maritim.no/majoni-baugfender-9x70cm-3x28-hvit-#.WT_-b_fa3qA Quote www.leahnis.net Link to post
MegaTrondy Posted June 13, 2017 Author Share Posted June 13, 2017 Kom til å tenke på at jeg har en ganske stor flaps bak på båten min. Vil ikke denne lett bli skadet hvis jeg har en slepejolle med dypt skrog på slep? Så vidt jeg vet er denne støpt i glassfiber. Se bilde.... Lik båt, bare at jeg ikke har plattform. Quote Link to post
Recommended Posts