Jump to content

Dom i forhold til kjøring og hekkbølger

MegaTrondy

Recommended Posts

Fy for noen tullinger. Her ender det opp med rettssak da de ikke kan vedgå idiotkjøringen og vedta en bot på Kr. 1500,-

I tillegg ser jeg at de heller ikke må betale saksomkostninger. Det er en skam !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg kjenner ikke denne saken konkret,  men generelt så er vel dette ett skritt i riktig retning, at de som oppfører seg hensynsløst får straff

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Kjekt med noen som leser datoer, det kan se ut som den er noe gammel ja......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Bitteliten skrev 15 minutes ago:

Publisert: 19. januar 2007

Men i god Baatplassen ånd er det ingen grunn til ikke å bli både indignert og oppgitt at saken er 10 år gammel :wink:

:lol:

nomen skrev for 1 time siden:

Jeg kjenner ikke denne saken konkret,  men generelt så er vel dette ett skritt i riktig retning, at de som oppfører seg hensynsløst får straff

Som det er påpekt overfor, så er jo dette en 10 år gammel sak. Men ja, denne dommen var i sin tid et skritt i riktig retning. Problemet er vel at det ikke har vært oppe noen tilsvarende saker i ettertid?

Husker godt saken både fra media, men også fra foreleseren da jeg tok båtførerprøven. Han bodde i Arendal, og var nokså opptatt av denne saken. Han mente at i forhold til fart, så kunne man gå gjennom Tromøysund i den farta man måtte ønske, så lenge man holdt seg midt i sundet. Ved Eydehavn, som det henvises til i artikkelen, så er det visstnok 212 meter på det smaleste. Dermed kan man å holde 100 meter avstand til land og kan sånn sett gå i fri fart.

Men det disse er dømt for er jo ikke fart, men hekksjø/hensynsløs kjøring. Dette gjør denne saken litt spesiell, men også interessant. Folk sier de kjører lovlig, fordi de holder fartsgrensene. Men de tar ikke hensyn. Foreleseren på båtførerprøven var opptatt av at politiet stort sett var opptatt av om folk hadde kjørt over 5 knop, men at de ellers aldri tok kampen opp mot hensynsløs hekksjø. Det ble for vanskelig for politiet, men han håpet at denne saken skulle gjøre dette enklere.

Det kan virke som vi fortsatt lever i håpet. I alle fall hører vi veldig sjeldent om at noen er anmeldt eller bøtelagt for hensynsløs hekksjø.

Har det ikke blitt 5 knop i trommøysundet siden denne dommen? Spesielt i sommermånedene. Personlig synes jeg det er helt greit at en lett landstedsbåt kjører der i 30 knop, men ikke en båt som drar opp mye bølger. (Har selv bare gått gjennom der med forskjellige seilbåter, i skrogfart).

pacuare skrev for 16 timer siden:

Har det ikke blitt 5 knop i trommøysundet siden denne dommen? Spesielt i sommermånedene. Personlig synes jeg det er helt greit at en lett landstedsbåt kjører der i 30 knop, men ikke en båt som drar opp mye bølger. (Har selv bare gått gjennom der med forskjellige seilbåter, i skrogfart).

Tror det 5 knop 100 meter fra land.

Jada, det går ofte fint at man kjører fort i Tromøysund. Problemene er jo når det er mye trafikk. Ellers så er jo akkurat det denne dommen handlet om, nemlig dette med bølger og ubehagelighetene med det.