Jump to content

Hvilket middel for å lime/støpe Trudesign gjennomføringer?

Kjellg

Recommended Posts

Bjørn Løvjomås skrev for 3 timer siden:

De er vel noe vanskeligere å få de ut igjen når de er støpt fast 

Hvorfor ta de ut igjen ? Disse gjennomføringene varer vel båtens liv ut med mindre du er uheldig å tupper til de når det er som kaldest og tørrest på vinteren....

Redigert: Det finnes også noen mellomstykker du kan sette på for at de skal bli mer solide.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

VannTro skrev 37 minutes ago:

Hvorfor ta de ut igjen ? Disse gjennomføringene varer vel båtens liv ut med mindre du er uheldig å tupper til de når det er som kaldest og tørrest på vinteren....

Redigert: Det finnes også noen mellomstykker du kan sette på for at de skal bli mer solide.

Har kjøpt er sånt mellomstykke til den gjennomføringen som kan bli et problem. Ellers så er begge til dassen bak septiktanken, og den til motoren er godt plassert mellom gearkasse og den langsgående bjelken som motor er skrudd på (vet ikke hva den heter), så der blir det ingen belastninger utenfra på noen av dem. Båten ute hele året og der er aldri lavere en +3 i sjøen i Tromsø. Lunk har jeg på i motorrom om vinteren. Ikke er det is heller. Ble så veldig usikker nå. Første gang jeg skal gjøre det, så jeg gruer meg mer en nok bare til selve jobben. Men Ok, ennå noen uker igjen og når dagen kommer så tar jeg det jeg har nærmest :) 

Redigert av Kjellg (see edit history)
boble65 skrev 1 time siden:

Ikke noe og grue seg for ? det er en easy peasy jobb? og gjennomføringen tåler da en støyt. Du skal da vel uansett ikke stå og hoppe på di:giggle: er di utsatt til er det jo bare og lage en omramming rundt i vannfast kryssfiner? har ikke hadd noe varme på i motorrom hos meg i vinter. 

Alt nytt er jo skummelt første gang :smiley:.

Meida, regner med at det går bra, alle sier jo at det er enkelt så da 'hiver' jeg meg bare til. Har bare to tommeltotter så dette burde gå bra :smiley:

Mangler bare da en avgjørelse på om jeg skal bruke epoxy eller sika/tec, men regner med at jeg blir enig med meg selv :)

Har bare et lite varmerør på 80w om vinteren, men det er akkurat nok til en liten lunk. 

Ingen problem og bruke tec7. Enkelt og greit? og loctite på gjengene. Husker ikke nr på den men bestilte den sammen med gjennomføring. Prøvemonter først så ser du hvordan du vil ha det og hvilken vei di skal stå. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke kappet ned gjennomføring før jeg monterte da den står litt høyt men det får bli når båtenskal på land igjen? 

Kjellg skrev 41 minutes ago:

Skal bruke sånn loctite gjengetråd til gjengene. Selger sa det var helt topp. Noen meninger om det? 

Eg er skeptisk. Litt feil bruk eller for mykje på så ser eg for meg at det kan bli spreng. Men det kan godt være eg undervurderer styrken i plasten.

Den tråden er vel forøvrig loctite55 som ViritualMe omtalte rett over.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Fantino skrev 13 minutes ago:

Er det ikke et poeng med eposky at kutteflater gjennom laminat og evt kjernemareriale gjøres helt tette ift vanninntrengning ved at epoksy binder til Truedesign-materialet? En pakning som lever litt vil vel ikke nødvendigvis være like tett?

Ja, må si jeg er litt der med tanke på selve gjennomføringen og kommer nok til å bruke epoxy. Når man bruker epoxy så blir det jo potte tett uansett hva som skjer. Sika og tec tror jeg ikke holder like lenge som epoxyen gjør. Om det mot formodning blir aktuelt en eller annen gang å skifte gjennomføringen, så er det jo ikke verre en å borre opp på nytt. Så var det gjengene da. Bestillte tråd, som nok er loctite 55. Ser noen bruker tec eller sika på gjengene. Hva mener dere, er det greit eller skal jeg få tak i noe annet? Ser loctite har en pasta som er beregnet på plasrgjenger. 

boble65 skrev 3 minutes ago:

Hvor mye vann tror du egentlig det kan komme igjennom når du fyller med tec7 og teiter det fast. ?? Og du skal bruke denne på gjengene ?

Bare jeg som er hysterisk :giggle:

Som sagt første gangen jeg gjør det, og tenker vel litt for mye...... :giggle:

Da skal jeg ta meg en tur innom BD eller ahlsell og se om jeg får 5331 lokalt, ellers er det vel bare å bestille og ny porto ;)

Første natta etter jeg hadde byttet alle mine gjennomføringer og kraner sov jeg ganske dårlig.  Bestemte meg dengang for å ligge i båten.  Satt å så på at limet tørket, utover kvelden. Men når jeg ble trøtt vurderte jeg å sove på gulvet med det ene benet nedi kjølen. Før å kunne kjenne når vannet begynte å stige. ???  det skjedde jo selvfølgelig ikke. Men likavel ble det ei dårlig natt. Å jeg var oppe et par ganger før å sjekke vannstand. ?? det var potte tett. Sov mye bedre etterhvert. ?

Endelig ble det Bobåt

NX 2 Nexus sier at deres gjennomføringer   skal  monteres i to step.

Brukte Tec 7 og step 6 satt fast, men jeg la en fet o-ring på innsiden så ikke mutteren skulle feste seg hvis noe Tec 7 skulle komme på innsiden.

Dagen etter utførte jeg punkt. 7..

6. Lägg tätningsmassa runt genomföringens yttre fläns och skruva åt mutter på insidan för hand.

7. När tätningsmassan har stelnat ,skruva av muttern och lägg tätningsmassan även på insidan. Skruva åter åt muttern för hand.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Kjellg skrev for 11 timer siden:

Skal bruke sånn loctite gjengetråd til gjengene. Selger sa det var helt topp. Noen meninger om det? 

Jeg brukte denne, men synes det var vanskelig å få det tett. Avhengig av dimensjonen må man ha 3,4,5-6 lag med tråd som "krysses" over hverandre. For at det skal bli tett, må det være ganske hard, på kanten til umulig, å skru delen sammen med denne metoden. Det ble dermed en god del "strafferunder", der jeg måtte ta tingene fra hverandre igjen, for å gjøre nytt forsøk med en eller to "runder" til med Loctite 55 tråd. Fordelen er selvsagt at man kan demontere igjen uten å skade noe. Når jeg satt båten på vannet, lakk det fra to slike skjøter, og jeg endte opp med å surre disse på ny, samt "forsterke" med Biltema gjengetettemiddel (som var det jeg hadde for hånden). Da ble det tett.

Bjørn Løvjomås skrev for 8 timer siden:

Første natta etter jeg hadde byttet alle mine gjennomføringer og kraner sov jeg ganske dårlig.  Bestemte meg dengang for å ligge i båten.  Satt å så på at limet tørket, utover kvelden. Men når jeg ble trøtt vurderte jeg å sove på gulvet med det ene benet nedi kjølen. Før å kunne kjenne når vannet begynte å stige. ???  det skjedde jo selvfølgelig ikke. Men likavel ble det ei dårlig natt. Å jeg var oppe et par ganger før å sjekke vannstand. ?? det var potte tett. Sov mye bedre etterhvert. ?

Er vel nøyaktig der jeg også er for tiden, men turte ikke fortelle det til noen :smiley:

Har hørt om hysteriske kjerringer men ikke hysteriske mannfolk, så jeg trodde jeg var alene i verden :smiley::smiley: hehehe.

Tenker vel for mye, hva om det lekker, hva om båten går ned pga noe jeg har gjort feil :giggle::giggle:

Nei, med all hjelpen jeg får her på BP så tror jeg nok det kommer til å gå bra. Men sove i båten første natta, det tror jeg nok jeg blir å gjøre, uansett hva dere sier :giggle::giggle:

Redigert

@VirtualMe, så det du skrev ja. Tror nok jeg går bort fra tråden og heller går for den pastaen fra loctite.

Bare et lite apropos vedrørende gjenge-tette-middel.

Når man snakker om gjenge-låsing/tetting og rør blir det gjerne med Loctite 577 som er rørleggerens "venn".

Det man da skal være oppmerksom på, er at disse anaerobe limene har to krav for å herde:

1. Uteslutting av surstoff(derav navnet anaerobt lim)

2. Kontakt med metall

Siden disse gjennomføringene ikke er av metall, vil man få et problem med herdingen(det vil ta grådig lang tid). Loctite har derfor utviklet en aktivator på sprayboks som sprayes på delene før man tar på 577. Dette for å "lure" produktet til å tro det har kontakt med metall. Aktivatoren man kan bruke heter Loctite 7649

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...