Jump to content

Hvilket middel for å lime/støpe Trudesign gjennomføringer?

Kjellg

Recommended Posts

Ser Trudesign anbefaler primært epoxy for "liming" av gjennomføringer, med sika og tec som andre valg. Jeg tenkte bruke sika eller tec, men er det noen av dem som primært bør brukes? Det er jo litt forskjell på dem. Snakker selvsagt om 291i og tec7 for båt.

Hva er best på gjengene, tråd eller pasta? 

Noen som har erfaring med begge deler og kan si noe om foretrukket "remedium", tec eller sika, tråd eller pasta? 

Bonita I skrev 15 minutes ago:

Eg brukte epoxy på gjennomføringene og pasta på gjengene.  Kjøpte "ferdig" epoxy som brukes med pistol og gir rett blandingsforhold.  Enkelt og kjapt - og fungerer utmerket.

Hvor kjøpte du den epoxyen? Tenkte det ble så mye gris å begynne å blande etc.

Når man bruker Tec7 eller andre hybridpolymerer eventuelt silikon på True design ventiler vil det fungere som en pakning. Det fester ikke til kompositten, men fungerer likevel. Jeg ville støpt fast med anbefalt epoksy slik REM gjorde i en tråd han lagde rundt tema når han skiftet på Fairlinen sin.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

VannTro skrev 15 minutes ago:

Når man bruker Tec7 eller andre hybridpolymerer eventuelt silikon på True design ventiler vil det fungere som en pakning. Det fester ikke til kompositten, men fungerer likevel. Jeg ville støpt fast med anbefalt epoksy slik REM gjorde i en tråd han lagde rundt tema når han skiftet på Fairlinen sin.

Da skal jeg bestille epoxyen. Finner ikke den tråden, kan du hjelpe? 

Bjørn Løvjomås skrev 14 minutes ago:

Alltid skal du komme å ha rett på sånn limgreier. Skulle nesten tro du jobbet med lim. ? Bra at du deler med oss analfabeter.  @VannTro

Klarer ikke holde kjeft vettu Bjørn ? Blanding av yrkesskade og diagnose ???

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

VannTro skrev 17 minutes ago:

Klarer ikke holde kjeft vettu Bjørn ? Blanding av yrkesskade og diagnose ???

Sånn jeg lærer, i alle fall. Masse folk i havna mi som sier at jeg skal bruke tec eller sika. Selv dem jeg kjøpte gjennomføringene hos ;) 

Men det er jo veldig logiskt at tec og sika ikke smelter eller fester til kompositten

@Kjellg her er tråden til REM

Eureka skrev 44 minutes ago:

Biller meg inn at det sto " all types of bedding compound can be used" i TD pakningsvedlegget. 

Har brukt Tec7 på alle gjennomføringer og ventiler.. 

sover godt. 

Mener jeg leste det samme men at epoxy var det foretrukne. Som VannTro skriver så funger det bra, men at det virker som en pakning. Jeg for min del tenker at når jeg alt har alt oppe, hvorfor ikke bare bruke epoxy. 

Knude skrev 1 time siden:

Hva med elastisitet mellom gjennomføring og skrogflate ved en påvirkning (les slag på innsiden eller utsiden) ved bruk av epoxy ?

Forstår jeg deg dithen at det bør være litt "fleksibelt", eller at det er noe jeg bør ha i tankene? Søren, nå ble jeg i bedaring igjen ?

Slag er det liten sjanse for, foruten at jeg går på noe i sjøen. Har en gjennomføring som nok kan være litt utsatt, men der har jeg bestillt meg en sånn avstiver. Er 1/2" til spylepumpe som står i et rom hvor jeg har mye løst. Men har alltid passet på å bygge rundt den. Nå har jeg i tillegg kilt fast en benk rundt den, så tror det skal gå bra. Men selvsagt, ser jeg at det blir betenkeligheter med den, så setter jeg inn standard gjennomføring.  Is er det heller ikke i 'området' mitt. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Terje_F skrev 44 minutes ago:

Hvorfor skal man "plutselig" støpe fast skroggjennomføring?

Det er først på nåværende båt jeg har sett dette i praksis. Er det fordi det er kompositt? Det er vel ellers ikke særlig vanlig å støpe de fast, er det vel?

Som @VannTroskrev litt lenger opp i tråden så får du ikke hybridpolymer til å feste til Trudesign gjennomføringene. Tec og sika vil kun fungere som en pakning. I og for seg greit, men Trudesign anbefaler primært at man bruker epoxy, men som de sier så er sika og tech andre valg. Skal ikke opp før 3 Juli så jeg har ennå litt tid til å tenke meg om. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...