Jump to content

Hvilket middel for å lime/støpe Trudesign gjennomføringer?


Kjellg

Recommended Posts

VannTro skrev 9 minutes ago:

Bare et lite apropos vedrørende gjenge-tette-middel.

Når man snakker om gjenge-låsing/tetting og rør blir det gjerne med Loctite 577 som er rørleggerens "venn".

Det man da skal være oppmerksom på, er at disse anaerobe limene har to krav for å herde:

1. Uteslutting av surstoff(derav navnet anaerobt lim)

2. Kontakt med metall

 

Siden disse gjennomføringene ikke er av metall, vil man få et problem med herdingen(det vil ta grådig lang tid). Loctite har derfor utviklet en aktivator på sprayboks som sprayes på delene før man tar på 577. Dette for å "lure" produktet til å tro det har kontakt med metall. Aktivatoren man kan bruke heter Loctite 7649

Oj, det var jeg ikke klar over. En loctite 5331 da?

Link to post

Loctite 5331 er en eddiksyrebasert silikon. Et slikt produkt kan ikke sammenlignes med et anaerobt lim.

Her er det behov for material- eller luftfuktighet for å herde. Det går mye saktere enn et anaerobt lim og styrken er lavere.

Jeg tror likevel jeg ville benyttet 5331 i stedet for 577 når det kommer til True Design ventiler. Her er man ute etter tetning, ikke styrke og det får man med 5331.

Herdetiden vil heller ikke spille noen stor rolle ved bruk av 5331 da silikoner vil tette en slik applikasjon også før herding.

 

Jeg nevnte 577 fordi mange benytter produktet når det kommer til rør-tetning, men 5331 hadde jeg ikke i tankene. Smart valg, men husk også her: Man får ikke binding til den kompositten som True design er laget av sev om produktet vil fungere som tetning.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
VannTro skrev 5 minutes ago:

Loctite 5331 er en eddiksyrebasert silikon. Et slikt produkt kan ikke sammenlignes med et anaerobt lim.

Her er det behov for material- eller luftfuktighet for å herde. Det går mye saktere enn et anaerobt lim og styrken er lavere.

Jeg tror likevel jeg ville benyttet 5331 i stedet for 577 når det kommer til True Design ventiler. Her er man ute etter tetning, ikke styrke og det får man med 5331.

Herdetiden vil heller ikke spille noen stor rolle ved bruk av 5331 da silikoner vil tette en slik applikasjon også før herding.

 

Jeg nevnte 577 fordi mange benytter produktet når det kommer til rør-tetning, men 5331 hadde jeg ikke i tankene. Smart valg, men husk også her: Man får ikke binding til den kompositten som True design er laget av sev om produktet vil fungere som tetning.

 

Puuhhhh, det var da enda godt :smiley:

Tror jeg kunne blitt nervevrak av mindre, Hehehe :giggle:

Link to post
Roger jo skrev 27 minutes ago:

Hva med denne?

Loctite 5366/5367/5368 fleksibelt lim.
Herder til en fleksibel gummi. Anbefales for liming, tetting, og beskyttelse av komponenter som er utsatt for vibrasjon. Egnet for glass, metall, keramikk, kompositter og de fleste plaster. Temp. opp til 250°C

 

Her har jeg klippet et innlegg REM hadde i sin egen tråd om dette:

Såkalte krystallinske plaster, herunder PA gruppene, får du ikke noe lim eller tettningsmasse som biter på. Nå finnes det vel noen aktivatorer i markedet som modifiserer overflaten og sørger for et visst vedheft. Jeg ville aldrig ha stolt på disse i limte forbindelser. TruDesign anbefaler å bake skroggjennomføringen til GRP skroget med Epoxy, for deretter å benytte en PU eller tilsvarende tetningsmasse på gjengene inn til ventilhuset.

 

Det finnes kompositter med så høy overflatespenning at de er limbare med det meste av lim, men når det gjelder True Design, så er det en kompositt type som IKKE lar seg lim uten for-behandling med produkt som høyner overflatespenningen. Disse produktene inneholder gjerne en type salt som bidrar til dette. De kan benyttes på alt mulig av overflater og vil gi en positiv effekt, men det er ikke noe vidundermiddel(du limer ikke teflon ved å benytte en aktivator). Det er også grunnen til at REM skriver at han ikke ville benyttet dette.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

PU er den gammeldagse poluyretan fugemassen. Den har isocyanat og løsemiddel. Dette gjør den til et produkt som ofte fester på litt mer kompliserte materialer(løsemiddelet gjør noe med overflaten), men du kan i dag gjerne jamnføre med MS-polymer(Tec7 etc.) eller Hybridpolymer.

Jeg har skrevet mye om dette tidligere, men det blir litt flisespikkeri. SIka, Tec7, Soudaseal, Marin&Teknik etc. er hybrider/MS og gjør samme nytten som PU mot True Design.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
VannTro skrev 28 minutes ago:

PU er den gammeldagse poluyretan fugemassen. Den har isocyanat og løsemiddel. Dette gjør den til et produkt som ofte fester på litt mer kompliserte materialer(løsemiddelet gjør noe med overflaten), men du kan i dag gjerne jamnføre med MS-polymer(Tec7 etc.) eller Hybridpolymer.

Jeg har skrevet mye om dette tidligere, men det blir litt flisespikkeri. SIka, Tec7, Soudaseal, Marin&Teknik etc. er hybrider/MS og gjør samme nytten som PU mot True Design.

Takk skal du ha. :thumbsup:

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei (jeg håber mit Dansk/Norsk er forståeligt:))

 

Jeg skiftede mine skroggennemføringer for 2 år siden til True Design. Jeg brugte Simson Marine Rated Construction Adhesive SSKF på alt arbejdet (både til skrog og mellem True Design samlingerne). 

 

Jeg har sejlet fint de år - ingen uttetheder. Nu har jeg i dag taget båten på land og jeg synes det ser lidt utrygt ut når jeg ser på gjennemføringerne ute fra. Det er som om at Simson fugen (der normalt er hvid og fast) er komplet gulnet og mørt. På billedet  ses den guldnede Simson og en trevle at dette hængende løst. Er det noget i kender en forklaring på og har det nogen betydning. 

 

Det er en glasfiberbåd (VIksund Columbi 27) Bunnmalingen er Jotun Nonstop mørk blå (tidligere malet orange som kan ses enkelte steder hvor den blå er vasket bort)

20170725_111858.jpg

20170725_111927.jpg

Redigert av MagnusPloug (see edit history)
Link to post

Jeg tror det er rigtigt at bunnstoffet slipper der. Det man ser er  sien/risten der sitter over gjennemføringen til vanninntaket og den er skruet fast også. Det er ikke sikkert at bunnstoffet har været renset helt væk her inden risten blev sat på. 

 

Men bunnstoffet blev fjernet der hvor selve gjennomføringerne tog fat. Kan være jeg skal prøve at fjerne risten for at se hvordan det ser ut - ligner nok det på billede 2. 

 

Er det normalt at tettemassen ser sådan ut efter et par år i saltvann? 

 

 

Link to post

Tak for svaret. Det kan jo desværre være forarbeidet der er dårligt. Helt sikkert ser det ut til at sila sidder oven på noget gammel bunnmaling. Dette burde bestemt ikke være tilfældet for selve skroggejjemføringerne. De er sat samme sted som de oprindelige så der hvor de sidder på skroget har der aldrig været bunnmalet tænker jeg. 

 

Det med at lave ting på en baat er ganske nyt for mig så det kan ske at jeg har lavet feil et sted, fx som på sila hvor den er hæftet på bunnmaling..

 

I bunden af sila er det en strimmel mørnet fuge man ser der hænger og dingler og oprindeligt det jeg syntes så meget rart/mærkeligt ud... 

 

 

Link to post

Så var jeg nede og se på båden igen. Der hvor den slipper er det fordi fugemassen er kommet ud hvor der ikke er renset af for bunnmaling. Det tror jeg egentlig er ok, da der er renset af under selve skroggennemføringerne. 

 

Dog undre det mig stadig at fugemassen fremstår gulnet og mørnet efter bare 2 år og når man tager fat iden kan den relativt nemt tages av rundt i kanten af skroggennemføringen. Herunder ses den samme skroggennemføring som på det nederste af de to første billeder, nu hvor fugen rundt er fjernet. 

 

Jeg tror egentlig det er fint tæt rundt selve gennemføringen, men vil det være en ide at ligge en stribe sikaflex eller lignende rundt om for at tætne yderligere? Eller er det noget sjusk, og vil ikke gøre en forskel? 

 

 

20170726_202218.jpg

Redigert av MagnusPloug (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...