Sjøbliss Startet 12.Juni.2017 Del på Facebook Startet 12.Juni.2017 Fikk i dag denne videoen av en båthavn-venn fra Auglandsbukta ikke langt fra Kristiansand. Egentlig en litt trist sak. En godt voksen mann på unge 89 år ville gjerne bli kaptein og kjøte seg nok en litt stor båt til sin jomfrutur. Tror nok han også undervurderte litt det å føre en såpass stor båt. Ikke at jeg vet, men det var nok ikke noe annet enn manglende kunnskaper som gjorde at dette gikk galt. Etter sigende er dette hans jomfrutur og det gikk dessverre litt fort i svingene. Ikke noe alkohol eller annet så vidt jeg forstår. Ble egentlig litt lei meg av hele saken da jeg selv ikke er så gammel i båtfaget og det burde være mulig for en gammel mann også å sette igang båtlivet om han så ønsker. Dessverre gjorde han ikke nødvendig planlegging og kompetansebygging. Ta med en venn, ta båtførerprøven, start med en litt mindre båt. Virker som om denne karen nå igjen er blitt landkrabbe, og godt er nok det for de andre i havna der nede. Det er ikke bare bare å bli sjøulk i en fei! http://www.fvn.no/nyheter/lokalt/89-aring-fikk-batforbud-av-politiet-702570b.html Regner med saken er godt tatt hånd om av politiet så jeg skal ikke spekulere noe mer, men jeg ble helt parkert av denne videoen. Spørsmålet er jo om det burde være mer krav til praktiske prøver og / eller sertifikater før man har anledning til å kjøpe/føre stor båt? Er jo egentlig helt sprøtt at man kan ta seg vann over hodet og bare kjøpe seg en båt på 15 meter. Så fører man den rett ut i havet uten noen form for kvalifisering. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
dude Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Jeg ble også parkert av denne videoen... hvorfor i himmelens navn legger ikke denne tullingen fra seg videokameraet og springer ut på utriggerne og tilbyr seg å hjelpe denne mannen som åpenbart har problemer med å manøvrere båten sin? på svaret til praktisk prøve, er svaret ja, men slike båter som dette kan være nærmest umulige å manøvrere uansett, så han ville kunnet fått samme problemene selv med en perfekt oppkjøring med motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Historien er lenger enn det jeg har fortalt. Før videoen blir mannen hjulpet en god del for å komme seg ut av havna. Ingen i sjøen men med diverse løping og dytting fra bryggene. Uten denne hjelpen ville det nok blitt enda flere skader. Når båten endelig er ute i rom sjø gjør han full 180 grader og kommer for full fart inn i havna igjen. Da har han så stor fart at det er ikke lett å hjelpe. Er ikke gjort på 1 minutt å legge fra, ei heller ville jeg plassert min båt imellom her. Tror i alle ærlighetens navn at det ble gitt masse bistand fra land, det er det ikke tvil om. Problemet er nok mest av alt farten. Hadde han enda bare sluttet å gi gass så kunne han fått all verdens hjelp. På bryggene var det i alle fall febrilsk løping ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
pacuare Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Man skal ikke lage regler for alt. Her er det en person som absolutt ikke skulle vært i båt, heldigvis veldig få av de. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Jeg har medlidenhet med mannen. Han er nok sannsynligvis for gammel til dette. Og det virker desverre også til å minske tabbekvoten for oss andre gamlinger. Vi skal ikke gjøre mye galt i trafikken før vi blir fratatt lappen meg påskudd om høy alder. Og desverre er det slik at når noe sånt skjer kommer det med en gang noen som vil innføre mere byråkrati. Hvilket presserende problem vil man løse med en obligatorisk praktisk prøve og styrmannssertifikat? Båtfolket synes noen ganger å være sin egen verste fiende . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjøbliss Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Kanskje en dårlig ide ja ... gode poeng. Blir bare redd når jeg ser slikt. Samtidig er det noe beundringsverdig over det han gjør. Ledigang er roten til alt ondt. Det at han vil sette i gang med en ny hobby i respektabel alder er imponerende. Skulle bare ønske at han var mer smart og gjennomtenkt i sitt forsøk. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
dude Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 huff... jeg får moderere meg litt da, litt lite grunnlag for å kalla ham med kameraet for tulling. beklager dette. men om det er slik at noen har hjulpet denne mannen UT av båtplassen er det fristende å kalle dem for medskyldige i galskapen :-) samme må vel sies om de som solgte båten til ham? jeg hadde nok om jeg kom over noe så hjelpeløst kommet til å tatt over styringa og sørget for at båten ble fortøyd, langt heller enn å sende det avgårde. kan jo være sykdom og masse greier som gjør at mannen ikke evner å føre båten sin. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Denne mannen bryter en haug med allerede etablerte lover og regler som han gjør i form av uaktomheten sin og kan enkelt straffes med hjemmel i det som allerede fins. Det er mer enn god nok dokumentasjon i filmen til å utferdige både bøter og erstatningskrav. Det er da mer enn nok, er det ikke? Hvor langt skal vi strekke overformynderiet her i landet? Er svaret på lovbrudd å lage enda flere lover når det viser seg at enkelte ikke klarer å overholde det loverket som allerede eksisterer? Sitér dette innlegget Link to post
Adec 530 Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 (redigert) Nå eree bra med piss pjass. den som har solgt båten har vell et lite ansvar å på se at ikke personen det gjelder er dement og rørete. ikke det at jeg jeg sier han er det men alder tatt i betraktning kan jo dette være tilfelle. og folk som gladelig sender gamlefar på tur ut fra havna her burde vell tatt seg selv i nakkeskinnet og stoppet galskapen Eventuelt blitt med på første tur.. blir litt som å selge bil til en som er dritings å si god tur får så å gji fra seg nøkkel til bilen. forøvrig syns jeg synd på gamle far. Redigert 12.Juni.2017 av mellanblekan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Alle og enhver kan vel komme i en situasjon der de får uvant materiell mellom hendene som man ikke er dus med. Overgang fra enmotors til tomotors eller vica versa kombinert med stresset adferd kunne sikkert frambringet samme situasjon i flere tilfeller, uavhengig av alder. Det har med fartøyspesifikk opplæring samt egen adferd å gjøre, og ikke nødvendigvis med demens eller rørete. Mottoet her som overalt ellers er å ta det helt med ro til du begynner å få kontroll på båten, finn en plass vekk fra travleste marinaanleggene og øve på, og lær deg å kjenne din egen samt båtens begrensning. Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Lett å få medfølelse med "bestefar". Bare trist. For ham og for de som fikk skadet egne båter. Siden jeg ikke var til stede skal jeg ikke mene noe om mulighetene for inngripen. Tror det er et faktum at slikt skjer ekstremt sjelden. Hendelsen får i allefall igang fundering om egen respons på tilsvarende situasjon med en fører som ikke har kontroll. Skadepotensialet er åpenbart betydelig, også mht personskade på folk som prøver å buffre han av mot andre båter eller brygge. Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Adec 530 Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Chiefengineer skrev 27 minutes ago: Alle og enhver kan vel komme i en situasjon der de får uvant materiell mellom hendene som man ikke er dus med. Overgang fra enmotors til tomotors eller vica versa kombinert med stresset adferd kunne sikkert frambringet samme situasjon i flere tilfeller, uavhengig av alder. Det har med fartøyspesifikk opplæring samt egen adferd å gjøre, og ikke nødvendigvis med demens eller rørete. Mottoet her som overalt ellers er å ta det helt med ro til du begynner å få kontroll på båten, finn en plass vekk fra travleste marinaanleggene og øve på, og lær deg å kjenne din egen samt båtens begrensning. Selvfølgelig har det med ferdighet og kompetanse å gjøre. og båt typen kan jo være vrien den uten thruster. Men jeg sa faktisk IKKE at han var dement eller er rørete. men at det KAN ha hatt innvirknig på kjøringen vist det er tilfelle i saken.. men en eller annen må jo ha solgt den og sagt god tur. å det er etter min mening uansvarlig på så stor skute. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 De færreste båtselgere, eller selgere av noe slag egentlig, tar vel stilling til om kjøperen er kompetent til å føre båten eller ikke. Det får tross alt være kjøperens problem, ikke selgerens. Sitér dette innlegget Link to post
Adec 530 Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Joa men det er jo noe med bruke hue å se an om kjøper er kompetent når båten har en vis størelse. du lar vell ikke en treåring kjøpe skuta di bare fordi det er penger inne i bildet. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 (redigert) mellanblekan skrev 7 minutes ago: du lar vell ikke en treåring kjøpe skuta di bare fordi det er penger inne i bildet. Dersom treåringene hadde penger, samt hadde med seg en myndig person til å signere avtalen, så greit for meg! Hvorvidt treåringen, eller en nittiåring for den saks skyld, kan kjøre båten, er fremdeles ikke mitt problem. Hadde en eldre mann med stokk og gangsyn som en flaggermus kommet å kjøpt båten min, så hadde jeg nok ikke nektet vedkommende å få kjøpe fordi jeg mener han er for gammel til å kjøre båt. Det er jo tross alt kjøperens problem hvorvidt vedkommende kan håndtere det som er kjøpt. Det er neppe særlig mange selgere som nekter å gjennomføre et salg fordi de mener kjøperen er inkompetent, så lenge vedkommende kjøper er myndig og ved sine fulle fem. Redigert 12.Juni.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 adeneo skrev 9 minutes ago: Det er jo tross alt kjøperens problem hvorvidt vedkommende kan håndtere det som er kjøpt. Har du sett videoen i denne saken? ser det ut som bare kjøperen som har problemer, eller at andre også får det? husk at du ville kunne risikere å treffe på denne farkosten seinere.. Darwinisme i praksis :-) Sitér dette innlegget Link to post
Adec 530 Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 adeneo skrev 4 minutes ago: Dersom treåringene hadde penger, samt hadde med seg en myndig person til å signere avtalen, så greit for meg! Hvorvidt treåringen, eller en nittiåring for den saks skyld, kan kjøre båten, er fremdeles ikke mitt problem. Hadde en eldre mann med stokk og gangsyn som en flaggermus kommet å kjøpt båten min, så hadde jeg nok ikke nektet vedkommende å få kjøpe fordi jeg mener han er for gammel til å kjøre båt. Det er jo tross alt kjøperens problem hvorvidt vedkommende kan håndtere det som er kjøpt. Det er neppe særlig mange selgere som nekter å gjennomføre et salg fordi de mener kjøperen er inkompetent, så lenge vedkommende kjøper er myndig og ved sine fulle fem. § 32.Generell skikkethet Ingen som på grunn av sin tilstand må anses uskikket til det, må føre eller forsøke å føre en småbåt. Dette gjelder uansett om tilstanden skyldes påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, sykdom, tretthet eller andre omstendigheter. § 35.Bruk av småbåt Eieren av en småbåt plikter å forvisse seg om at den som han eller hun lar bruke båten, fyller vilkårene for å føre den. Det samme gjelder for den som har rådigheten over båten på eierens vegne. Så moralen er drit i sikkhet til kjøper og evtuelt andre selg båt og gji blanke f. og jeg prøver ikke henge ut selgere av båten/båter. men en vis form får moral bør vell folk ha. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 dude skrev 16 minutes ago: Har du sett videoen i denne saken? ser det ut som bare kjøperen som har problemer, eller at andre også får det? husk at du ville kunne risikere å treffe på denne farkosten seinere.. Darwinisme i praksis :-) Ja, jeg har sett videoen, å det er jo tragisk i seg selv. Jeg ser jo at vedkommende som kjører båten ikke har kontroll i det hele tatt, men poenget var jo at man ikke kan laste en selger for å selge til en kjøper som ikke klarer å føre båten. Å påstå at selgeren burde latt være å selge båten til denne mannen fordi han ikke kan kjøre båt, blir jo bare tull. Ville du latt være å selge yachten din til en fersk lottomillionær fordi vedkommende aldri har ført en så stor båt før? Det ville ikke jeg, å mener det må være kjøpers problem hvorvidt han/hun klarer å manøvrere skuta som er kjøpt eller ikke, så fremt kjøperen er påregnelig. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Hadde lett solgt båten min uprøvd. Hvorfor skal eg teste om kjøper er flink nok? Og hva er flink nok? Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 adeneo skrev 3 minutes ago: Ville du latt være å selge yachten din til en fersk lottomillionær fordi vedkommende aldri har ført en så stor båt før? Det ville ikke jeg, å mener det må være kjøpers problem hvorvidt han/hun klarer å manøvrere skuta som er kjøpt eller ikke, så fremt kjøperen er påregnelig. Essensen i de meldingene jeg har kommentert her er vel ikke vanskelige å tyde? selvsagt ville jeg ikke overlatt båten min (eller bilen, eller våpen eller lignende) til noen som ikke har kunnskap til å bruke det.. det skulle da bare mangle. at du påstår dette er tull, av meg får stå helt og fullt for din regning. videoen her viser litt av hvor galt det kan gå, og det kunne gått mye mye verre, mannen kunne tatt liv på sin vei, og burde utfra det vi har sett ikke være satt til å manøvrere flere tonn med båt han ikke har kontroll på.. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 (redigert) Hvordan praktiserer du dette? Dersom du skal selge et våpen, å noen kommer med papirene i orden, tar du de med på skytebanen for å teste ferdighetene, deretter til psykolog for å få bedømmet egnethet? Når du skal selge bil eller båt, må kjøperen bestå en dude-førerprøve før de får lov til å kjøpe noe av deg? Redigert 12.Juni.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 (redigert) Allminnelig sunn fornuft når vi snakker om salg av en båt (ikke minst av denne størrelsen )vil være at det er en del av handelen å få en innføring i båtens systemer og utstyr med tilhørende prøving. Det vil gi et visst inntrykk av kjøpers innsikt. Om selgers juridiske ansvar er diskutabelt (?) finnes det vel grenser for hvor mye faen selger skal gi. Redigert 12.Juni.2017 av Stella Polaris (see edit history) Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Bertramsen Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Dere som seriøst blir redde av å se dette burde i mine øyne bare skaffe dere bobil! Sjøen er ikke for feige kjerringer! Her ble vel ikke så mye som en lillefinger skadet, så begynner folk å gnåle om at liv kunne gått tapt. Sånt som dette må man faktisk regne med at kan skje, og det kan skje selv den beste. Det er faktisk ikke en helt uvanlig feil å bruke for mye både ror og gass når man blir stressa i båt, og dette er ikke mer enn et prakteksempel på hvor ille det fort kan bli. Tipper de fleste har opplevd nesten-ulykker som fort kunne ha blitt like stygge eller værre. Når det gjelder å selge båt til en novise, så må vel det være greit. Å sende denne novisen alene ut på første tur derimot er vel ikke helt "innafor". Men nå vet jo heller ikke vi noe om hva denne 89-åringen har blitt tilbudt av hjelp heller da. Er vel ikke utenkelig at han var litt stolt og sta og ville prøve selv...utfra litt for gammel erfaring. Her er et eksempel på at det er flere som driter seg ut på sjøen, selv med ganske heftige sertifikater. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 mellanblekan skrev for 7 timer siden: § 32.Generell skikkethet Ingen som på grunn av sin tilstand må anses uskikket til det, må føre eller forsøke å føre en småbåt. Dette gjelder uansett om tilstanden skyldes påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, sykdom, tretthet eller andre omstendigheter. § 35.Bruk av småbåt Eieren av en småbåt plikter å forvisse seg om at den som han eller hun lar bruke båten, fyller vilkårene for å føre den. Det samme gjelder for den som har rådigheten over båten på eierens vegne. Så moralen er drit i sikkhet til kjøper og evtuelt andre selg båt og gji blanke f. og jeg prøver ikke henge ut selgere av båten/båter. men en vis form får moral bør vell folk ha. Nå er det vel den som har kjøpt båten som er eieren, ikke lenger selgere, så ser ikke helt at disse paragrafene er ment å ramme en selger. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Joltus Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 (redigert) Nå må folk slutte å tulle. Så hvis man selger en båt som står i opplag så skal man ta en prøvetur med en annen båt for å "godkjenne" kjøper? Og hvis man aldri har kjørt båt så kan man ikke slå til på gullkjøpet som dukker opp fordi man Ikke har fått trent enda? Hadde faktisk risikert å blitt nekta å kjøpe båten min i sin tid eg med disse idiotiske meningene.... Redigert 13.Juni.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.