Jump to content

Bør det være til praktisk prøve og styrmannssertifikat på større båter?

Sjøbliss

Recommended Posts

Minner litt om en hendelse noen år tilbake.

Vi fikk beskjed at Mob båten skulle sjøsettes. Like før den skal låres dukker det opp en av karene som vi visste aldri hadde ført båten. Iført kjeledress og flytevest. Han var lei av å se at det kun var noen få som førte båten. Nå hadde han bestemt seg for at det skulle bli slutt på dette. Nå var han ledig et par timer så nå skulle han ut med båten. Flere av oss forsøkte å fortelle at vannjet var noe helt annet enn propell og ror. Men til absolutt ingen nytte. Han var da overstyrmann hadde da for f… ført store skip over Atlanteren i mange år uten problemer, da kunne ikke en h…. 24 fots båt være noe problem? Han fikk en umåtelig grundig innføring i vannjettens oppbygging, virkemåte og «feller» under manøvrering. Nøyaktig 4 og et halvt minutt etter denne undervisningens start forlangte han båten på sjø. En av oss var med om bord og startet opp og ga han noen velmenende råd før han ble beordret på land. Jetten ble innkoblet og båten dyttet litt fra. Gikk ikke mange sekunder før han forsvant med en foss og svartrøyken etter seg. Vi kikket på han der har raste frem og tilbake. Etter en 20 minutter var han tydeligvis klar for retur og oppheis. Vi gjorde oss klar til å ta imot båten og alt så ut til å være normalt der han nærmet seg. ja helt til spaken for vannjet ble satt i nøytral.. Da begynte båten å oppføre seg helt uvant for den erfarne atlanterhavsfareren.  Hjalp heller ikke på at han samtidig hadde pisket opp de nærmere 200 engelske hestene til full galopp. Vi hadde flere ganger lurt på om det var på tide å erstatte de med noen japanske da de vi hadde virket etter hvert veldig slappe. Men i dag var det tydelig de var tilstede alle sammen. Til denne dag er jeg fortsatt usikker på om det var et veldig lokalt utslipp av naturgass fra havets bunn eller båtens fremdriftsmiddel som sørget for at alt plutselig var fullstendig hvitt rundt båten. Det skummet. Minte litt om slukkeskummet vi brukte under brannøvelsene. Båten beveget seg sideveis frem og tilbake med stor fart. Det ble forsøkt å rope til han at han kunne sette minst 160 av hestene på stallen, men til ingen nytte. Var tydelig at den helt lokale saltstrømmen han opplevde hadde gjort til at han måtte ha absolutt all den kraften han kunne få levert. Ja var faktisk litt for lite for han. Men med alle hestene ute av stallen ble det mye vrinsking og dette overdøvet alle forsøk på å få kontakt. En av oss forsøkte flere ganger å komme seg ned og om bord, men da fant han selvfølgelig ut han brått skulle svinge vekk. Tydelig at alle årene han med stor misunnelse hadde sett oss andre bruke båten nå skulle få sitt utløp. «Dette skulle han klare selv!» Vi forsøkte med fingerspråk, ja sågar og det internasjonale tegnet for å slakke ned uten at det hjalp. Selv ikke da det universelle stoppsignalet ble gitt var det noe reaksjon. At det nå kom flere skuelystne til stede skjerpet visst sansene hans da tungen dukket plutselig opp i munnviken og beveget seg frem og tilbake i takt med retningen på dysen til vannjetten. Var og tydelig at harddisken hans jobbet på høygir da vi begynte å se mer og mer hviten i øynene. Ja samtidig med at han skrek på hjelp. Han hadde jo tross alt en båt å manøvrere, en skuteside å ta hensyn til og forsyne meg hadde vi låret en krok ned. Alt dette var visst bare for å forvirre han. Fendrene på båten tok unna det meste av slagene samtidig som vi fikk se i praksis hva som skjer når det utføres krasjtester med biler.. Hodet hans fikk noen helt pussige bevegelser. I min uvitenhet undret jeg på om det var dette jordmoren på klinikken en gang ville ha svar på, ja om hodet var fast.  Hos han her var jeg heller mer usikker. Tilslutt klare en av oss med store fare for eget liv å komme seg om bord og fikk stoppet. Da var fører så dyp konsentrert at han skalv der han på ustøe bein bare forlot oss uten å si takk. Var en som mente han kanskje hadde ha vært i nærheten av en gjødsels binge, grunnet en spesiell eim der han litt bredbent forsvant.

For de som nå undres: Jo han lærte seg å føre båten han og. Tok bare litt tid.   

Men fortsatt usikker på om han har avlagt Båtførerprøven....

:lol::lol:

Redigert av Gudrun (see edit history)

hehehe! 

vannjett båt er noe helt eget som du sier, har stor respekt for det, men utrolig gøy når man får teken.

erfaringen er fra vannscooter(mest) jetski, hydrolift X17. og... mørejet? eller hva greia het 

Får håpe at skadene han forvoldte andre blir ordnet opp i, og at ingen får ødelagt sesongen. 

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Men nå lander jeg en salto fjellstøtt! I hvertfall en av fem ganger :-) 

Akrobat blir jeg aldri, det toget har gått. Men før jeg prøvde meg på salto så hadde jeg nok ikke utelukket at det var mulig :-D

--

"Alle" (ungene) sier backflip er sååå mye lettere en salto.. har bestemt meg for å gå for backflip når saltoen sitter 100%. Innsikt ifht egne begrensninger er nok det siste som reduseres med alderen.. :-/

Fantastisk! :D God trim er det også. Hvordan unngår du å bli kvalm? Ungene fikk seg trampoline men jeg klarer ikke være oppi der uten å bli uggen... mengdetrening deg også? Kanskje litt reisesyketabletter. Utrolig imponerende @Pinkvin og veldig underholdende lesning. Kjempebra! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Gudrun skrev 1 time siden:

For de som nå undres: Jo han lærte seg å føre båten han og. Tok bare litt tid.   

Men fortsatt usikker på om han har avlagt Båtførerprøven....

:lol::lol:

Fantastisk skrevet, helt rått. Kjempearitig. Godt han lærte! 

:clap::giggle::lol:

Guest Avmønstret#
Sjøbliss skrev 1 time siden:

Fantastisk! :D God trim er det også. Hvordan unngår du å bli kvalm? Ungene fikk seg trampoline men jeg klarer ikke være oppi der uten å bli uggen... mengdetrening deg også? Kanskje litt reisesyketabletter. Utrolig imponerende @Pinkvin og veldig underholdende lesning. Kjempebra! 

Blir ikke kvalm men blir uggen i magen og får lett sure oppstøt av å være på trampolina :-( Så jeg fyrer et par syrenøytraliserende før jeg dundrer på :-)

Kan ikke begripe at ungene holder på i timesvis. Jeg er tungpusta opp mot max etter 4-5 salto (forsøk). Alt utover det er gjennomsvett.  

At en blir tungpustet og sliten etter mange år, jeg er 73 år, er vel ikke rart? En båtmotor slites jo etter som timene renner på. Ingen av delene varer evig! Selv tar jeg alltid heis der det er mulig for å slippe å slite ut kne og hofteledd. Litt tullete innstilling, men en dør som stadig åpnes og lukkes får utslitte hengsler etter hvert! :flag_sw:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 50 minutes ago:

At en blir tungpustet og sliten etter mange år, jeg er 73 år, er vel ikke rart? En båtmotor slites jo etter som timene renner på. Ingen av delene varer evig! Selv tar jeg alltid heis der det er mulig for å slippe å slite ut kne og hofteledd. Litt tullete innstilling, men en dør som stadig åpnes og lukkes får utslitte hengsler etter hvert! :flag_sw:

Jeg tar alltid trappene for å utsette tiden når jeg blir nødt til å ta heis. Usikker på hva som er beste angrepsvinkel men begge deler har gode argumenter. Ship'o'hoi i Götaland, skulle ønske ferien kom snart! 

Sitat

Ship'o'hoi i Götaland, skulle ønske ferien kom snart! 

Som pensjonist har en ferie hele året, men en får ikke feriepenger. Noe annet er i desember, da får en penger slik at en kan bruke de på barn og barnebarn (som vi ikke har). Nå har vi vært ute med båten i 3 uker og koser oss. Vi har det heldigvis ikke travelt og må tilbake på jobb en fast tid. :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kan nok hende han bør gå tilbake til å legge kabal, eller kanskje ordtaket "lære å krabbe før man løper" er på sin plass.

All ære til en eldre mann som tar nye utfordringer,  men en skulle tro at over 80'års levetid, hadde lært en noe om å begynne i det små.

Jeg synes mest synd på de som fikk ødelagt bptene sine av denne galskapen, og som antagelig ender opp med regningen selv.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Lars H. skrev On 6/13/2017 at 15.05:

Jeg har med hell provd en motsatt angrepsvinkel. Med to dårlige knær, det ene nesten helt uten menisk, troddde jeg lenge at jeg måtte være forsiktig med å bruke bena. Men fastlegen min sa at det sannsynligvis vill hjelpe med trening for å bygge opp støttemuskulaturen. Etter å ha trent en del moderat på sykkel og ikke minst ved å gå i terrenget med mange motbakker har jeg merket en fantastisk bedring. Desuten er også pusten blitt bedre og vekten mindre. Det siste er selvfølgelig også en lettelse for knærne  . . .

Fortsatt god tur med Trude og Trudelutt med ønske om en fin sommer . . .  :sailing:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...