Jump to content

Seile fra Norge til England 16 år

adrianbw2213

Recommended Posts

Hei.

Jeg er en gutt som blir 16 som til neste sommer 2018 planlegger en tur fra Norge (Vest Agder) til England alene. Er det noen som har erfaringer som er greit å vite? Skal reise sent juni, når som helst juli eller tidlig august. Noen som vet hvilken som er best i forhold til sjø osv. eller andre ting jeg burde vite?

Takk

Heisann

Tøft at du vil prøve på dette. Antar at du kan seile sånn noenlunde. Det du burde tenke på er:

1. Søvn: Hvor lenge kan du holde deg våken? For min egen del så går det en grense på litt under et døgn. Når jeg seiler vel og merke. Da blir jeg så trøtt at jeg nesten besvimer :-) Man kan lese om jordomseilere som sover 15 min av gangen og sånt, men dette er ikke så lett i praksis, I det minste ikke de første døgnene mens man er som mest oppspilt over å være på tur. Det er MYE trafikk i Nordsjøen, så noen 2-3 timers lur kan du rett og slett ikke ta sjansen på.

2. Autopilot: Du er nødt til å lage mat, navigere, hvile, gå på do etc. Hvor godt funker autopiloten din under forskjellige forhold? På slør går det helt sikkert fint, men det kan være uhensiktsmessig å sløre hver gang man har annet å gjøre. (Se der, et lite rim også :-)  )

3. Vær. Jeg har vært over til Skottland og Shetland noen ganger, og Nordsjøen byr på mange frontsystemer og varierende vær. Øv deg på å seile i litt drittvær som du normalt ikke ville gått ut i.

Lykke til! Blir sikkert et eventyr du vil huske resten av livet :-)

S/Y Surprise

Hvor i England? Hvilken rute? rett over Nordsjøen eller sørover langs svenskekysten og via Kielerkanalen? Husk at tidevannsforskjellen på kysten av England og rundt den engelske kanal er til dels er ekstrem, med tilhørende strømmer, havner som blir utilgjengelige etc. Du bør i alle fall lese deg opp på dette slik at du har en plan, med havneguide, almanakk for tidevannstabeller eller egnet app for dette. Hadde det vært min sønn som hadde slike planer hedde jeg sagt god tur, men gitt ham en PLB og en satelittracker med epost/sms - mulighet og papirkart for hele ruta.