Jump to content

30 hk Sabb Mitsubishi, luft i dieselfilter..

BareEgil-80

Recommended Posts

Hei!

Har en 30 hk Sabb Mitsubitzi. Sliter med å få turtall på den når den får pådrag. Virker som om det kan være luft i systemer da det "bobler" når jeg løsner på lufteskruen på filteret.. både mens motoren går, og når eg pumper med fødepumpa.. finner ingen tegn på dieselfukt på slangene noe sted... noen som har tips??

Hadde defekt ventil i materpumpa og den oppførte seg slik du sier. Motoren gikk, men ujevnt. Ved pumping kom det litt diesel, men også luft. Den suger luft inn i lufteskruen når ventilene i pumpa ikke stenger. Når skrua er stengt pumper den like gjerne diesel tilbake mot tanken. Så om du kobler pumpa direkte til ei kanne og det ikke blir bedre så kan den være feilen. 

Hadde Samme problemet i Marex770 der var det festet en kopp rundt stigerøret , så ved slingring beveget den røret frem og tilbake som igjen  påvirket nippelen inne i tanken så den sugde luft  der etter et år.

Jeg fjernet koppen og fikk laget nytt stigerør..

Det jeg lærte av den jobben var at ved dieselproblemer så er en 5 l kanne med diesel og en slange rett på fødepumpa, virker alt da er feilen et sted på sugesiden,

Det tok tid å finne den feilen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.