Jump to content

Hvordan finne rett styrewire? (Schaefer 290)

Autofil

Recommended Posts

Hei.

Har handlet en Schaefer Phantom 290 som har ganske stor slarke på styringen.

Båten er en 2009-modell med QSD 350. 

Tror at det er Ultraflex T67 styresnekke som sitter der. 
Hvordan finner jeg rett wire? Må jeg demontere den gamle først og måle den opp eller står det noen benevnelse på strømpen som kan hjelpe meg å velge rett?

Har ikke demontert noe enda så det er jo mulig jeg finner ut av det selv men hadde vært kjekt å kunne bestilt ny wire så jeg har den klar når man først begynner å plukke ting fra hverandre.

Hva med selve styresnekka, slites den slik at jeg bør bytte den i samme vaset? Ønsker en så presis styring som mulig.

kan stå mål på kabel , da gjerne på denne måten "10 ft" som = 10 fot

Om du drar ut kabelen, så kan det være veldig kjekt å ha en trekkefjær festet i, slik at det blir lettere å trekke den nye på plass

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Styresnekka pleier ikke å måtte byttes, oftest kun kabel og strømpe. Husk å bytt komplett.

De gangene jeg har gjort det, så har jeg festet en snor (som Ivar sier) i kabelen før jeg dro den ut, for å kunne dra den nye på plass.

Sjekk også for slark på feste til motoren, mulig du kan hente noe inn der også.

de gangene styresnekka bør byttes er om man kjører for lenge med treg / slitt kabel slik at det hopper over på kabelaren. da vil den kunne bli så slitt at den hopper over selv med ny styrekabel

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 3 uker senere...

Har nettop kjøpt en schaefer selv, med tilsvarende utfordring. Jeg har ikke fått levert båten enda og tenkte jeg skulle forberede meg. I min sitter det en CMD 4,2 med bravo 3. Vet ikke om det vil si samme waier som med Autofil. Fint om noen har tilsvarende og kan få gitt meg litt info på forhånd :thumbsup:

Redigert av HopHagen
Manglet å legge til varsling på innlegg (see edit history)
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...