oddgeirm Startet 13.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2017 Hei. Har en kompis med en Buster M med en 30 hk Yamaha Når han skulle rengjøre i år virket ikke tilt motoren på den. Da jeg undersøkte klikker det voldsom i et relé eller lignende inni påhengsmotoren. Han har byttet til nytt batteri. Ved å måle på minus på batteri og på strøm inn til påhengs mistes spenningen ved betjening av tilt bryter. Er det noen som har erfart dette tidligere? Vedlagt bilde viser boks som klikkelyden kommer fra. Styrbord side på påhengsmotor Link to post
Frehau Svart 13.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2017 Da er enten batteriet så dårlig at det flater ut ved belastningen, eller så står tiltmotoren fast av en eller annen grunn, slik at den trekker mer strøm enn batteriet klarer, omtrent som kortsluttning. Ved belastning synker spenningen så lavt at releet slipper, da øker spenningen igjen så releet slår inn, så synker spenningen igjen osv... www.leahnis.net Link to post
Saltværingen Svart 13.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2017 Hadde akkurat samme problem for noen år siden på min Yamaha 50 hk fra 2001. Da jeg tok opp båten etter endt sesong skrudde jeg opp motoren til powertrimmen. Det viste seg at børstene i elektromotoren gikk for tregt i sporene sine, slik at de ikke nådde helt fram i kontakt med akslingen. Demonterte børstene og gjorde reint. Da jeg satte alt sammen igjen fungerte den helt fint uten at det kostet meg en krone. Har fungert fint i mange år etterpå. Link to post
ivar Svart 13.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2017 elstart på motoren? Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oddgeirm Svart 14.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2017 Frehau skrev for 6 timer siden: Da er enten batteriet så dårlig at det flater ut ved belastningen, eller så står tiltmotoren fast av en eller annen grunn, slik at den trekker mer strøm enn batteriet klarer, omtrent som kortsluttning. Ved belastning synker spenningen så lavt at releet slipper, da øker spenningen igjen så releet slår inn, så synker spenningen igjen osv... Takk for svar. Kan prøve med et større batteri :-) Link to post
oddgeirm Svart 14.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2017 Saltværingen skrev for 6 timer siden: Hadde akkurat samme problem for noen år siden på min Yamaha 50 hk fra 2001. Da jeg tok opp båten etter endt sesong skrudde jeg opp motoren til powertrimmen. Det viste seg at børstene i elektromotoren gikk for tregt i sporene sine, slik at de ikke nådde helt fram i kontakt med akslingen. Demonterte børstene og gjorde reint. Da jeg satte alt sammen igjen fungerte den helt fint uten at det kostet meg en krone. Har fungert fint i mange år etterpå. Takk for tipset :-D Link to post
oddgeirm Svart 14.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2017 ivar skrev for 1 time siden: elstart på motoren? Det er elstart på motoren ja :-) Link to post
Frehau Svart 14.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2017 Starter den greit på samme batteri? www.leahnis.net Link to post
ivar Svart 14.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2017 elstarten tar normalt mye mer strøm enn motoren til tilten, så det burde jo indikere at batterikablene er ok.. Men kan jo være en ide å sjekke kabler/koblinger til/fra tiltrele og tiltmotor også Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oddgeirm Svart 24.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Frehau skrev On 14.6.2017 at 5.25: Starter den greit på samme batteri? Har ikke fått prøvd det enda da båten står ved en hytte, så har ikke vann tilgjengelig. Er på sjøen nå men får flytte båten når jeg kommer hjem igjen å får å prøve :-) Link to post
Fantino Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Mål over polene på batteriet mens du betjener tiltknappen. Dropper spenningen mye er batteriet kaputt eller utladet. Hvis batteri OK måler du mellom pluss pol og inngang på relé. Skal være nær 0V mens du betjener tilknappen. Hvis ikke har du en dårlig kopling en eller annen plass mellom batteriet og rele. Hvis OK gjør det samme mellom minuspol på batteri og jordstift på rele. Hvis batteri OK og du ikke har stort spenningsfall i ledningene så er det trolig noe galt med selve tiltmotoren som gjør at den trekker veldig mye strøm, mer enn ledningene er beregnet for. Men da burde det egentlig være en sikring som går en eller annen plass, så det er kanskje mindre sannsynlig (så sant kretsen er sikret da, noe den bør være) Link to post
oddgeirm Svart 25.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Fantino skrev for 23 timer siden: Mål over polene på batteriet mens du betjener tiltknappen. Dropper spenningen mye er batteriet kaputt eller utladet. Hvis batteri OK måler du mellom pluss pol og inngang på relé. Skal være nær 0V mens du betjener tilknappen. Hvis ikke har du en dårlig kopling en eller annen plass mellom batteriet og rele. Hvis OK gjør det samme mellom minuspol på batteri og jordstift på rele. Hvis batteri OK og du ikke har stort spenningsfall i ledningene så er det trolig noe galt med selve tiltmotoren som gjør at den trekker veldig mye strøm, mer enn ledningene er beregnet for. Men da burde det egentlig være en sikring som går en eller annen plass, så det er kanskje mindre sannsynlig (så sant kretsen er sikret da, noe den bør være) Hei. Takk for tips! Sikringsskapet var full i vann men den sikrer vel bare forbruk? Skal skifte denne når jeg kommer hjem og teste det du sier :-) Link to post
Fantino Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Ser der ja. Er vel ikke heeelt umulig at det er en dårlig forbindelse eller tolv i det skapet. Ville renovert hele greia.. Link to post
oddgeirm Svart 26.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Fantino skrev for 14 timer siden: Ser der ja. Er vel ikke heeelt umulig at det er en dårlig forbindelse eller tolv i det skapet. Ville renovert hele greia.. Bler nytt skap med sikringer i første omgang ja så får vi se hvordan kablene ser ut. Tenker å pusse først å se og smøre med syrefri vaselin å se :-) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn