Jump to content

Yamaha 30 hk mister spenning ved betjening av tilt bryter


oddgeirm

Recommended Posts

Hei.

Har en kompis med en Buster M med en 30 hk Yamaha

Når han skulle rengjøre i år virket ikke tilt motoren på den. Da jeg undersøkte klikker det voldsom i et relé eller lignende inni påhengsmotoren.

Han har byttet til nytt batteri.

Ved å måle på minus på batteri og på strøm inn til påhengs mistes spenningen ved betjening av tilt bryter.

Er det noen som har erfart dette tidligere?

 

Vedlagt bilde viser boks som klikkelyden kommer fra. Styrbord side på påhengsmotor

20170609_170516.jpg

Link to post

Da er enten batteriet så dårlig at det flater ut ved belastningen, eller så  står tiltmotoren fast av en eller annen grunn, slik at den trekker mer strøm enn batteriet klarer, omtrent som kortsluttning. Ved belastning synker spenningen så lavt at releet slipper, da øker spenningen igjen så releet slår inn, så synker spenningen igjen osv...

www.leahnis.net

Link to post

Hadde akkurat samme problem for noen år siden på min Yamaha 50 hk fra 2001. Da jeg tok opp båten etter endt sesong skrudde jeg opp motoren til powertrimmen. Det viste seg at børstene i elektromotoren gikk for tregt i sporene sine, slik at de ikke nådde helt fram i kontakt med akslingen. Demonterte børstene og gjorde reint. Da jeg satte alt sammen igjen fungerte den helt fint uten at det kostet meg en krone. Har fungert fint i mange år etterpå.

Link to post
Frehau skrev for 6 timer siden:

Da er enten batteriet så dårlig at det flater ut ved belastningen, eller så  står tiltmotoren fast av en eller annen grunn, slik at den trekker mer strøm enn batteriet klarer, omtrent som kortsluttning. Ved belastning synker spenningen så lavt at releet slipper, da øker spenningen igjen så releet slår inn, så synker spenningen igjen osv...

 

Takk for svar. Kan prøve med et større batteri :-)

Link to post
Saltværingen skrev for 6 timer siden:

Hadde akkurat samme problem for noen år siden på min Yamaha 50 hk fra 2001. Da jeg tok opp båten etter endt sesong skrudde jeg opp motoren til powertrimmen. Det viste seg at børstene i elektromotoren gikk for tregt i sporene sine, slik at de ikke nådde helt fram i kontakt med akslingen. Demonterte børstene og gjorde reint. Da jeg satte alt sammen igjen fungerte den helt fint uten at det kostet meg en krone. Har fungert fint i mange år etterpå.

 

Takk for tipset :-D

Link to post

elstarten tar normalt mye mer strøm enn motoren til tilten, så det burde jo indikere at batterikablene er ok..  Men kan jo være en ide å sjekke kabler/koblinger til/fra tiltrele og tiltmotor også

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 uker senere...

Mål over polene på batteriet mens du betjener tiltknappen. Dropper spenningen mye er batteriet kaputt eller utladet. Hvis batteri OK måler du mellom pluss pol og inngang på relé. Skal være nær 0V mens du betjener tilknappen. Hvis ikke har du en dårlig kopling en eller annen plass mellom batteriet og rele. Hvis OK gjør det samme mellom minuspol på batteri og jordstift på rele. Hvis batteri OK og du ikke har stort spenningsfall i ledningene så er det trolig noe galt med selve tiltmotoren som gjør at den trekker veldig mye strøm, mer enn ledningene er beregnet for. Men da burde det egentlig være en sikring som går en eller annen plass, så det er kanskje mindre sannsynlig (så sant kretsen er sikret da, noe den bør være)

Link to post
Fantino skrev for 23 timer siden:

Mål over polene på batteriet mens du betjener tiltknappen. Dropper spenningen mye er batteriet kaputt eller utladet. Hvis batteri OK måler du mellom pluss pol og inngang på relé. Skal være nær 0V mens du betjener tilknappen. Hvis ikke har du en dårlig kopling en eller annen plass mellom batteriet og rele. Hvis OK gjør det samme mellom minuspol på batteri og jordstift på rele. Hvis batteri OK og du ikke har stort spenningsfall i ledningene så er det trolig noe galt med selve tiltmotoren som gjør at den trekker veldig mye strøm, mer enn ledningene er beregnet for. Men da burde det egentlig være en sikring som går en eller annen plass, så det er kanskje mindre sannsynlig (så sant kretsen er sikret da, noe den bør være)

Hei.

Takk for tips!

Sikringsskapet var full i vann men den sikrer vel bare forbruk? Skal skifte denne når jeg kommer hjem og teste det du sier :-)

 

Uten navn.png

Link to post
Fantino skrev for 14 timer siden:

Ser der ja. Er vel ikke heeelt umulig at det er en dårlig forbindelse eller tolv i det skapet. Ville renovert hele greia..

 

Bler nytt skap med sikringer i første omgang ja så får vi se hvordan kablene ser ut. Tenker å pusse først å se og smøre med syrefri vaselin å se :-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...